Vi har tänkt att ha vattenburen golvvärme i plattan. Då är min fråga om det blir tillräckligt varmt i badrummet med det, eller om man ska hoppa över vattenburen golvvärme i badrum och istället ha el-golvvärme. Det kanske inte är så ekonomiskt att ha bara el-värme?
 
"Om det blir tillräckligt varmt" - jag tolkar det som att du vill ha varmare i badrum än i resten. Det går att ordna med någon typ av egen reglering på slingan i badrummet men du bör tala om för den som projekterar golvvärmen att ni vill ha det så, så att det blir rätt från början.

Jag tycker självklart att du ska ha vattenburet i badrummet, att lägga elgolvvärme där när det ska vara vattenburen gv i resten av huset känns som onödigt dålig ekonomi.
 
Lägg vattenburet om du ändå håller på. Att köra el-värme i badrummen på sommaren för att "spara" på värmepumpen (om du har det) kostar för mycket. Hos mig kostade det några hundralappar i månaden att köra el-golven under sommaren. Jag stänger av dem då det börjar bli varmt ute. Lite kyla under fotsulorna på morgonen får en att vakna :)
Här är lite överkurs:
Hur varmt det blir i rummet beror på flera saker.
- hur tätt slingorna ligger.
- hur genomsläppligt golvmaterielet är (betong leder ex bättre än trä)
- värmen i radiatorvattnet.
Om du räknar med att behöva ha varmare i badrummet än övriga rum så bör du inte höja tempen på radiatorvattnet i badrummet (i förhållande till de andra rummen). Det är bättre (om du har värmepump och jagar COP) att hålla samma temperatur på radiatorvattnet i alla rum.
 
Vad jag har läst i forumet är att man lägger både vattenslingor och elslingor.

Kör du optimerat utan rumstermostater och injusterade slingor och så låg framledningstemeratur ut på slingorna som möjligt (hög COP) så får du inte riktigt den komfortvärme i badrumsgolvet som jag vet många är ute efter.
Vill du dessutom ha komfortvärme även på sommaren så tror jag det är el som gäller.
 
Jag har både vattenburen och el-golvvärme i mitt badrum. För mig så räcker det med vattenburet under vintern. Vissa kanske tycker att man skall ha det väldigt varmt under fötterna och då kan man kompletera med el-värme.

Själv så har jag bara svag el-värme på under vissa delar av sommaren och för mig så blir det mycket billigare än att ha berg-pumpen på och värma upp pann-rummet också. Jag tycker också om att slippa ställa om alla ventilerna så bara badrummet får vattengolvvärme på sommaren.
 
OK! Då har jag fått lite svar på min fråga, TACKAR SÅ MYCKET!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.