K_edin Karin_Edin skrev:
Stort tack! Konstruktören vill inte längre ha en dialog med mig och avfärdar allt ifrågasättande av hans konstruktion som lösa påståenden utan grund. Har en pågående dialog med en ansvarig på det bolag han jobbar på. All fakta ni förser mig med är guld värt i den dialogen och hjälper mig att ställa faktabaserade frågor. Så återigen, stort tack för allt engagemang och hjälp!
Tråkigt läge du hamnat i. Som jag tolkar det är konstruktören anställd och inte egenföretagare? Då är det nog helt rätt approach att fokusera dialogen med lämplig chef och strunta i konstruktören som trilskas. Det är ju inte konstruktören du kar krav mot utan företaget.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
B
EddieHansson EddieHansson skrev:
Golvbjälklaget är i klenaste laget, men bör funka bra med skruvlimmad spånskiva.

Stora problemet är att konstruktören inte räknat på vilka krafter det blir på bärlinan och helt enkelt dimensionerat den helt fel, 2-4 gånger för svag eller så.

I ritningen som vi sett anges 145x45 som bärlina med infällda golvbjälkar fastsatta med balkskor.
[bild]



I beräkningsunderlaget som konstruktören svarade med finns ingen beräkning på bärlinan, utan enbart golvbjälkar med 3 upplag där varje golvbjälke är 4.2 meter lång.
[bild]


Beräkningarna stämmer helt enkelt inte, och är inte tillräckliga.

Några exempel:

De två yttre bärlinorna måste dimensioneras för klara byggnadens tyngd, dvs ytterväggar och tak. Även snötyngd mm är viktigt att ta med i beräkning.

Den inre bärlinan måste dimensioneras för att hålla upp golv, möbler innerväggar, badrum och annat som ska finnas där. Även om det är bärande väggar som håller upp del av tak måste tas med i beräkningen.

[länk]
[länk]

Träguiden rekommenderar tex 2st 45x220, C24 med 1.4m mellan upplag för yttre bärlinor i snözon 2.5 för ett enplanshus
Ok, men då är dimensionen på bärlinor för klen alternativt avståndet mellan plintar på den totala sträckan 9880mm som skulle behöva minskas?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Golvbjälklaget är i klenaste laget, men bör funka bra med skruvlimmad spånskiva.

Stora problemet är att konstruktören inte räknat på vilka krafter det blir på bärlinan och helt enkelt dimensionerat den helt fel, 2-4 gånger för svag eller så.

I ritningen som vi sett anges 145x45 som bärlina med infällda golvbjälkar fastsatta med balkskor.
[bild]



I beräkningsunderlaget som konstruktören svarade med finns ingen beräkning på bärlinan, utan enbart golvbjälkar med 3 upplag där varje golvbjälke är 4.2 meter lång.
[bild]


Beräkningarna stämmer helt enkelt inte, och är inte tillräckliga.

Några exempel:

De två yttre bärlinorna måste dimensioneras för klara byggnadens tyngd, dvs ytterväggar och tak. Även snötyngd mm är viktigt att ta med i beräkning.

Den inre bärlinan måste dimensioneras för att hålla upp golv, möbler innerväggar, badrum och annat som ska finnas där. Även om det är bärande väggar som håller upp del av tak måste tas med i beräkningen.

[länk]
[länk]

Träguiden rekommenderar tex 2st 45x220, C24 med 1.4m mellan upplag för yttre bärlinor i snözon 2.5 för ett enplanshus
Det är precis så jag också uppfattat situationen. Det känns allvarligt att man missat att dimensionera bärlinorna.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
S
Har du beställt jobbet av Byggarkivet eller av den där frilansade konstruktören?
Det beror ju på vem du ska gå på och kräva åtgärd av.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Ok, men då är dimensionen på bärlinor för klen alternativt avståndet mellan plintar på den totala sträckan 9880mm som skulle behöva minskas?
Helt rätt uppfattat
 
EddieHansson
B Baskavoda skrev:
Ok, men då är dimensionen på bärlinor för klen alternativt avståndet mellan plintar på den totala sträckan 9880mm som skulle behöva minskas?
Ja, men det måste man ju räkna på ordentligt.
 
Som redan konstaterats är dimensionerna på bärlinan helt uppåt väggarna.
Som referens när vi byggt 10,5x6,5 ca så landade bärlinorna under ytterväggarna på 270x115 limträ, dock med loft och bredare, så lite högre last. Ca c/c1,3 m på plintarna (27 plintar!). Sammanspikade 220x45 på övrig bärlina.

Inte ett dugg förvånad att du har svaj. De klena bärlinorna på det plintavståndet är farliga!
 
S sinuslinus skrev:
Har du beställt jobbet av Byggarkivet eller av den där frilansade konstruktören?
Det beror ju på vem du ska gå på och kräva åtgärd av.
Oklart. Offerten är från frilansande konstruktör men fakturan kom från Byggarkivet.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Golvbjälklaget är i klenaste laget, men bör funka bra med skruvlimmad spånskiva.

Stora problemet är att konstruktören inte räknat på vilka krafter det blir på bärlinan och helt enkelt dimensionerat den helt fel, 2-4 gånger för svag eller så.

I ritningen som vi sett anges 145x45 som bärlina med infällda golvbjälkar fastsatta med balkskor.
[bild]



I beräkningsunderlaget som konstruktören svarade med finns ingen beräkning på bärlinan, utan enbart golvbjälkar med 3 upplag där varje golvbjälke är 4.2 meter lång.
[bild]


Beräkningarna stämmer helt enkelt inte, och är inte tillräckliga.

Några exempel:

De två yttre bärlinorna måste dimensioneras för klara byggnadens tyngd, dvs ytterväggar och tak. Även snötyngd mm är viktigt att ta med i beräkning.

Den inre bärlinan måste dimensioneras för att hålla upp golv, möbler innerväggar, badrum och annat som ska finnas där. Även om det är bärande väggar som håller upp del av tak måste tas med i beräkningen.

[länk]
[länk]

Träguiden rekommenderar tex 2st 45x220, C24 med 1.4m mellan upplag för yttre bärlinor i snözon 2.5 för ett enplanshus
Det går ju att ta upp plankgolvet och lägga till fler plintar, men ser inte hur det skulle vara möjligt att byta bärlina till en kraftigare. Hur gör man då? Går det att förstärka den befintliga?
 
S
K_edin Karin_Edin skrev:
Oklart. Offerten är från frilansande konstruktör men fakturan kom från Byggarkivet.
Rörigt. Ni har beställt en tjänst från Byggarkivet och har en betald faktura från Byggarkivet?
Då skulle jag strunta i sen oseriösa konstruktören och gå på Byggarkivet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
EddieHansson
K_edin Karin_Edin skrev:
Det går ju att ta upp plankgolvet och lägga till fler plintar, men ser inte hur det skulle vara möjligt att byta bärlina till en kraftigare. Hur gör man då? Går det att förstärka den befintliga?
Ja, tex att förstärka underifrån. Eftersom det inte är krypbart hela vägen måste man ta upp golvet och göra det den väggen. Lite knepigare med de yttre bärlinorna.

Men detta ska ju konstruktören/Byggarkivet lösa med vettiga beräkningar och inget vi ska gissa oss till.
 
Karin! Vi har liknande problem med konstruktör som lämnar felaktiga och ofullständiga ritningar genom Byggarkivet. Har kontaktat dem sen i mitten av juni och de hävdade senast för två veckor sedan att de aldrig fått klagomål på konstruktören tidigare. Om Byggarkivet är ett företag med långsiktighet i branschen så borde de hantera detta snabbare och bättre gentemot kund.

="Karin_Edin, post: 4330387, member: 363508"]Stort tack! Konstruktören vill inte längre ha en dialog med mig och avfärdar allt ifrågasättande av hans konstruktion som lösa påståenden utan grund. Har en pågående dialog med en ansvarig på det bolag han jobbar på. All fakta ni förser mig med är guld värt i den dialogen och hjälper mig att ställa faktabaserade frågor. Så återigen, stort tack för allt engagemang och hjälp![/QUOTE]
 
M Majbrasa32 skrev:
Karin! Vi har liknande problem med konstruktör som lämnar felaktiga och ofullständiga ritningar genom Byggarkivet. Har kontaktat dem sen i mitten av juni och de hävdade senast för två veckor sedan att de aldrig fått klagomål på konstruktören tidigare. Om Byggarkivet är ett företag med långsiktighet i branschen så borde de hantera detta snabbare och bättre gentemot kund.

="Karin_Edin, post: 4330387, member: 363508"]Stort tack! Konstruktören vill inte längre ha en dialog med mig och avfärdar allt ifrågasättande av hans konstruktion som lösa påståenden utan grund. Har en pågående dialog med en ansvarig på det bolag han jobbar på. All fakta ni förser mig med är guld värt i den dialogen och hjälper mig att ställa faktabaserade frågor. Så återigen, stort tack för allt engagemang och hjälp!
[/QUOTE]

Intressant, tack för återkoppling. Vårt problem är tvärt lite värre då huset står klart, byggt på en felaktig konstruktion.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Golvbjälklaget är i klenaste laget, men bör funka bra med skruvlimmad spånskiva.

Stora problemet är att konstruktören inte räknat på vilka krafter det blir på bärlinan och helt enkelt dimensionerat den helt fel, 2-4 gånger för svag eller så.

I ritningen som vi sett anges 145x45 som bärlina med infällda golvbjälkar fastsatta med balkskor.
[bild]



I beräkningsunderlaget som konstruktören svarade med finns ingen beräkning på bärlinan, utan enbart golvbjälkar med 3 upplag där varje golvbjälke är 4.2 meter lång.
[bild]


Beräkningarna stämmer helt enkelt inte, och är inte tillräckliga.

Några exempel:

De två yttre bärlinorna måste dimensioneras för klara byggnadens tyngd, dvs ytterväggar och tak. Även snötyngd mm är viktigt att ta med i beräkning.

Den inre bärlinan måste dimensioneras för att hålla upp golv, möbler innerväggar, badrum och annat som ska finnas där. Även om det är bärande väggar som håller upp del av tak måste tas med i beräkningen.

[länk]
[länk]

Träguiden rekommenderar tex 2st 45x220, C24 med 1.4m mellan upplag för yttre bärlinor i snözon 2.5 för ett enplanshus
Jag roade mig med att uppskatta hur stor spännningsskilnad det blir med 2st 45x220 istället för 1 st 45x145. Böjmotståndet är 4.5 gånger högre för 2st 45x220 än 1 st 45x145. Sen sjunker böjmomentet till ca. 1/3 om man minskar avståndet mellan upplag från 2.6 m till 1.4 m. Jag räknade med fritt upplagd balk med jämnt utbredd last, det är inte helt rätt men, det var snabbast så. Så max böjspänning i ditt (eller träguidens) förslag blir alltså mer en 10 gånger lägre med 2st 45x220. Det är kanske tur att golvet sviktar så att det upptäckts, det skulle ju kunna hända betydligt värre saker.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Som konstaterats så har konstruktören klantat till det bärlinan! Konstruktionen hade fungerat om det hade varit tex en murad grund.

Golvbjälkarna är ok OM du har skruvlimmat spån (vilket verkar saknas dvs fel).
Tycker även att det är både klantigt och snålt att inte ta till i dimensioneringen till 220x45 för att få ett stumt och varmt golv!

Det går att styra upp men du behöver ha in 24-36 plintar till under huset!

För att komma vidare har du två val:
1. Ta fram ett korrekt konstrutionunderlag och sedan ta in byggare som får stoppa in plintar eller om det kan gå att få in erforderliga bärlinor och ev nya golvbjälkar. Reklamera skriftligt. Sedan hoppas på att du kan få någon ersättning från konstruktören (de kommer att slingra sig delux).

2. Få ett oberoende utlåtande från en annan konstruktör som visar att det är både fel och farligt. Och sedan ta den rättsliga vägen mot konstruktören. Och försöka få ut pengar för att åtgärda felet. (Dyrt, tidskrävande och jobbigt)

Min starka rekommendation i ett så här gravt och allvarligt fall är att du tar in en kompetent advokat för att få vägledning hur du skall minimera skadan (dvs blir billigast) för din egen del.
 
  • Gilla
Calle Kula22 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.