Som jag förstått det får man sätta upp skärmtak, typ entrétak osv, upp till sammanlagd yta på 15 kvm utan bygglov. Gäller detta även för det fall jag sökt (och fått) bygglov för ett altantak på 40 kvm? Eller har jag då "förbrukat" dom där 15 kvm också?
 
Nej, 15 kvm bygglovsfritt skärmtak är utöver vad du har bygglov för. Finns villkor att det skall vara anslutet till huvudbyggnaden och 4,5 m från gräns (tror jag).
 
H hempularen skrev:
Nej, 15 kvm bygglovsfritt skärmtak är utöver vad du har bygglov för. Finns villkor att det skall vara anslutet till huvudbyggnaden och 4,5 m från gräns (tror jag).
Gott så! Handlar om entrétak över 2 dörrar så det blir inte många kvadrat.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Hemmakatten
Entrétak över ytterdörrar är inte alls bygglovspliktigt om det handlar om max sisådär 5 kvm. Så ett skärmtak utöver entretaket är fortfarande 15 kvm såvida det inte integreras med entretaket.
 
O
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Entrétak över ytterdörrar är inte alls bygglovspliktigt om det handlar om max sisådär 5 kvm. Så ett skärmtak utöver entretaket är fortfarande 15 kvm såvida det inte integreras med entretaket.
Tänker snarare att skärmtak till entrén kan göras med hjälp av reglerna som möjliggör 15 kvm skärmtak utan lov? Varför skulle det inte vara lovpliktigt, menar du?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kan man inte utnyttja attefallsregeln för 15kvm samt bygglovsfritt 15 kvm utöver det så att det summerar till 30kvm?
 
Hemmakatten
Att bygga ett litet tak över entreen, max ca 5 kvm, är inte bygglovspliktigt.

Men om man utökar entrétaket till 15 kvm totalt, så blir det fortfarande bygglovsfritt. Men i så fall har man utnyttjat sina 15 kvm och får inte ytterligare bygga nåt mer.
 
O
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att bygga ett litet tak över entreen, max ca 5 kvm, är inte bygglovspliktigt.

Men om man utökar entrétaket till 15 kvm totalt, så blir det fortfarande bygglovsfritt. Men i så fall har man utnyttjat sina 15 kvm och får inte ytterligare bygga nåt mer.
Precis, har man inte tidigare utnyttjat reglerna om lovbefriade skärmtak så kan man ju bygga t.ex. 5 kvm skärmtak till sin entré om övriga kriterier är uppfyllda: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att bygga ett litet tak över entreen, max ca 5 kvm, är inte bygglovspliktigt.

Men om man utökar entrétaket till 15 kvm totalt, så blir det fortfarande bygglovsfritt. Men i så fall har man utnyttjat sina 15 kvm och får inte ytterligare bygga nåt mer.
Har du källor på det där?


Skärmtak över entré är bygglovsfritt men ingår i bygglovsfritt skärmtak.

Om du ansökt om bygglov för ett skärmtak om 40kvm så påverkar det inte det bygglovsfria måtten.


Att du däremot skulle få göra ett entré tak på typ 5kvm utan bygglov eller att det påverkar "skärmtak-totalen" är däremot, tyvärr, såvida jag inte blir motbevisad rent dravel :surprised:
 
Hemmakatten
Vilka otrevliga uttryck du använder dig av Jarlsgård. Det är faktiskt bygglovsfritt att ha ett litet skydd över entrédörren. Det är brukligt att ha det så man står torskade och leta efter nycklarna.

Vi pratar här om ett enkelt, litet utskjutande tak. Lite osäker på storlek, 5 kvm kanske är för mycket.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jag kan medge att jag uttryckte med lite härskt och otrevligt, så det ber jag om ursäkt för.

Däremot hade jag gärna sett en källa på det med skärmtak ovan entré. Jag vet att sis mätregler gjordes om förra året, är det där i du fått den infon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.