Jag har hört att man på vissa ställen i Finland lägger ströläkten under pappen och sedan bärläkten som vanligt ovanpå. Längsgående pappskarvar ligger alltid över ströläkten så pappen bildar rännor från nock till takkant. Stöläkten är dessutom fasade på kanterna för mjuka övergångar för pappen.
Min fråga är nu kan detta vara bättre eller skapar det bara mer arbete.
 
Rickard.
Låter rätt likt det som kallas frihängande underlagstak här men det används inte någon papp då utan kondensväv, masonit eller vissa underlagsdukar är det som används då. Har sina fördelar men generellt så är det sett som en något sämre budgetlösning.

Den underlagspapp som sälj här i Sverige skulle jag aldrig hänga i luften då den helt enkelt inte är stark nog för det.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Låter rätt likt det som kallas frihängande underlagstak här men det används inte någon papp då utan kondensväv, masonit eller vissa underlagsdukar är det som används då. Har sina fördelar men generellt så är det sett som en något sämre budgetlösning.

Den underlagspapp som sälj här i Sverige skulle jag aldrig hänga i luften då den helt enkelt inte är stark nog för det.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Låter rätt likt det som kallas frihängande underlagstak här men det används inte någon papp då utan kondensväv, masonit eller vissa underlagsdukar är det som används då. Har sina fördelar men generellt så är det sett som en något sämre budgetlösning.

Den underlagspapp som sälj här i Sverige skulle jag aldrig hänga i luften då den helt enkelt inte är stark nog för det.

Det jag nämner gäller råspont ströläkt takpapp/underlagspapp bärläkt samt något täckande över (plåt, tegel eller takspån)
 
Rickard.
S Sadelmakare skrev:
Det jag nämner gäller råspont ströläkt takpapp/underlagspapp bärläkt samt något täckande över (plåt, tegel eller takspån)
Råspont eller inte är inte särskilt relevant för konstruktionen egentligen och det görs en del frihängande tak ovanpå råspont av olika anledningar här också.

Letade lite snabbt runt på Katepals hemsida och hittar ingen papp som är okej att montera så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.