Min panna är en gammal eryl med en janfirebrännare på.
det finns ingen elpatron i pannan.

Huset är i 3 plan om man räknar med källaren där pannan står.
Och det är på översta plan vi har kök och badrum.

Just nu sitter en pump så vi har vv direkt du öppnar kranen.
Kanske kan stänga av den om man kör beredaren.
För beredaren kommer ju sitta i badrummet som är vägg i vägg med köket.

men nackdelen med avstängd cirkpump för tappvatten är ju att på vintern tex när man spolar lite varmvatten så fylls ju beredaren på med kallvattnet som är i röret innan det kommer varmt från pannan. om man har beredaren igång.

ska man ha beredaren avstängd på vintern och köra cirkulationspumpen för varmvatten ?

vad är mest energisnålt och bäst tro?
 
Mb_Star skrev:
men nackdelen med avstängd cirkpump för tappvatten är ju att på vintern tex när man spolar lite varmvatten så fylls ju beredaren på med kallvattnet som är i röret innan det kommer varmt från pannan. om man har beredaren igång.

ska man ha beredaren avstängd på vintern och köra cirkulationspumpen för varmvatten ?

vad är mest energisnålt och bäst tro?
Med cirkulationspumpen avstängd (vintetid) så måste elberedaren hållas varm med el. Med pumpen på så håller pelletspannan beredaren varm om den ingår i varmvattencirkulationen. Om beredaren sitter inne i huskroppen så har den ingen förlust på vintern om utrymmet den sitter i inte blir onormalt varmt. Förlusten kommer huset tillgodo. Nu tror jag inte att förlusten blir så dramatisk, beredaren är ju isolerad. Titta i tillverkarens specifikation så kanske det finns en förlusteffekt och jämför med hur många glödlampor det motsvarar.

Jag var precis och kännde på en 30 L Nibe (vattentemp 55 grader) och den känns inte varm på utsidan.

Prototypen
 
ÄR man ute efter varmvatten på sommaren så inte skall man köpa sig en elberedare man skall köpa en solfångare!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.