Hej!

Jag har nyligt flyttat till gård på landet och dessvärre börjat störa mig en del på ljud från bilar under sommaren. Jag håller nu på att göra lite efterforskningar på om det finns något man kan göra inom rimliga gränser eller om man får bita i det sura äpplet. Jag kan inte ett dyft om ljud och akustik utöver det jag läst mig till senaste dagarna. Hoppas att några experter på forumet kan hjälpa mig besvara frågorna nedan. Generellt har det varit svårt att hitta info då alla info jag hittar handlar om dämpning av ekvivalentnivå (dvs dämpa ljud från kontinuerlig trafik), i det här fallet handlar det om att dämpa maximala nivån från enskilda ljudhändelser. Det händer sällan att mer än en bil passerar i taget. I dagsläget finns i princip inget annat än åkermark och något enstaka träd mellan ljudkälla och mottagare, vägbanan ligger ca 1 meter högre än omgivande marken och marken mellan väg och hus.

1. Högre frekvenser är lättare att dämpa. Låga frekvenser med stora ljudvågor böjer sig runt föremål (diffraktion?) mkt mer varpå ljudskuggan blir mycket mindre eller tom obefintlig. Vilken frekvens ligger egentligen ljudet från en personbil ifrån som kör 80- 90 km/timmen? Och kategoriseras den frekvensen som låg eller hög? Lätt eller svårdämpad? Känns som ganska avgörande för om det är lönt att göra något.

2. Minskar en bullervall risken för diffraktion mer än ett plank då en vall är bredare än ett plank?

3. Är det någon som varit i ungefär samma sits som gjort åtgärder (tex bullervall) och faktiskt fått hyfsad effekt (t.ex. halvering av db)

4. Finns det någon man kan anlita som ni kan rekommendera som konsult i dylika ärenden? dvs som skulle kunna analysera vilka åtgärder som kan vara lämpliga. Det enda jag egentligen fattat hitills är att ljud är förvånansvärt komplext och att vissa åtgärder tom kan få motsatt effekt.

Mycket tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
Beror på vad du har för bil kan vi börja med.

finns dämpmattor man kan sätta i dörrar och taket och i framskärm och bakskärmar som tar bort rätt mycket ljud. Dom finns i olika tjocklekar, finns nog på biltema om man vill testa sig fram.
 
  • Gilla
  • Haha
Jäven och 2 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Beror på vad du har för bil kan vi börja med.

finns dämpmattor man kan sätta i dörrar och taket och i framskärm och bakskärmar som tar bort rätt mycket ljud. Dom finns i olika tjocklekar, finns nog på biltema om man vill testa sig fram.
Hej! Tråden handlar alltså om att dämpa ljud från andra bilar in på min gård , inte dämpa ljud när jag själv kör bil ;)
 
  • Haha
  • Gilla
mikael.bjorn och 1 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga, utan att veta, att det blir svårt att reducera ljudet från vägen. Det lär krävas rejäla volymer av jordmassor för att bygga en ljudvall med kanske ett plank högst upp på vallen för att få någon effekt.

Inomhus är det enklare, då byte av fönster kan påverka en hel del.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant skulle jag säga, utan att veta, att det blir svårt att reducera ljudet från vägen. Det lär krävas rejäla volymer av jordmassor för att bygga en ljudvall med kanske ett plank högst upp på vallen för att få någon effekt.

Inomhus är det enklare, då byte av fönster kan påverka en hel del.
Jo det lutar ju åt att det blir knepigt. Inomhus hörs i princip inget alls om du inte sätter örat mot en ventil som vetter mot vägen.
 
det är nog bara att acceptera läget...
du vänjer dig framförallt,jag vet av egen erfarenhet
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
det är nog bara att acceptera läget...
du vänjer dig framförallt,jag vet av egen erfarenhet
Jo många säger ju det men tror också det beror mkt på vilka förväntningar man har och hur viktigt det är med tystnad. Många skrattar ju åt mig när jag säger att jag störs av trafiken.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Y
Jag har samma dilemma, med både ljud och andras åsikter.

Vägen ligger något högre än husen så tänker att bullerplank blir orealistiskt, man får helt enkelt plantera buskar/granar som växer sig stora nog.

Istället laborerar jag med åtgärder på huset.

Jag har gamla 3 glas fönster där varje glasskiva är lika tunna = vibrerar lika och dämpar inte ett dugg, snarare tvärtom.
Så jag mätte glaskassetten och specialbeställde en mix som glasmästaren trodde skulle ge bäst resultat. Kostade kanske 2500kr. Stor viktskillnad. Det tog bort endel av trumljudet.

Men mycket går via ventilationen så jag övervägde att satsa på FTX sluten ventilation - alla konstaterade att enda vinsten vore ljudkomforten vilket ändå lät lockande.

Steg två är att jag nu gör om spaltventilen i fönsterkarmen. Dels gjorde jag den mycket större för att få in mer luft så man sover bättre och vaknar upp i frisk luft. Men för ljudets skull så pillar jag även in speciella ljuddämpare i karmens luftkanal, sedan en ljuddämparkassett utanpå karmen och vanliga spaltventilen utanpå den. Kostnad ~1500kr kanske beroende på om man inte räknar med borrmall och annat bekvämt.

I övrigt bör ni få upp gardiner, tavlor och annat som fångar upp ljud.

Ena frånluftsventilen har jag också monterad ljuddämpare i. (skumgummi med hål i)

Ifall ni har luftventiler monterade på vägg så finns det specialutvecklade ventiler som togs fram med krav från Vägverket eller något sådant för extrema miljöer storstäder/tågbanor som ska vara väldigt effektiva, fast kostar ca 8000kr styck.

Övervägde att bygga inglasat uterum så den agerar som barriär mot vägen.
Jag rättar även byggmissar som jag upptäckt blivit mer utav en ljudförstorare.
Jag har isolerat innerväggarna och satt massiva innerdörrar och dörrkarmar med tätlister.

//och ja jag ser efter annat hus. Jag har inte vant mig efter många år, man blir påmind när man går ut i trädgården//
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Bullper Bullper skrev:
Jo många säger ju det men tror också det beror mkt på vilka förväntningar man har och hur viktigt det är med tystnad. Många skrattar ju åt mig när jag säger att jag störs av trafiken.
jo så är det ju...bor själv 30 meter från riksväg
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Jag bodde längs med E20 ett tag och byggde ett plank ca 1.80 högt. Mätte med en bullerapp i telefonen och fick 6dB lägre ljudtryck bakom planket vilket är 50% minskning. Viktigt är att montera brädorna omlott utan luftspalt.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
P Perfaus skrev:
Jag bodde längs med E20 ett tag och byggde ett plank ca 1.80 högt. Mätte med en bullerapp i telefonen och fick 6dB lägre ljudtryck bakom planket vilket är 50% minskning. Viktigt är att montera brädorna omlott utan luftspalt.
Jo jag har kopplat det där med luftspalt och att det måste vara tätt! Upplevde du att det dämpade även en bit ifrån planket ? Eller var det mest just bakom ?
 
Om du vill ha professionell hjälp med detta, så är det typ ÅF eller WSP du kan vända dig till. De har akustiker som jobbar med dylika frågor. Dock låter detta som ett pyttejobb för dem, så det är inte säkert att de vill ha det. Det är rätt dyrt också.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Bullper Bullper skrev:
Jo jag har kopplat det där med luftspalt och att det måste vara tätt! Upplevde du att det dämpade även en bit ifrån planket ? Eller var det mest just bakom ?
Jag hade en uteplats på ca. 15 kvm bakom och ljuddämpningen var relativt samma överallt ungefär som en ljudskugga. Det var billigt och lätt att fixa själv. Helt tyst blev det ju såklart inte men upplevde dessa -6dB som lite lugnande där i hammocken.
 
B bakterie skrev:
Om du vill ha professionell hjälp med detta, så är det typ ÅF eller WSP du kan vända dig till. De har akustiker som jobbar med dylika frågor. Dock låter detta som ett pyttejobb för dem, så det är inte säkert att de vill ha det. Det är rätt dyrt också.
Jo såg deras namn swisha förbi när jag googlade men verkade mer riktade på betydligt större jobb. Man skulle hittat nån pensionerad professor som vill extra knäcka lite.
 
Ytterligare lite kommentarer efter att ha pratat med min hustru som tidigare jobbat med sådana här frågor:

När de räknar på dessa frågor brukar de inte göra skillnad mellan vall och plank. De beräknar normalt bara höjd och längd, givet avstånd från huset. Fördelen med vall är att den är underhållsfri.

När Trafikverket gör åtgärder hos privatpersoner brukar de bara bullerskydda typ en uteplats. Annars kan det bli väldiga längder med skydd. Någon slags tumregel kan vara att du måste bryta siktlinjen mellan vägen och området du vill skydda. I alla fall om inte ljudet kan studsa mot andra byggnader.
 
  • Gilla
Bullper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.