Hej, hoppas kunna behålla nya hyllplan av ek intakta. Har fått syrafläckar av blomfat tidigare som är trista och svåra att få bort. Är hårdvax bästa alternativet, någon med erfarenhet?
Vissa har beskrivit en tonad yta med hårdvax.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du med "bästa" menar det som bäst står emot vatten så är det nog lack som är det bästa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om du med "bästa" menar det som bäst står emot vatten så är det nog lack som är det bästa.
Ja tack, lack skyddar men eftersom jag vill försöka behålla en ursprunglig yta, matt ek, så är jag nyfiken på andras erfarenheter.
 
BirgitS
Soffbordet är hårdvaxoljad björk och hyllplanen till böckerna är obehandlad björk och visst ser man en liten skillnad på ytans glans.Tidigare var matbordet oljat och då var det ändå glansigare. Skador av stående vatten blir det nog på alla tre varianterna så då får man slipa och behandla på nytt (däremot det lackade golvet klarar ju det).

När det gäller hårdvaxolja så finns det ju många olika sorter, bland annat en som är vitpigmenterad som många använder för att få trät väldigt ljust.
 
T tjockhult skrev:
Hej, hoppas kunna behålla nya hyllplan av ek intakta. Har fått syrafläckar av blomfat tidigare som är trista och svåra att få bort. Är hårdvax bästa alternativet, någon med erfarenhet?
Vissa har beskrivit en tonad yta med hårdvax.
Hej,
vi fick tipset att använda Osmo hårdvaxolja för våra bänkskivor (Ikea, i massiv björk) i köket. Det blev kanon och vi ångrar det inte en sekund. Enkelt att applicera och jag tror också man kan pigmentera den...
 
BirgitS
M matnor skrev:
Hej,
vi fick tipset att använda Osmo hårdvaxolja för våra bänkskivor (Ikea, i massiv björk) i köket. Det blev kanon och vi ångrar det inte en sekund. Enkelt att applicera och jag tror också man kan pigmentera den...
Top-oil som är avsedd för bänkskivor eller någon annan variant?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Top-oil som är avsedd för bänkskivor eller någon annan variant?
Vi använda 3062, ofärgad matt. Såg att det nu finns en olja speciellt för bänkskivor men den vet jag inget om.
 
BirgitS
M matnor skrev:
Vi använda 3062, ofärgad matt. Såg att det nu finns en olja speciellt för bänkskivor men den vet jag inget om.
I en annan tråd var det någon som ansåg att top-oil håller bättre när man ofta gör rent, i vilket fall som helst är den livsmedelsgodkänd.
 
Tack! Ja Osmo kan man pigmentera. Det lutar åt den, jag ska ju bara ha böcker, ett par blommor etc på mina hyllor så vill att det ska se obehandlat ut men vara lätt att damma och helst förbli oförändrad över tid. Tänker lite ljus pigment då ek (och fler träsorter) mörknar lite över tid, men hör gärna från er med erfarenhet av den eller liknande utföranden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.