M
Hej! Har monterat en Franke 240-16 alliance köksfläkt (dvs anpassad för centralfläkt men med egen inbyggd motordriven fläkt). Den har en matning till centralfläkt som ska öka hastigheten på denna med hjälp av ökande spänning ju högre hastighet man vrider på i den inbyggda fläkten i själva fläktkåpan. Det ska anpassas med att man ställer en transformator i köksfläkten men vilken spänning ska det vara? Har tittat centralfläkten men där får man ingen info. Centralfläkten är en Svenska Fläktfabriken JBDA-1-4. Den verkar inte vara tillverkad i förmiddags...
Mycket tacksam för hjälp.
En Franke 240-16 alliance köksfläkt med tekniska specifikationer och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationer och monteringsanvisningar för köksfläkt på ett dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en äldre centralfläkt från Svenska Fläktfabriken, modell JBDA-1-4, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En centralfläkt från Svenska Fläktfabriken isolerad med mineralull på ett betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Om du skall göra det rätt måste du nog ta dit sotarn. Spänningen som fläkten ger när den är avstängd, alltså i grundläge är svårt att uppskatta själv.

Läge 3 och VL = 230 V alltså full fart
Läge 1 och grundventilation med spjäll stängt = Det voltage som ger en korrekt grundventilation för hela huset, där kommer sotarn in. Han kan mäta flöden i dina don och bestämma vilket varvtal som behövs för att suget skall bli korrekt utifrån vindsfläktens kapacitet. Rengör kanaler och justera in alla don. Kostar tyvärr en del.
Läge 2 = något mittemellan.
 
M
C camelspin skrev:
Hej

Om du skall göra det rätt måste du nog ta dit sotarn. Spänningen som fläkten ger när den är avstängd, alltså i grundläge är svårt att uppskatta själv.

Läge 3 och VL = 230 V alltså full fart
Läge 1 och grundventilation med spjäll stängt = Det voltage som ger en korrekt grundventilation för hela huset, där kommer sotarn in. Han kan mäta flöden i dina don och bestämma vilket varvtal som behövs för att suget skall bli korrekt utifrån vindsfläktens kapacitet. Rengör kanaler och justera in alla don. Kostar tyvärr en del.
Läge 2 = något mittemellan.
Hej! Att Centralfläkten går för långsamt när man drar på köksfläkt en 2-3 nånting på har jag redan konstaterat och det var samma sak med den gamla fläkten (som var likadan och hade kvar grundinställning precis som den här). Man skulle ju kunna prova sig fram. Så det iaf blir en förbättring. Köksfläkten ger max 230 volt men det är väl ingen risk att man "steker" vindsfläkten?
 
Nej, den kan köras på 230 så det är lugnt. Men förmodligen har du redan 230 V inställt när du kör på 3:an. Om centralfläkten inte kan ta emot flödet då, och det läcker ut matos i badrummen är vindsfläkten för klen. Ta en till på lådan om du hittar hur många watt den är på, om det inte finns där får du öppna lådan och kolla på fläkten. JDBA fanns i två utöranden, med 67W eller 105 W fläkt. Har du 67W är det en lätt match att uppgradera men det kostar en del. Detr kan ocskå vara bra att öppna lådan för att kolla att fläkthjulet inte är igensatt med fett, då kan du göra rent men en tandborste och lämplig kemikalie. En sotning + injustering kan också göra att det blir bättre funktion
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Just det, kolla även hur den är inkopplad, i den lilla lådan på locket finns en kondensator och lite sladdar samt ett kopplingsschema. Det finns två kopplingsalternativ, full fart eller halv fart. Du skall nog ha full fart. Se till att strömmen är bruten innan du öppnar lådan.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
C camelspin skrev:
Nej, den kan köras på 230 så det är lugnt. Men förmodligen har du redan 230 V inställt när du kör på 3:an. Om centralfläkten inte kan ta emot flödet då, och det läcker ut matos i badrummen är vindsfläkten för klen. Ta en till på lådan om du hittar hur många watt den är på, om det inte finns där får du öppna lådan och kolla på fläkten. JDBA fanns i två utöranden, med 67W eller 105 W fläkt. Har du 67W är det en lätt match att uppgradera men det kostar en del. Detr kan ocskå vara bra att öppna lådan för att kolla att fläkthjulet inte är igensatt med fett, då kan du göra rent men en tandborste och lämplig kemikalie. En sotning + injustering kan också göra att det blir bättre funktion
Den kommer tydligen grundinställd på 100 V och 130 V. Är inte ändrat och det var det inte på den gamla heller. Tänkte ju att skulle kunna kolla hur den var inställd. Men det var garanterat inga yrkesmän som installerat den gamla (de hade bl.a. lagt sättlim på ovansidan och gjort anslutningen oåtkomlig...).
 
Det är lite luddigt beskrivet i manualen, på min franke var det förinställt 100V -grund+1, 130V -2, och fullfart (230 V) på VL+3. Finns liksom ingen anledning till att inte ha 230V om man vill ha max drag. Jag skulle tro att det är samma för dig.

Fråga tillbaka: vad vill du förbättra genom att ändra?

I princip skall grunddraget vara tillräckligt för grundventilationen, i mitt fall med en 105W vindsfläkt och stort hus blev det 145V, följaktligen fick jag koppla -2 till 180V och -3+VL lämnades på 230. Det var sotarn som mätte och ökade voltaget tills det blev tillräckligt i alla don.

Om du vill koppla om kan du kontakta frankes kundtjänst så kan dom skicka en instruktion om vilken kabel som skall flyttas i trafon för just din modell. Se till att strömmen är bruten!
 
M
C camelspin skrev:
Det är lite luddigt beskrivet i manualen, på min franke var det förinställt 100V -grund+1, 130V -2, och fullfart (230 V) på VL+3. Finns liksom ingen anledning till att inte ha 230V om man vill ha max drag. Jag skulle tro att det är samma för dig.

Fråga tillbaka: vad vill du förbättra genom att ändra?

I princip skall grunddraget vara tillräckligt för grundventilationen, i mitt fall med en 105W vindsfläkt och stort hus blev det 145V, följaktligen fick jag koppla -2 till 180V och -3+VL lämnades på 230. Det var sotarn som mätte och ökade voltaget tills det blev tillräckligt i alla don.

Om du vill koppla om kan du kontakta frankes kundtjänst så kan dom skicka en instruktion om vilken kabel som skall flyttas i trafon för just din modell. Se till att strömmen är bruten!
Beskrivningen ser ut som nedan. Det står spänningsangivelser vid respektive bleck på transformatorn. Det är Centralfläkten som behöver dra mer när köksfläkt en körs i läge 2-3. Centralfläkten hinner inte med annars och matoset går in i badrummet.
 
  • Teknisk specifikation för elektrisk utrustning med mått, anslutnings- och effektdetaljer, samt spänningsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp jag fattar

Med all sannolikhet är det 230 V på -3, vilket betyder att din vindsfläkt är för klen, det kan bli bättre med en injustering och sotning samt rengöring av fläkthjulet men sannolikt måste du även byta fläkten på vinden. Det är enkelt men kostar nog 2000+. Öppna lådan och kolla inkopplingen och Watt samt gör rent, lägg upp en bild så kan jag tipsa om hur jag renoverade min JDBA med ny fläkt.

Om du vill förbättra läget när du kör på -2 skulle du kunna flytta kabeln från 130V till 180V. På min modell var den kabeln svart. Då får du lite bättre sug på 2:an. För 3:an är det inte mycket att göra förutom redan nämnda åtgärder. Kolla noga att det inte finns spänning innan du öppnar.
 
Det kan finnas en vit kabel som är för grundflöde (100 V), samt en röd (förmodligen 145 V) som försörjer elektronik/belysning i transformatorn. Dock ej säker på att det ser lika ut i alla modeller, maila franke så kanske du kan få information som är helt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.