Jag är planerar att bygga ett fristående hobbyrum strax under 50 kvadrat. Tanken är rejäl takhöjd, gjuten platta, en del fönster och en garageport så att man kan få in större maskiner om man vill. Jag vill isolera så att det går att ha det uppvärmt, men troligen kommer det gå med en värme på 10-15 grader med en luft-luft.

Frågan är vad man ska ha för väggar, vanligt med träreglar eller ytong?

Det jag främst tänkte med ytong är att man skapar en stenbyggnad som inte går att skada med fukt, vattenspill eller avsaknad av värme. Oerhört bra brandskydd också. Jämnare klimat för både mig och utrustningen så här på sommaren. Men det finns punkter som verkar vara nackdelar, så det får ni gärna tipsa lite om eller helst slå hål på.
- Hur gör man med insidan av väggarna? Om man har det putsat så räcker det med att man slår i med en bräda så rasar det? Kakel blir väl dyrt och får allt att se ut som ett gigantiskt badrum. Allt annat kommer ju vara mer eller mindre känsligt för fukt och spill?
- Det påstås vara svårt att få saker att sitta i väggarna, långa specialplugg behövs?
- Väggen blir tjockare, med trä kanske man kan få till det på 200-250 mm, ytong av den isolerade sorten verkar börja på 400 mm, plus eventuell fasad utanpå.

Eller så går man bara på träreglar, det som verkar vara det vanliga för "garagebyggnader".

På den obligatoriska frågan vad jag ska göra där så har jag inget exakt svar. Det kommer snickras en del. En del förvaring. Det kommer definitivt att stå en del växter där under vintern. Det är möjligt att det blir en hydroponisk odling. Eller att 3D-skrivaren flyttar dit. Kanske en fotostudio i ett hörn. Allt det där är inte möjligt samtidigt med tanke på damm, temperatur och fukt, men det visar lite vad jag har tänkt.
 
Tomture61
För att börja med grundläggande saker , en trävägg jämte en ytong vägg så isolerar en trävägg med tex mineralull bättre (ekonomi ang värme)
En ytong vägg isolerar bättre mot ljud , både från utsidan / insidan .

Vad som blir billigaste byggsättet , vet ej .

En trävägg med OSB eller spån eller plywood + gips är ju enklare att skruva upp saker på .

Ang fukt så spelar det ingen roll om du kör med målad ytong eller målad gips , mögel angriper färgen oavsett .

Fukt kommer du att få brottas med , så planera in en avfuktare i budgeten .
 
Jag tänker att målet är att ha en vettig värmeisolering, det kan innebära att man jämför en tjock ytong med en betydligt tunnare träregelvägg, vilket såklart kan innebära att ytongen blir oproportionerligt dyr. Bra att du tog upp detta med ljud, men det spelar nog ingen roll, jag ska inte sova därinne (avsiktligt...) och jag tror inte att maskiner kommer att störa utåt.

Jag köper inte ditt fuktresonemang. På vinterhalvåret (då värme finns i någon form) kommer det vara varmare inne och då behövs ingen avfuktning. På sommarhalvåret (då värmen inte jobbar) så blir det såklart fuktigare. Men det borde bli samma som i vilket hus som helst, och där har jag ingen avfuktare. Skillnaden blir att tidsandelen "sommarhalvår" kommer bli större då jag siktar på en lägre rumstemperatur. Därför kanske det sätter högre krav på konstruktionen?

Men sätter jag in luft-luft så kan jag avfukta med den om det behövs, det är ju dock ganska energikrävande om den ska tuffa hela sommaren.
 
Tomture61
Ang Luftfuktighet . Har 56 % Rh i mitt bostadshus (nu) på vintern brukar det vara 20 % Rh .
Har en luftomsättning att all luft byts var annan timme (mekanisk ventilation)

I mitt garage är det 70 % Rh (nu) kör med självdrag .
Har isolerad betongplatta och isolerat i väggar och tak .
Värmer det på höst-vinter-vår med LLVP .
Brukar alltid vara ngr gr kallare i garaget på sommaren .
När jag på vintern torkar blöt / snöig ved kör jag med luftavfuktare .
Parkerar ingen blöt snöig bil i garaget .
 
N
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att börja med grundläggande saker , en trävägg jämte en ytong vägg så isolerar en trävägg med tex mineralull bättre (ekonomi ang värme)
En ytong vägg isolerar bättre mot ljud , både från utsidan / insidan .

Vad som blir billigaste byggsättet , vet ej .

En trävägg med OSB eller spån eller plywood + gips är ju enklare att skruva upp saker på .

Ang fukt så spelar det ingen roll om du kör med målad ytong eller målad gips , mögel angriper färgen oavsett .

Fukt kommer du att få brottas med , så planera in en avfuktare i budgeten .
En innervägg med densitet 535 av ytong isolerar ljud bra, men ytterväggarna med block 365mm tjocklek med densitet 275 står bättre mot kyla än ditt alternativ.
Insidan ska ju såklart putsas och målas med silikat eller vara omålad. Men går inte sönder så lätt beroende på bruk.
C bruk förslagsvis, b bruk är hårdare om du är orolig för skador, men spricker lättare i framtiden.
 
Tomture61
N neo11 skrev:
En innervägg med densitet 535 av ytong isolerar ljud bra, men ytterväggarna med block 365mm tjocklek med densitet 275 står bättre mot kyla än ditt alternativ.
Insidan ska ju såklart putsas och målas med silikat eller vara omålad. Men går inte sönder så lätt beroende på bruk.
C bruk förslagsvis, b bruk är hårdare om du är orolig för skador, men spricker lättare i framtiden.
Ang lättbetongblock , då måste man välja Ytong lågenergi block (lamda 0,072) mot motsvarande trävägg lamda 0,10-0,15 .

Att ha en putsad fasad har ju sina fördelar , ang hur ofta det behöver målas .

Att bygga en byggnad i trä så fixar man det själv , om man är händig och med rätt verktyg .

Att putsa in och utsida kräver kunskap eller inhyrt folk .
 
Varför putsa insidan i ett hobbyrum? Just produkten ytong har jag inte jobbat med men lättbetongblock är väl bara att lämna eller måla?

Du tänkte väl något sånt här ungefär? Lite mindre bara
02_6a-architects_studio-juergen-teller_ph-johan-dehlin_full.jpg
Fotografen Jürgen Tellers studio och hus i London.
 
Redigerat:
Tomture61
makhno_ makhno_ skrev:
Varför putsa insidan i ett hobbyrum? Just produkten ytong har jag inte jobbat med men lättbetongblock är väl bara att lämna eller måla?

Du tänkte väl något sånt här ungefär? Lite mindre bara
[bild]
Fotografen Jürgen Tellers studio och hus i London.
Svårt att avgöra om lättbetong eller gipsskivor är mer tåligt .
Tror dock att plyfa / osb + målade gipsskivor är robustare än lättbetong , den är porös .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.