Hur stort är garaget? Ett alternativ skulle kunna vara att man anmäler det som en ändring till ett attefallshus. Ett attefallshus är ju inte likvärdigt ett bostadshus, men går ju fortfarande att hyra ut inom vissa ramar.
 
Sakkunnig anses person som på grund av sin utbildning, sin kännedom och/eller praktiska arbete skaffat sig erfarenhet så att denne kan genomföra bedömningar och prövningar inom aktuellt sakområde.

Du har kontaktat den kommunala bygglovsenheten, de är sakkunniga i frågan. Förslagsvis begär du att få ett utlåtande skriftligt via mejl eller dylikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jomiba och 1 till
  • Laddar…
Oavsett bör mäklaren anmälas. Helt oseriöst.
 
Hej.
Om ni är intresserade av att ha huset som det ändå har lagts ut på försäljning.
Föreslår jag att säljaren får stå för alla åtgärder och kostnader för att kraven enligt kraven från kommunen uppnås, både vad gäller Bygglov, Tekniska egenskapskraven (Tekniskt samråd/ Kontrollplan och Slutbesked inklusive att avloppet är anslutet på godkänt sätt).
I samband med det blir det klarlagt om det inte går att få godkänt i efterhand och vad som då eventuellt behöver återställas, ändras. Och då ska det regleras skriftligt och tiden förlängas.
Avsteg från krav på bygglov och efterföljande slutbesked följer med fastigheten och därmed till ny ägare.
Har ni inte gjort en överlåtelsebesiktning som köpare rekommenderar jag att ni anlitar en godkänd eller certifierad besiktningsman SBR för en besiktning också.
/Byggfilosofen

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.[/QUOTE]
B bryggarebob skrev:
Hejsan,

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.
 
Det blir lite överkurs det här när man läser alla svar på din tråd. Besiktningsklausulen finns till för att möjliggöra att dra sig ur köpet oavsett hur små saker som uppdagas vid en besiktning för köparens säkerhet. Att dra in en jurist, Mäklarsamfundet eller kommunen känns inte nödvändigt om ni inte vill slösa bort er tid eller pengar. Ha i åtanke att mäklaren skriver över ansvaret på säljaren vid en försäljning och tar således inget ansvar för det som står i objektbeskrivningen tråkigt nog.

Det kanske borde ha väckt frågor när det fanns garagedörrar på det lilla huset om ca 43 kvm men läste att ni var förstagångsköpare så lätt att man går händelserna i förväg. Om du fortfarande hade velat köpa fastigheten så kan du ju disponera den som du känner passar er annars är det bara att släppa och leta efter ett nytt objekt. Kostar ca 500 TSEK (exkl anslutningsavgifter och markarbete) för ett fabriksfärdigt attefallshus i storleken 30 kvm och är ni lite händiga kan ni ordna en hel del själv för att komma ner i pris. Lägg energin på rätt saker och lycka till med ert framtida boende.
 
  • Gilla
vaspen
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Parade nyligen med kommunen där jag bor med anledning av att bygga om befintligt garage till bostadsyta. De nämnde då ett nyligt domstolsavgörande (tror det handlade om är göra om en carport till bostad) och utifrån det hördes det som att deras tolkning var är det inte längre krävs bygglov för att inreda befintligt garage. Det kan vara värt att kolla upp! Däremot så måste säkert alla andra krav gälland detaljplanen fortfarande vara uppfyllda....
Jag får inte ens bygga toalett I mitt garage sa kommunen!
 
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hejsan,

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.
Jag skulle aldrig köpa stället! Bäddat för framtida problem.
Hoppas ni hittar ett annat och bättre ställe!
 
Gissar att din bank gärna bistår med juridiska råd eftersom dom inte vill ha ett svartbygge som säkerhet för lånet
 
Fairlane
Känns som lite världsrekord i att inte läsa tråden innan man svarar. På kort tid kommer det in en massa svar om att det är svårt att de sig ur, att man inte skulle köpa och att man kanske kan hitta lösningar.

Det är inget problem att dra sig ur med den klausulen (ja, vi har gjort det) och TS vill inte hitta andra lösningar, vilket är solklart om man läst tråden.
 
  • Gilla
-PC- och 8 till
  • Laddar…
P
C Canaria skrev:
Jag skulle aldrig köpa stället! Bäddat för framtida problem.
Hoppas ni hittar ett annat och bättre ställe!
Jag skulle köpt huset men prutat av säljaren
Samt lyft frågan till kommunen om tidigast 2-3år "nu är det ju försent ".hur många har inte alla bygglov iordning utan några som helst problem
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Kan det vara så att du fick det nästan rätt?!

Som jag förstår det så gäller det som du skriver bara om man ändrat använding från bostad till något annat. Se min överstrykning nedan.

PBL 11 kap

[bild]
En på vår gata byggde om garaget till ”hus” och sökte då bygglov för ändrat ändamål. kommuner vill ju oftast ha fler bostäder så var nog inga större problem. Men grannar fick ju fråga om det osv.
Så det ska nog behövas ändring.
 
Claes Sörmland
B Boan skrev:
En på vår gata byggde om garaget till ”hus” och sökte då bygglov för ändrat ändamål. kommuner vill ju oftast ha fler bostäder så var nog inga större problem. Men grannar fick ju fråga om det osv.
Så det ska nog behövas ändring.
Ja kan man lösa det med ett bygglov så är det ju förstahandsvalet. Men ofta går inte det, t ex kan en detaljplan sätta upp hinder. Eller något tekniskt som är svårt att åtgärda.
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kan man lösa det med ett bygglov så är det ju förstahandsvalet. Men ofta går inte det, t ex kan en detaljplan sätta upp hinder. Eller något tekniskt som är svårt att åtgärda.
detta var utanför planlagt område men inom tätbebyggt. Men är det inte så att så länge det inte används är det ok?
 
Mäklaren vet, om han är läskunnig, står ju i utdrag från fastighetsregister hur många kvadrat huset är på och misstänker han att det fattas 38 kvadrat så går det göra en snabb kvadrat mätning från yttervägg till yttervägg vilket ger en snabb ca fingervisning om verklig kvadrat


Sen vi är i Västerbotten, tänker vi oss Ume som är universitetsstad att bygga ett microhus förklätt till garage är ju en lukrativ ide, 3 studenter och 4tusen/månad/student kontant på 10 månaders kontrakt är 120T/år ..............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.