K
Hallå! Tänkte bara höra lite om experterna har några råd innan jag börjar bygga. Jag tänker bygga ett tak över dessa 2 utomhusdelar . För att skydda dem från snöras under vintern och skydda dem lite från väder och vind. hur tycker ni jag bör gå till väga? Ett stort tak över båda är planen . Några tankar på vad jag bör undvika för att få fortsatt bra luftflöde på dem och undvika att dem isar igen ? Höjd ovanför pumparna? Och bibehålla prestandan. Nibe pumpen har tidigare haft tak men det togs väck när dem gick sönder och byttes ut på garantin sen kom taket aldrig tillbaka . Och sen tillkom mitsubishin och då kom behovet av ett större tak. Tack på förhand
 
  • Två utomhusvärmepumpar vid husvägg med träram på marken framför dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två luftvärmepumpar på husvägg bredvid virke på marken för konstruktion av tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Krille_90_ skrev:
Hallå! Tänkte bara höra lite om experterna har några råd innan jag börjar bygga. Jag tänker bygga ett tak över dessa 2 utomhusdelar . För att skydda dem från snöras under vintern och skydda dem lite från väder och vind. hur tycker ni jag bör gå till väga? Ett stort tak över båda är planen . Några tankar på vad jag bör undvika för att få fortsatt bra luftflöde på dem och undvika att dem isar igen ? Höjd ovanför pumparna? Och bibehålla prestandan. Nibe pumpen har tidigare haft tak men det togs väck när dem gick sönder och byttes ut på garantin sen kom taket aldrig tillbaka . Och sen tillkom mitsubishin och då kom behovet av ett större tak. Tack på förhand
Snöras på en gavelsida lär ju inte hända. I detta fallet gör ett tak varken skada eller nytta, bara en massa onödigt jobb
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K
electroluxaren skrev:
Snöras på en gavelsida lär ju inte hända. I detta fallet gör ett tak varken skada eller nytta, bara en massa onödigt jobb
Har varit nära att dem strök med pga vind som skickar ut mycket snö som samlas över dem
 
A
Nära skjuter ingen hare.
Så länge de inte blåser in i en snödriva...
Svårt att skydda utedelarna i en snöstorm, man måste vara bered att skotta fram dessa efteråt och då är taket bara ivägen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MrJay
Bygg in de, finns färdiga värmepumpskydd att köpa (eller kopiera) som är vältestade för ändamålet.

varmepumpsskydd.png
 
Värmepumparna i sig behöver inget tak, de är gjorda för att stå ute i regn, vill man att de ska synas mindre kan man ju måla dem i samma färg som väggen. Om du ändå vill göra tak så skulle jag säga ett gemensamt stort tak så man även kan ställa lite andra saker under som man vill skydda från regn.
 
MultiMan
Jag har min på en gavel och det brukar snöa rejält vintertid. Det viktigaste enligt mig är högt över marken så att inte snötäcket når undersidan eller avfrostningsvattnet (när det fryser vintertid) inte kan byggas på så mycket att även det når undersidan. Min sitter på 1,40m och det har ändå varit gränsfall med både is och snö, så jag fått skotta/hacka is ibland. Allt beror på förhållandena där man bor. Jag har en vinklad skiva av takplåt på träram som lutar mot väggen för att leda bort vattnet som bildas från huset. Den flexibla plåten gör det lätt att slå sönder isen när vattnet fryser vintertid.

Tak valde jag bort eftersom inget kan rasa från hustaket. Bygga in den är dåligt då allt som hindrar luftflödet försämrar effektiviteten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
MrJay MrJay skrev:
Bygg in de, finns färdiga värmepumpskydd att köpa (eller kopiera) som är vältestade för ändamålet.

[bild]
försämrar prestandan på ett dyrt vis
 
MrJay
electroluxaren skrev:
försämrar prestandan på ett dyrt vis
Borde kunna lösas med nät framför fläkten istället för trä?
 
MultiMan
Luften sugs ju bakifrån, ena sidan (på min iaf) och framåt, så då blir det mycket nät (som kan sätta igen av löv och annat). Varför krångla med sådana skydd när det inte behövs? Riskerar man snöras så är ett tak såklart bra, men något mer hade inte jag satt.
 
A
MrJay MrJay skrev:
Borde kunna lösas med nät framför fläkten istället för trä?
Vad tänker du på för nät?
 
MrJay
electroluxaren skrev:
Vad tänker du på för nät?
Något i stil med stängselnät, hönsnät, ståltrådsnät eller dylikt. Det vill säga ett nät som håller diverse skräp borta utan att påverka luftflödet.
 
A
MrJay MrJay skrev:
Något i stil med stängselnät, hönsnät, ståltrådsnät eller dylikt. Det vill säga ett nät som håller diverse skräp borta utan att påverka luftflödet.
Okay
inte speciellt vackert mao
luftflödet lär det ju inte påverka
men alla blad och fröer och flugor och...
lär ju komma igenom.
största problemet med skit i utedelen får man där det är mycket trafik, många mygg, tallskog, och ulliga fröer.
 
K
Är enbart tak som är aktuellt här inte bygga in dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.