A
Vad kan felet vara om man har en konstig lukt i en lägenhet med betongväggar?
Kan det vara ett mögelproblem någonstans eller är det något annat?
 
Det blir lättare att svara om du ger mer information om lägenheten. Vilka byggmaterial förutom betong? När är huset byggt? Känner du till om det finns några riskkonstruktioner i huset? Vilket våningsplan, kan det vara aktuellt med markfukt eller kanske läckande yttertak? Hur fungerar ventilationen? Med mera.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det blir lättare att svara om du ger mer information om lägenheten. Vilka byggmaterial förutom betong? När är huset byggt? Känner du till om det finns några riskkonstruktioner i huset? Vilket våningsplan, kan det vara aktuellt med markfukt eller kanske läckande yttertak? Hur fungerar ventilationen? Med mera.
Jag vet tyvärr inte vilka byggmaterial det är i huset, det är en hyreslägenhet.
Ska försöka ta reda på när det är byggt. Ingen aning om det är några riskkonstruktioner i huset.
Bor på första våningen, sen finns det en källare under mig.
Ventilationen har dom kollat och den fungerar bra men dom har eller har i alla fall haft mögel på en toalett längre upp i huset. Sen hör jag att grannen har en ventilation som snurrar på toaletten (vet inte vad det kallas) men det har konstigt nog inte jag.
Har fått svartmögel i duschen men det är endast på listerna..
 
husdrömmar333 skrev:
Jag vet tyvärr inte vilka byggmaterial det är i huset, det är en hyreslägenhet.
Ska försöka ta reda på när det är byggt. Ingen aning om det är några riskkonstruktioner i huset.
Bor på första våningen, sen finns det en källare under mig.
Ventilationen har dom kollat och den fungerar bra men dom har eller har i alla fall haft mögel på en toalett längre upp i huset. Sen hör jag att grannen har en ventilation som snurrar på toaletten (vet inte vad det kallas) men det har konstigt nog inte jag.
Har fått svartmögel i duschen men det är endast på listerna..
Det låter inte så lovande att du har mögel i badrummet! Tyder på för mycket fukt under för lång tid. Det är klart att det blir blött i ett badrum, men det ska helst torka fort och eventuell vattenånga ska ventileras ut.

Kan du beskriva lukten, luktar det gammal jordkällare, kemiskt, kväljande förruttnelse eller vad?
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter inte så lovande att du har mögel i badrummet! Tyder på för mycket fukt under för lång tid. Det är klart att det blir blött i ett badrum, men det ska helst torka fort och eventuell vattenånga ska ventileras ut.

Kan du beskriva lukten, luktar det gammal jordkällare, kemiskt, kväljande förruttnelse eller vad?
Ne men hyresvärden tycker inte att det är någon fara.. men vet inte hur mycket det kan påverka mig.. men det känns konstant fuktigt därinne och till exempel badrumsmattan är hela tiden fuktig.
Men lukten kommer från vardagsrummet och särskilt från ena väggen.. det är en väldigt speciell lukt som är svår att beskriva.. lite kemiskt tror jag och det känns som att jag absolut inte ska andas in det.. lite sött tror jag det luktar..

Men om det är mögel till exempel i badrummet ovanför mig kan det spridas i väggen neråt även fast det är betong väggar?
 
Gamla plastmattor?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
K kettu skrev:
Gamla plastmattor?
Ne där det luktar mest är det trägolv.. men i köket är det plastmattor.. och i badrummet är det klinkers eller vad det heter..
 
A
Sen knakar det väldigt mycket när jag går i mitten av golvet, både i stora rummet och köket.. Men vet inte hur allvarligt det kan vara.. Jag tror att huset är väldigt gammalt.
 
husdrömmar333 skrev:
Ne men hyresvärden tycker inte att det är någon fara.. men vet inte hur mycket det kan påverka mig.. men det känns konstant fuktigt därinne och till exempel badrumsmattan är hela tiden fuktig.
Men lukten kommer från vardagsrummet och särskilt från ena väggen.. det är en väldigt speciell lukt som är svår att beskriva.. lite kemiskt tror jag och det känns som att jag absolut inte ska andas in det.. lite sött tror jag det luktar..

Men om det är mögel till exempel i badrummet ovanför mig kan det spridas i väggen neråt även fast det är betong väggar?
Reagerar du allergiskt när du är i lägenheten?

Vill inte hyresvärden göra något, eller inte utreda problemet, har du inte jättemycket att göra heller. Du kan bussa hyresgästföreningen på värden (om du är medlem) eller vid svåra mögelskador kontakta kommunens miljöförvaltning.
 
A
Ja.. jag har andningssvårigheter, rinnande ögon, täppt i näsan.. mina grannar har samma problem..
Ne han skällde ut mig när jag tog upp problemet.. och miljöförvaltningen var här man den personen gjorde inget heller, konstaterade bara att det luktade konstigt.
 
husdrömmar333 skrev:
Ja.. jag har andningssvårigheter, rinnande ögon, täppt i näsan.. mina grannar har samma problem..
Ne han skällde ut mig när jag tog upp problemet.. och miljöförvaltningen var här man den personen gjorde inget heller, konstaterade bara att det luktade konstigt.
Kontakta isåfall politikerna i den ansvariga nämnden! De vill, till skillnad från den tjänsteman som kontrollerade din lägenhet, bli omvalda nästa år. De lyssnar säkert gärna på en bekymrad väljare, börja med representanten från det parti du brukar rösta på!
Annars: lokaltidningen, gråt ut om din slumvärd som låter hyresgästerna bo i ett mögelhus! Och gå till en läkare för att dokumentera dina allergiska besvär.

(Om ingenting hjälper och din hälsa inte blir bättre - flytta! Det bör vara din plan B redan nu, tyvärr.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.