J
Tjena!

Bygger om en gammal metallampa och gör den ojordad (aj-aj! Farligt!).
Att få ihop allt till Isoleringsklass II (dubbelisolerad) är inget problem förrutom när det kommer till själva lampknappen.

De jag hittar som är liknande den gamla knappen är t.ex https://www.clasohlson.com/se/Tryckströmbrytare/p/22-2153 och https://www.bauhaus.se/strombrytare-gelia-tryckknapp-1-pol-8-12mm-vit - dock verkar dessa inte uppfylla krav på dubbelisolering eftersom strömtåten endast sitter med en skruv utan dragavlastning.

Känner ni till liknande knappar som är dubbelisolerade eller något SÄKERT sätt att göra dessa dubbelisolerade?

Tacktack!
 
Det kanske är enklast att koppla förbi den befintliga brytaren och sätta en på sladden istället?

Dragavlastningen har inget med dubbelisolering att göra, så rent tekniskt går det att använda den länkade brytaren. Men man får isolera de kablar som är enkelisolerade på något kreativt sätt.
 
  • Gilla
Jokka
  • Laddar…
J
Tack! Hade en känsla av att jag var övernitisk om man endast ska följa reglerna. Känner mig dock inte riktigt trygg i att använda en sån knapp utan extra skydd - har sett allt för många liknande kopplingar där skruvarna skakats loss och tåtarna suttit oroväckande löst.

Men då kanske lite extra tejp/lim kan vara tillräckligt som extraskydd för min oro.
 
hsd
J Jokka skrev:
Tjena!

Bygger om en gammal metallampa och gör den ojordad (aj-aj! Farligt!).
Att få ihop allt till Isoleringsklass II (dubbelisolerad) är inget problem förrutom när det kommer till själva lampknappen.

De jag hittar som är liknande den gamla knappen är t.ex [länk] och [länk] - dock verkar dessa inte uppfylla krav på dubbelisolering eftersom strömtåten endast sitter med en skruv utan dragavlastning.

Känner ni till liknande knappar som är dubbelisolerade eller något SÄKERT sätt att göra dessa dubbelisolerade?

Tacktack!
Det har funnits plastkåpa till sådana strömbrytare
 
  • Gilla
Jokka
  • Laddar…

Bästa svaret

Brytaren som sådan behöver inte ha dragavlastning. Det måste finnas en dragavlastning av lampsladdar någonstans i armaturen.
Problemet med brytaren du länkar till, är att avståndet från hålet där tråden ansluts och till metall är för kort om den är monterad mot metall.

Jag är lite osäker på var gränsen ligger. Men för vissa typer av produkter gäller 8mm krypavstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.