Hej!
Har köpt ett hus där man inte har slutfört markarbetet framför garaget och då jag är i behov av att kunna köra in bilarna så tänkte jag därför höra mig för kring lösning.

Är inte så sugen på varken sten/plattor eller asfalt så min tanke är att lägga makadam av större storlek underst, platta till så gott som det går, för att sedan avsluta med ett lager grus. Någon form av duk under makadamen för att slippa att ogräsen växer igenom makadam/grus kanske inte är en sån dum idé heller.

Känns som en väldigt enkel och billig lösning men är osäker på om resultatet kommer bli bra / stabilt. Därför är jag nyfiken på att höra om någon med mer erfarenhet har något att säga kring lösningen? Kanske har ni något tips på annan lösning? Maxvikt på bilarna som kommer rullas in är ca 3.3 ton.

Tacksam för svar!
 
  • Ojämnt markarbete framför garage med grus och större makadam, gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslutfört markarbete framför garage med grus och synlig geotextilduk vid kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat markarbete framför ett garage med uppmätt höjdskillnad mellan betong och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslår att du gräver ut först och samtidigt lägger ner någon form av dränering.
 
  • Gilla
JPG1
  • Laddar…
Markduk hjälper inte mot ogräs, den är till för att skilja olika material från varandra, ex makadam och lerjord.

I ditt fall hade jag lagt på 0-18 och paddat det, ev. bottnat med lite 0-30 om det är mycket som ska fyllas upp (>10cm). Av bilderna att dömma ser det inte ut att gå så mycket mer än ett lastbilslass med material, då är det enklare att bara beställa en fraktion.

Hur blir det när det är blött och har regnat mycket? Blir det mjukt? Då kanske det är bättre att gräva ur så att du kan fylla upp 15cm 0-30 och 5cm 0-18.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S saltet skrev:
Jag föreslår att du gräver ut först och samtidigt lägger ner någon form av dränering.
Okej något förslag på en lämplig dräneringslösning för detta ändamål?
 
N NoOne2k skrev:
Markduk hjälper inte mot ogräs, den är till för att skilja olika material från varandra, ex makadam och lerjord.

I ditt fall hade jag lagt på 0-18 och paddat det, ev. bottnat med lite 0-30 om det är mycket som ska fyllas upp (>10cm). Av bilderna att dömma ser det inte ut att gå så mycket mer än ett lastbilslass med material, då är det enklare att bara beställa en fraktion.

Hur blir det när det är blött och har regnat mycket? Blir det mjukt? Då kanske det är bättre att gräva ur så att du kan fylla upp 15cm 0-30 och 5cm 0-18.
Tack för infon. Då får jag ta bort ogräset innan helt enkelt.

Det blir inte särskilt blött då det i princip enbart är sten och grus och ett tunt lager ogräs.

Tack för tipset om 0-30 och 0-18. Skulle du säga att det är ett måste att padda underlaget eller blir det heltokigt om man skippar det?
 
J JPG1 skrev:
Tack för infon. Då får jag ta bort ogräset innan helt enkelt.

Det blir inte särskilt blött då det i princip enbart är sten och grus och ett tunt lager ogräs.

Tack för tipset om 0-30 och 0-18. Skulle du säga att det är ett måste att padda underlaget eller blir det heltokigt om man skippar det?
Ogräs kommer komma ändå, så det hade jag inte lagt ner tid på. Det kommer packa sig med tiden men kommer förmodligen bli lite ojämnt. Bättre att hyra en liten 50kg rundpadda och packa i omgångar var 5-10cm. Finns en tråd här om packning, sök på paddningstråden.
 
  • Gilla
JPG1
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Ogräs kommer komma ändå, så det hade jag inte lagt ner tid på. Det kommer packa sig med tiden men kommer förmodligen bli lite ojämnt. Bättre att hyra en liten 50kg rundpadda och packa i omgångar var 5-10cm. Finns en tråd här om packning, sök på paddningstråden.
Okej jag tar och kikar in den tråden. Tack för tipset och svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.