Hej,

Hur fäster man denna lampa i taket. Den lossnade och nu försöker jag sätta tillbaka den, men förstår inte hur man fäster den så den sitter kvar.

Tacksam för hjälp!
 
  • En lampa med öppnad topp visar elanslutning och fästmekanism, vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en demonterad taklampa med synlig fästdetalj och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsplatta för lampa med kablar och kopplingsdosafäste synligt, delvis lossad från ett vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai
Är det pappspänt tak, eller vad det nu heter?
 
Fadai Fadai skrev:
Är det pappspänt tak, eller vad det nu heter?
Jag är osäker, det är rätt löst material på taket, kan absolut vara pappspänt.
 
Om du skruvar bort täcklocket kan du kolla om du har tur att det finns ett skruvfäste i mitten på den dosan. Men då skruvarna verkar lossna ser det inte ut som om det sitter en vanlig dosa där.
 
T TypRätt skrev:
Om du skruvar bort täcklocket kan du kolla om du har tur att det finns ett skruvfäste i mitten på den dosan. Men då skruvarna verkar lossna ser det inte ut som om det sitter en vanlig dosa där.
JA det satt ett skruvfäste, men när jag prövar skruva in lampan så är den för liten för fästet. Det är säkert därför den var så lös.

var köper man en ny skruv som den på bilden?
 
Skruven
 
  • Hand håller en skruv med monterad bricka, mutter och hängare mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns hos t.ex Hornback och Claes Ohlson.
Kallas ibland "takfäste med krok"
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Finns hos t.ex Hornback och Claes Ohlson.
Kallas ibland "takfäste med krok"
Tackar!
 
Kan ju vara värt att gå till järnavdelningen och hitta en mutter som glider fint på din skruv sm du vet vilken diameter du har nu, och så går du upp en storlek på kroken. Annars är det risk att du kommer hem med en till krok som är precis lite för liten i gängningen.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
hsd
Sök rätt på en regel att fästa lampan i
 
T TypRätt skrev:
Kan ju vara värt att gå till järnavdelningen och hitta en mutter som glider fint på din skruv sm du vet vilken diameter du har nu, och så går du upp en storlek på kroken. Annars är det risk att du kommer hem med en till krok som är precis lite för liten i gängningen.
Tack det ska jag göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.