Hej,

Vi håller för tillfället på att planerar vårt nya kök. Vi har idag en vedeldad spis från 80-talet som inte används längre och skulle vilja byta ut denna mot en braskamin. Hur nära kökskåpen får man placera en kamin? Finns det olika varianter som inte blir så varma?

Just nu enligt dagens plan har jag ca 1m att placera kaminen på (innan dörröppningen mot vardagsrummet).

Räcker det? Vad finns det för regler och har ni tips på kaminer som inte blir varma? Vi har en i gjutjärn i vardagsrummet och den blir ju skållhet när man eldar i den.
 
  • 3D-modell av kök med vedeldad spis placerad nära köksskåp och dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar planering av kök med utrymme för braskamin mellan kökskåp och dörröppning.
  • Ritning av köksplan med måttangivelser och markerad plats för en vedeldad spis nära kökskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TheCed skrev:
Hej,

Vi håller för tillfället på att planerar vårt nya kök. Vi har idag en vedeldad spis från 80-talet som inte används längre och skulle vilja byta ut denna mot en braskamin. Hur nära kökskåpen får man placera en kamin? Finns det olika varianter som inte blir så varma?

Just nu enligt dagens plan har jag ca 1m att placera kaminen på (innan dörröppningen mot vardagsrummet).

Räcker det? Vad finns det för regler och har ni tips på kaminer som inte blir varma? Vi har en i gjutjärn i vardagsrummet och den blir ju skållhet när man eldar i den.
Vet inget om regler, men så här ser det ut hos oss. Det är inte så långt mellan kamin o frys, men lite vägg emellan. Men det är väl som det brukar vara mellan kamin och vägg.
Modern kamin i ett hörn med dekorativ vägg och en gallergrind framför, intill en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
D
fubar fubar skrev:
Vet inget om regler, men så här ser det ut hos oss. Det är inte så långt mellan kamin o frys, men lite vägg emellan. Men det är väl som det brukar vara mellan kamin och vägg.
[bild]

Finns inte en chans att den där placeringen följer tillverkarens krav på minsta avstånd till brännbar vägg. Jag antar att väggen är brännbar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Jag antar att väggen är brännbar.
Tapeten lär ju vara det i alla fall.
 
D Derbyboy skrev:
Finns inte en chans att den där placeringen följer tillverkarens krav på minsta avstånd till brännbar vägg. Jag antar att väggen är brännbar.
Minsta avstånd till brännbart material i rygg är 100mm
 
D
Ja baksidan är nog inga problem. Jag tänkte främst på sidoglasens avstånd till väggen på sidan. Såklart….
 
D Derbyboy skrev:
Ja baksidan är nog inga problem. Jag tänkte främst på sidoglasens avstånd till väggen på sidan. Såklart….
här har du en skiss
Teknisk skiss av installation av braskamin med avståndsmått till brännbart material och brandmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen är ju alltid avstånd svårt att bedöma av en bild
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
här har du en skiss
[bild]
sen är ju alltid avstånd svårt att bedöma av en bild
Vår kamin är placerad enligt skissen, med extraglas på sidorna.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
D
Tycker avstånd och kamin är en jäkla ologisk djungel.

förstår inte varför det inte får vara brännbart material framför en insats eller kamin på typ 100cm, har även sett 80 och 120 cm men åt sidorna går det bra med 30 cm.

strålningsvärmen lär ju inte vara 1/3 åt sidorna.
 
T TheCed skrev:
Hej,

Vi håller för tillfället på att planerar vårt nya kök. Vi har idag en vedeldad spis från 80-talet som inte används längre och skulle vilja byta ut denna mot en braskamin. Hur nära kökskåpen får man placera en kamin? Finns det olika varianter som inte blir så varma?

Just nu enligt dagens plan har jag ca 1m att placera kaminen på (innan dörröppningen mot vardagsrummet).

Räcker det? Vad finns det för regler och har ni tips på kaminer som inte blir varma? Vi har en i gjutjärn i vardagsrummet och den blir ju skållhet när man eldar i den.
Det finns lösningar likt den här man kan sätta för att skydda:
https://www.hansforsman.se/product.html/mellansektion-for-kokspanna

Har ni valt kamin?
I tillverkarens datablad för kaminen så skall det framgå hur nära brännbart man får placera den.

Vid frågetecken så har jag ring min sotare och fråga hur man skall göra, det är sotaren i slutänden som skall godkänna installationen.
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tycker avstånd och kamin är en jäkla ologisk djungel.

förstår inte varför det inte får vara brännbart material framför en insats eller kamin på typ 100cm, har även sett 80 och 120 cm men åt sidorna går det bra med 30 cm.

strålningsvärmen lär ju inte vara 1/3 åt sidorna.
Normalt så har en kamin mer än 3 sidor, det finns för övrigt inget som säger att det strålar lika värme från alla sidor. Tänk en kub, den har sex sidor som en tärning.

Framsidan/luckan brukar vara av tunnare gods (eller glas ) än övriga delar och strålar därmed mer.
Det brukar vara en insats i kaminen som täcker alla sidor utom framåt(vilken har en liten luftspalt mot det yttre höljet vilket gör att det isolera lite). På baksidan är det vanligt att det sitter en tunn plåt på utsidan för att minska än mer på strålningsvärmen.


TLDR: En kamin är byggd för att stråla mindre bakåt och sidorna än framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.