Jag har 145-väggar i garaget. Jag har isolerat och häftat dit plast. Nästa steg är att slänga upp ett horisontellt 45-installationsskikt. Är det korrekt att installera garageporten mot 145-stommen och plasten(Alt 1) eller ska den installeras på exempelvis osb-skivan(Alt 2) som kommer att sitta på installationsskiktet? Det senare känns mindre stabilt tycker jag. Då jag även har leca längst ner som syllen ligger mot måste jag på något sätt fylla ut den yta OM garaget fästes på osb(Alt 2).

Alt 1: 145 > plast > garageport
Alt 2: 145 > plast > 45 > osb > garageport

Tack
 
Beror nog lite på hur porten ser ut. Men i de fall jag monterat den så monteras den slätt mot insidan på väggen. (Väljer man då en lite för stor port får man överlapp mellan vägg och port och således något mindre köldbrygga. Nackdelen är att man får något mindre öppning att köra in genom.)

Åter till ditt problem. Beroende på hur porten ser ut kan du troligtvis göra som du vill. Nackdelen med Alt1. är att porten kommer in en bit i väggen. Det innebär något sämre isolering just där. Men största problemet är att få till allt snyggt runt om portens skenor. Du bör också se till att du har möjlighet att demontera skenor utan att behöva riva ner installationsskiktet. Den dagen kan komma tidigare än man tror...

Fördelen är att om man lyckas bygga in snyggt så kan man få till en garageport som ligger i liv med väggen och smälter in riktigt snyggt! Du får även ett antal cm längre garage vilket KAN verka löjligt men ibland är värt mycket!

Jag körde på alt 1.
 
  • Gilla
ajmi
  • Laddar…
Jag körde på alt 2 plus ett lager gips. Jag lade z-panel som salning för att täcka alla håligheter på utsidan.
 
  • Gilla
ajmi
  • Laddar…
Tacka ska ni ha för svaren! Fick aldrig notis om svar :(

Då installationsskiktet är på väg upp och elektriker kan komma därefter men oklart när... Reglade jag upp runt portöppningen och körde garageramen direkt på. Alltså utan OSB/pw och gips.
 
  • Gilla
GHGH
  • Laddar…
När jag får frågan, brukar jag svara, gör allt helt klart. Gipsa, måla, fodra, så sätter vi upp porten sen.
Meka med gips, måla mm efteråt blir sällan bra.
 
  • Gilla
ajmi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.