Hur stänger jag av vattnet till toaletten, måste byta silicon nertill. Är det här, som bilden visar? Eller måste jag ha dit en rörmokare?
 
  • Toalettstoppventil och anslutning till kakelvägg i behov av byte av silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängventil till toalettens vattenförsörjning mot en bakgrund av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där ventilen stänger av vattnet till cisternen/toaletten. Skall du stänga av vattnet i röret måste du leta en ventil tidigare på ledningen.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
För övrigt, måste du ta bort hela toalettstolen för att byta silikon verkligen?
 
F Fluxor skrev:
Den där ventilen stänger av vattnet till cisternen/toaletten. Skall du stänga av vattnet i röret måste du leta en ventil tidigare på ledningen.
Måste jag tömma rören när jag ska byta silikon nertill på toalettstolen, verkligen?
 
Ska du lyfta loss stolen från golvet? I så fall får du stänga av vattnet på den visade ventilen och skruva loss inloppsröret till stolen från ventilen.

Ställer mig också frågande till varför du måste stänga av vattnet för att byta en silikonsträng.
 
Claes Sörmland
Och om du nu måste stänga av vattnet så ska påpekas av VVS-underhållet har varit bristfälligt i lägenheten. Det där är en urgammal kran så var beredd på att den inte stänger eller börjar droppa om du vrider på den.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och om du nu måste stänga av vattnet så ska påpekas av VVS-underhållet har varit bristfälligt i lägenheten. Det där är en urgammal kran så var beredd på att den inte stänger eller börjar droppa om du vrider på den.
Kanske kan testa att ta bort den gamla silikonen utan att stänga av ngt vatten!?
Anordningen är sedan slutet av 80 talet…stolen är utbytt för 4-5 år sedan…
Ngt silikon som är bättre än ngt annat?
 
Y
Ifall det bara är att du ska få det att se finare ut så skrapa bort det du kommer åt och lägga ny silikon utanpå. Ifall toaletten har lossnat och det är därför så kanske det är bättre att lossa.

Om det är för att fästa en lös toalett så vrid på den runda ratten, medurs. Spola och lyssna så att toaletten inte fylls på. Kolla var nästa avstängare är i huset (ibörjan på badrummets rör, eller vid husets vattenmätare) och ha en lagom skål redo att ställa under röret - allt så du är beredd på nödlösningar ifall avstängaren läcker. Det är inte fel att ha en ny fiberpackning redo också inför ihopskruvandet - process som brukar krångla för mig.
- Sedan lossar du den övre muttern på avstängningen och lyfter toaletten. Ha även handdukar redo för när du lyfter toaletten kan det rinna ut vatten.

Silikon som inte gulnar är klurigt att hitta. Flesta tuber påstår att dom står emot men...
 
H
Sen kan det vara bra när man gör jobb med vatten att butikerna är öppna ifall man behöver något snabbt.
Tänkte så att man inte börjar med det sent på kvällen.
Då kan man riskera att få kissa på potta.
 
Claes Sörmland
Och lokalisera huvudkranen till huset, just in case.
 
Y Yrrol skrev:
Ifall det bara är att du ska få det att se finare ut så skrapa bort det du kommer åt och lägga ny silikon utanpå. Ifall toaletten har lossnat och det är därför så kanske det är bättre att lossa.

Om det är för att fästa en lös toalett så vrid på den runda ratten, medurs. Spola och lyssna så att toaletten inte fylls på. Kolla var nästa avstängare är i huset (ibörjan på badrummets rör, eller vid husets vattenmätare) och ha en lagom skål redo att ställa under röret - allt så du är beredd på nödlösningar ifall avstängaren läcker. Det är inte fel att ha en ny fiberpackning redo också inför ihopskruvandet - process som brukar krångla för mig.
- Sedan lossar du den övre muttern på avstängningen och lyfter toaletten. Ha även handdukar redo för när du lyfter toaletten kan det rinna ut vatten.

Silikon som inte gulnar är klurigt att hitta. Flesta tuber påstår att dom står emot men...
går det att sätta en sträng tec7 nertill på toalettstolen? I stället för silicon…
 
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
går det att sätta en sträng tec7 nertill på toalettstolen? I stället för silicon…
Problemet kan vara när fogen skall bytas...

Är stolen limmad eller skruvad?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och lokalisera huvudkranen till huset, just in case.
Detta är det bästa rådet hittills. Se till att du vet hur allt kan stängas av så du inte behöver springa som en virrpanna när vattnet plötsligt börjar forsa och kronorna tickar iväg i rasande takt!!!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Problemet kan vara när fogen skall bytas...

Är stolen limmad eller skruvad?
den är limmad, blir det svårt att byta fog med tec7?
 
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
den är limmad, blir det svårt att byta fog med tec7?
Svårare än silikon skulle jag säga. Personligen skulle jag inte ens övervägt att limma med Tec7...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.