Alltså en modern FQQ 5G6 mm², som du kan använda.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Jag mätte precis förimpedansen mha vattenkokarmetoden!

Med säkerhetsfaktor så blev Zför 0,8 Ohm (är Ohm rätt enhet?).

Dock säger det mig inte så mycket, är det bra, dåligt eller mitt emellan?

Edit: Mätte på fel sätt ovan. Ny mätning gav Zför = 0,41 (med säkerhetsfaktor). Gjorde dessutom om testet flera gånger och tog medelvärdet. Fortfarande lika oklart om det är bra eller dåligt.
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Kommer lägga med en datakabel ut till laddboxen för att vid behov installera effektvakt (boxen jag har stödjer det).
Tänk på att en ev. effektvakt måste mäta all el i huset och därför ska sitta i första centralen (eller där mätaren sitter.)
 
V vectrex skrev:
Fortfarande lika oklart om det är bra eller dåligt.
Det går egentligen inte att svara på då vi inte vet var du mätte och vilken säkerhetsfaktor du använde, men värdet i sig är mycket bra även om det skulle vara uppmätt i mätarskåpet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går egentligen inte att svara på då vi inte vet var du mätte och vilken säkerhetsfaktor du använde, men värdet i sig är mycket bra även om det skulle vara uppmätt i mätarskåpet.
Första mätningen gjordes på ett uttag i pannrummet. Matningen är lite oklar och troligen ganska lång. 1,5 mm2. Använde en vattenkokare och mätte upp strömförbrukningen till 9,1A.

Den andra mätningen så mätte jag spänningsfallet direkt i kabeln vi diskuterar ovan. Vattenkokaren kördes i samma uttag som tidigare men jag mätte som sagt spänningsfallet i säkerhetsbrytaren till bergvärmepumpen (givetvis på samma fas som vattenkokaren).

Nu minns jag inte de exakta värdena, men fick runt 7V spänningsfall i första mätuppställningen och bara knappt 3V i andra mätuppställningen.

Det talar (väl) för att stor del av impedansen kom ifrån gruppledningen jag kopplade in vattenkokaren på!?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, det betyder att andra mätningen visar förimpedansen i den punkt där ledningen till uttaget och ledningen till BVPn delar på sig, vilket kanske är första centralen i huset? Om du sedan tillämpade så hög säkerhetsfaktor som 1.5 så är värdet fortfarande väldigt bra och borgar gott för att skydda denna FQQ 5G6 med mätarsäkringarna direkt.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det betyder att andra mätningen visar förimpedansen i den punkt där ledningen till uttaget och ledningen till BVPn delar på sig, vilket kanske är första centralen i huset? Om du sedan tillämpade så hög säkerhetsfaktor som 1.5 så är värdet fortfarande väldigt bra och borgar gott för att skydda denna FQQ 5G6 med mätarsäkringarna direkt.
Ja, de delar sig vid första (och enda) centralen i huset. Det är även här huvudsäkringarna och elmätaren sitter (gammalt hus så det är inne i trapphuset).

Jag använde 1,3 som säkerhetsfaktor vilket är det som står i den eminenta beskrivning du gjorde en tråd för 2015!

Tack!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Säkerhetsbrytaren till din BVP är inte nyinstallerad för 2 år sedan. Garanti på det!

Jag tycker det ser ut som en äldre kabel, kan mycket väl vara 5 x 4 mm², som gått till en elpanna, och som återanvänts till värmepumpen. (Känner igen min egen källare...)

Men detta och mycket mer är väldigt mycket lättare att ge råd om på plats!

Var I Mölndal bor Ditt hus? Själv sitter jag i norra kanten...
 
E
S Soltorp40 skrev:
Säkerhetsbrytaren till din BVP är inte nyinstallerad för 2 år sedan. Garanti på det!

Jag tycker det ser ut som en äldre kabel, kan mycket väl vara 5 x 4 mm², som gått till en elpanna, och som återanvänts till värmepumpen. (Känner igen min egen källare...)

Men detta och mycket mer är väldigt mycket lättare att ge råd om på plats!

Var I Mölndal bor Ditt hus? Själv sitter jag i norra kanten...
Något som inte stämmer med den kabeln, TS hävdar att isoleringen är PVC men måttet är 4,5 inklusive isolering.

Nu är kabeln blott 2 år gammal enligt utsago och saknar biledare.
En MQQ 5G4 kan det knappast vara och heller inte en vit N1XV 5G4. Ingen av dessa har dessutom PVC vilket gör att det måste vara RK i rör. RK4 ligger runt 4,1 i diameter och RK6 runt 4,8.
Då skjutmåttet spänner på blir kabeln lite oval vilket stjäl de sista tiondelarna.

Jag kan helt enkelt inte se att det möjligen kan vara 4mm2, mest troligt har TS sett fel och det är en MQQ5G6.
 
E El-Löken66 skrev:
Något som inte stämmer med den kabeln, TS hävdar att isoleringen är PVC men måttet är 4,5 inklusive isolering.

Nu är kabeln blott 2 år gammal enligt utsago och saknar biledare.
En MQQ 5G4 kan det knappast vara och heller inte en vit N1XV 5G4. Ingen av dessa har dessutom PVC vilket gör att det måste vara RK i rör. RK4 ligger runt 4,1 i diameter och RK6 runt 4,8.
Då skjutmåttet spänner på blir kabeln lite oval vilket stjäl de sista tiondelarna.

Jag kan helt enkelt inte se att det möjligen kan vara 4mm2, mest troligt har TS sett fel och det är en MQQ5G6.
Några RK i rör är det knappast. Det är väldigt tydligt att det är en mantlad kabel som är uppskalad i ändarna. Syns även på mina bilder.

Vad gäller plastsort kan jag inte uttala mig. Är långt ifrån någon expert på olika plastsammansättningar. PVC var bara en gissning. Jag har än så länge bara känt på den.

Självklart ser jag också att säkerhetsbrytaren är lastgammal. Dock är kablarna nya. Det är rätt uppenbart när man ser det på plats. Kan ju inte svära på att det är just 2 år. Det är tidigare ägares uppgifter!
 
Huset ligger för övrigt inte i Mölndal. Dock väldigt nära i Pixbo.
 
V vectrex skrev:
Huset ligger för övrigt inte i Mölndal. Dock väldigt nära i Pixbo.
Mölndals energi på mätaren...

Se PM.
 
S Soltorp40 skrev:
Mölndals energi på mätaren...

Se PM.
Jo, det är Härryda kommun men av någon anledning så är Mölndal energi ändå nätägare här i Pixbo.

Svarade på ditt PM!
 
Lite uppdatering av installation av laddboxen på hemgjord ekstolpe. Eldragningen går i mitten av ekstolpen! 115x115mm så ruskigt stabil blev den med en platsgjuten betongplint med 125kg betong!

Installation av laddbox, grävd grop och ekstolpe med elledningar, intill stenläggning och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av laddbox på betongplint med eldragning i jordgraven och en gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsgjuten betongplint med fästjärn för laddbox och kabel som går vertikalt, provisorisk klinkertak ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddbox för elbil monterad på hemgjord ekstolpe med platsgjuten betongplint och provisoriskt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Taket är en provisorisk klinkerplatta. Har inte bestämt exakt vad det blir men kanske en träskiva klädd med plåt på ovansidan. Ideer mottages tacksamt!
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Glas/plastglas? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.