Vi har nyligen flyttat in i vårt första hus, och det är dags att ta itu med trädgården. Jag vill beskära ett äppleträd som jag dels ska ta bort en del brutna och döda grenar på, dels ta ner höjden på det lite. Det är inga grova grenar som ska bort, max två cm i diameter. Kan jag beskära ett äppleträd nu, eller ska man vänta till nästa vinter/vår?

Sen har jag några vinbärsbuskar som är rätt vildvuxna, kan jag fixa till dessa nu också?

EDIT: Bor i Västergötland, kanske bör tilläggas.
 
Om du tror du missat detta årets vårvinter så kan du beskära i JAS (juli, augusti, september) istället. Kanske innebär att ett och annat äpple följer med ner, men i gengäld är det trevligare trädgårdsfixarväder.
 
Hej

Jag tror inte det är några problem att beskära nu.

Jag beskar mina päronträd för tre veckor sedan men det har ju inte kommit några löv/musöron ännu så det skall väll vara okej att göra det nu.

MVH Emil
 
Anledningen att man beskär på vårvintern är att det var då äppleodlarna hade tid. Det går bra året om men en liten varning för sen höst då röta har lättare att tränga in i såren.
 
Vinbären kan du klippa ur nu också, klipp bort hela grenar och då av de äldsta så att du får en luftig buske.
 
Är trädet gammalt och/eller sjukt är det bättre att beskära under JAS än nu.
 
Tack för svaren. Det gäller ett äppleträd som är friskt och fint, men jag vill ta bort en del grenar som växer inåt mot stammen, några som är döda, samt att jag vill ta ner höjden på det lite. Jag har hittat lite mer info på nätet också, och det verkar vara lugnt att klippa nu. Så det gör jag på lördag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.