Jag och sambon ramlade över en tomt häromdagen (hade ju inte alls tänkt bygga nu när räntan kanske stiger och priserna sjunker ::)) men bortsett från det stora problemet - avlopp saknas - så är vi intresserade. Tomten är billig med stockholmsmått mätt, "bara 625 000" ;)
Sambon har dock lagt gränsen på 2 mille, inkl. hus, tomt och allt annat. Är det möjligt i den här stan? Alla andra som jag känner och som går i byggtankar verkar ligga närmare 3!
 
Om det går beror på många faktorer...
Hur mycket markarbete skall det göras på tomten,hur mycket är ni beredda att göra själva angående byggandet,hur stort skall huset vara,vad vill ni att den skall inehålla osv...
Jag bygger i Stockholm för under 2 mille !
;D
 
Räkna baklänges och se vad som är kvar när de fasta kostnaderna är betalda.

Lagfart 1,5% på 625 000 = 9375 kr
Elanslutning 15-20 000 kr
VA-anslutning ca 110 000 kr
Pantbrevskostnad 2% på det ni skall låna

Ni kanske skall ha eget avlopp förresten och det har jag ingen aning om vad det kostar, men kostnaderna ovan hade jag inte räknat med var så pass höga när vi gjorde vår första överslagsberäkning.

Bygger man billigt och gör det mesta själv så kan det nog gå!
 
Det värsta är att vi inte vill göra nåt själva. Vi håller på och renoverar våran sommarstuga och det räcker och blir över!
Har kikat lite på Smålandsvillan och de verkar billiga och bra. Är de nån som byggt deras hus i Sth och kommer under 2 mille? Skulle vara kul att veta :)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Hur stort hus är ni ute efter bör ni kanske börja med att fundera på, samt vad vill ni ha för standard? När ni vet det är det lättare att ge svar.
 
Vi hade tänkt oss totalt ca 120 kvm (typ 80-90 + inredningsbar övervåning som inte ska inredas i numläget), standardutförande. Ingen lyxvilla mao
 
Hur mycket kan men egentligen tjäna på att göra "allt" själv, med andra ord från grunden och uppåt? Om man har fått en siffra på 900 000 för entrepenad av husföretaget...avser då ett "nyckelfärdigt" hus, vad är det som ingår i detta? Är det arbetet + inredning såsom kök, vitvaror, toalett m.m , eller är den kostnaden inräknad i "materiasats"?

Hoppas någon kan reda ut något begrepp för mig...!
:D
 
Vi har räknat på ca 1,8M men då gör vi det mesta själv. Vi köper vädertätt hus 1 1/1 pl på ca 185kvm.
Då får vi klä andra lagret invändeigt(spån klart vi gör gips) samt kakla badrum, sätta köksinredning, dra el med mera.
Men det går att komma under med lite vilja :)
 
Jag skulle nog säga att det blir svårt att få 120 kvm och i de 2 miljonerna även inkludera tomt och markarbete. Man vill ju ändå ha lite kvalité när man bygger, så inte huset blåser iväg med första stormen ;)
 
Tjenare
Jag tror att det går att bygga för under 2 miljoner i Stockholms området. Det är bara att göra det mesta själv. Jag bygger ett hus just nu på 110 kvadrat med en inredningsbar vind(brutet tak) på 95 kvadrat. Huset ligger på ett berg så jag gjorde formen efter bergets kontur istället för att spränga och murade upp grunden och fick ett källar förråd på 45 kvadrat med 2 meter i tak i den lägsta delen resterande delen av utrymmet under huset är för lågt. Köpte ett hus med uppsättning så att det är taktätt. Nu håller jag på med att isolera golv, tak sätta läkt m.m. Det går att bygga billigt, men det kan vara jobbigt delvis. Gjutformen på berget samt gjutning tog 1 vecka och då jobbade jag i princip dygnet runt. Det krävdes mer än 250 borrhål för att hålla fast formen och dubba berget. Vi kommer att komma under 2 miljoner
 
Vi har fått ett pris på ganska exakt 2 miljoner på ett Stora Mariannelund från Smålandsvillan, en 1 1/2 plan med oinredd vind. Då ingår allt - grund, markberedning, va/avlopp, el, pantbrevskostnader, lagfart, vår tomt etc. Vår tomt är i o f s något billigare än eran men ligger också i Sthlm området, så kanske kan ni hamna på knappt 2,1 miljoner?
 
Vi bygger ett hus i lösvirke, ca 155 kvm. Beräknad kostnad för allting var ca 1,9 mkr inkl tomt (250 tkr) och då skulle vi göra mycket jobb själva.
Nu när huset nästan är klart kommer kostnaden att bli totalt 2,3 mkr trots att vi har gjort ca 800 - 1000 arbetstimmar själva på huset.

Så lycka till om ni tror att ni kan hamna under 2,0 mkr i Stockholm.

/Ola
 
Beror väl lite på hur noga man räknar innan och hur man planerar? Vet man exakt vad som krävs och vad alla avgifter blir så behöver inte kalkylen innan spricka.Säger inte att det är lätt men jag tror definitivt att det går.
Vi kommer definitivt att klara oss under två mkr och det är ett par mil utanför stockholm så visst går det.Allt beror på tomtpris, markförhållanden,egen kunskap och kontakter med mera.

Ett ex: Fiskarhedens Hägern fick vi pris på nyckelfärdigt 1,4. Lägg till tomten ni köpt 625 så har du 2.025 000:-
Sedan tillkommer som sagt avgifter för pantbrev,avlopp,el abb+byggström, plattan med mera men det kan täckas upp genom att göra en del av arbetet själva(bara plattan skulle vi tjäna 170 000:- på om vi gjorde den själva istället för Fiskarheden). Vips så är du precis på 2mkr strecket och nosar.Detta var ju bara ett exempel men ändå..det visar att visst går det med lite vilja och bra kontakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.