Vi har precis blivit husägare och givetvis börjar en av de äldre toaletterna läcka vatten strax efter inflyttning :)

Jag har öppnat upp toaletten och ser någon typ av rött rör med en gummispets som läcker vatten när det fylls på. Det är en tunn stråle som träffar innerväggen och som därefter sprutar upp mot locket och rinner ut.

Det är ingen större mängd och spolning fungerar i övrigt bra. Just nu lägger vi en handduk som samlar upp vattnet.

Frågorna är nu: vad tusan är det som läcker i toaletten? Kan jag byta detta själv? Är det värt mödan? Ska vi köpa en ny toalett istället?
 
  • Öppet toalettens vattentank som visar ett rött rör med gummispets där en tunn vattenstråle läcker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertanken på en toalett med ett rött rör och vatten som läcker, synligt på innerväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt hela påfyllmekanismen, finns "universal" som passar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ofta läcket det i toppen precis när den ska stänga. Jag ”lagade” en sådan genom att montera en engångs plastmugg upp och ner på justerskruven när jag var liten. Det slutade ju inte läcka. Men läckaget träffade inte locket och rann ut. Den fixen blev kvar så länge toan var kvar.
 
  • Gilla
Petersrör och 1 till
  • Laddar…
Byt muggen om möjligt. Nästa som händer är att bottenventlien börjar läcka. Efter att tag kommer cisternpackningen att ge upp och avstängningsventilen (om det finns) är ytterligare en läckagerisk.

Klart att en IDO-59 har ett visst affektionsvärde med den tekniska livslängden är över :)
 
Redigerat:
  • Gilla
toooft
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Vi anammade den utmärkta lösningen att montera en uppochnervänd plastmugg över den läckande delen inuti toaletten.

Vi planerar att byta ut toaletten så klart, men kan den hålla tills vi renoverar badrummet om något år är det ju perfekt.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Byt muggen om möjligt. Nästa som händer är att bottenventlien börjar läcka. Efter att tag kommer cisternpackningen att ge upp och avstängningsventilen (om det finns) är ytterligare en läckagerisk.

Klart att en IDO-59 har ett visst affektionsvärde med den tekniska livslängden är över :)
Men det är en Gustavsberg på fotot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.