Är sugen på att byta ut Kärcher WD6 mot någon M-klassad dammsugare och undrar om ni har några tips?

Behov
Tänkte foga om en tegelvägg vilket kommer att generera en del betongdamm i samband med fräsning av fogar.
I övrigt så tänker jag något använda dammsugaren för snickeri här hemma, altanbygge, kanske städa bilen.

Har kollat lite på Festool CTL MIDI som jag tycker verkar ha ett smidigt format med förvaring av slang. Det finns också en stoftavskiljare att köpa till vilket troligtvis kan vara bra för att fånga upp betongdammet.

Ett annat alternativ är Bosch 35 GAS M AFC.

Har kollat lite på Dustcontrols stoftavskiljare men verkar vara lite otympliga. Är förstås ett alternativ att hyra just för fogfräsning, men min tanke är att sprida ut arbetet vilket gör det rätt trevligt att ha något hemma.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men har i dagens läge en kap/gersåg från Bosch och en excenterslip från AEG.
 
Det är väl några bra alternativ du radar upp. Jag använder en DC1800 till mindre jobb och tycker den är smidig.
 
Jag har en Bosch GAS 35. Inte speciellt imponerad, framför allt inte av den sk "automatiska filterrengöringen" som är på gränsen till värdelös och tenderar att sprida mer damm i sina puffar.
 
B boohoo skrev:
Jag har en Bosch GAS 35. Inte speciellt imponerad, framför allt inte av den sk "automatiska filterrengöringen" som är på gränsen till värdelös och tenderar att sprida mer damm i sina puffar.
Om det kommer ut damm vid inbyggd filterrengöring är det kanske hål på filtret? Damm du kan se är ju tänkt att aldrig ta sig förbi filtret (filterpåsen i ditt fall med GAS 35 antar jag)?
 
nanowire nanowire skrev:
Om det kommer ut damm vid inbyggd filterrengöring är det kanske hål på filtret? Damm du kan se är ju tänkt att aldrig ta sig förbi filtret (filterpåsen i ditt fall med GAS 35 antar jag)?
Filtret har gjort sitt och varit på g att byta ut det bra länge nu, MEN filtret sitter i "motordelen" av dammsugaren och när den rensar filtret så lyfter hela ovandelen en liten bit från behållaren, vilket gör det möjligt för damm etc att tryckas ut i den springan.
 
Men CTL midi är väl L-klassad? utan att läst på nu, den M-klassade borde heta CTM?

Jag köpte själv CTM 26 E AC med stoftavskiljare för ett tag sedan efter att ha ledsnat på min Clas Ohlsson-dammsugare. Orimligt dyr, även från Tyskland men motiverade det med att den förhoppningsvis håller länge och lungproblem är något jag gärna undviker och kan betala lite för att slippa. Därtill var mellanskillnaden mindre än kostnaden av att behöva sälja och uppgradera senare när "behovet" uppstår.

Dammsugaren är i sig rätt stor, uppenbart nu när jag behöver den "samtidigt" både inne och i garaget. Stoftavskiljaren bygger på det ytterligare.
Jag är inte helt imponerad av avskiljaren, har kört med påse men första jag fick hade gjutfel och läckte så påsen direkt sögs ihop och inte kunde samla upp så bra och dessutom begränsade luftflödet. Fick den mycket smidigt utbytt utan krångel, nya är mycket bättre men visar på samma tendenser, med avskiljaren ska man nog inte ha påsarna, men utan påse får man ju ändå hantera dammet, om än kortare exponeringstid och kanske lättare att ta på ett munskydd just då. Avskiljaren gör dammsugaren väldigt skrymmande, för mig inget problem just nu men den känns lite dominant.

Samtidigt, som jag jobbar just nu har mina maskiner så mycket "spill" ändå, speciellt de kanske mer avsedda för spånsug att klassningen på dammsugaren nog egentligen inte spelar någon större roll, dammet hittar ut i luften utan att passera dammsugaren.

Såhär i efterhand, för mitt huvudsakliga nyttjande blir nog luften marginellt bättre med en M-klassad dammsugare jämfört med en L. Men det beror förstås på vilka maskiner man använder. En bra dammsugare är i alla fall ett stort lyft vid nyttjande inomhus då man slipper känna att mycket av dammet går rakt genom och det blir en avvägning om det är fördel eller ej att nyttja dammsugaren över huvud taget. Autostart på maskinerna är också mycket värt, men det har väl i princip alla utom de allra billigaste.
 
nanowire nanowire skrev:
Det är väl några bra alternativ du radar upp. Jag använder en DC1800 till mindre jobb och tycker den är smidig.
Tack för tipset, skall spana in DC1800.

J JFrisk skrev:
Men CTL midi är väl L-klassad? utan att läst på nu, den M-klassade borde heta CTM?
Ja, det stämmer - CTM skall det vara. Ska försöka sätta mig in i modellerna bättre, såg att den jag länkat inte har mer volym än 15/12,5 l (beroende på om använder påse?), vilket kanske är lite snålt beroende på vad man gör.

Tråkigt att höra att avskiljaren inte har fungerat så bra för dig.

Precis som du säger, vill helst undvika att dammet går rakt genom filtret och ut igen. Om jag sätter ihop en verkstad här hemma så kan det nog bli aktuellt att komplettera med en luftrenare så att inte boytan "kontamineras".

Tack för ett så utförligt svar! Var det något speciellt som fick dig att köpa Festool?
 
Kul det uppfattades som utförligt, det kändes mest som svammel.
Jag får för mig ctl och ctm är väldigt lika modeller där ctm kanske har varning för när flödet är under förväntan. Jag får för mig båda renar rätt bra, speciellt i jämförelse med min tidigare cotech.

Har har inga starka argument för att det blev festool, slät slang som inte fastnar (viket var en grej som irriterade på gamla) bra slang för kombination med andra festool-verktyg, men är ju ett dåligt argument om man inte har andra saker. Samma med fästet för systainers, smidigt att kunna koppla på och transportera saker på dammsugaren.

Dessutom får jag för mig det är ett "hållbart" bolag med utveckling i Europa och nya modeller när de har något att komma med, inte varje år för att det ska släppas en ny modell varje år. Bra med reservdelar till gamla saker för att kunna hålla det vid liv. Detta Är dock bara min känsla utan att läst på någon fakta.

Så inga starka argument att välja festool framför någon annan tillverkare.

Edit:
Har du stoftavskiljaren spelar ju inte dammsugarvolymen så stor roll, 13 liter betongdamm är ju ändå rätt tungt. Kanske lättare att dela upp det i flera kollin än att ha 36liters varianten... Är det maskiner som producerar mycket spån, hyvlar etc inser jag att dammsugare ändå är fel val och dessutom hamnar så mycket utanför att M-klassningen har liten nytta. Det är säkert uppenbart för många här, ett användningsområde för spånsug istället för dammsugare. Men det kom lite som en överraskning för mig, tänkte att dammsugaren med bravur skulle täcka båda behoven, som jag därför valde att satsa lite mer på. Nu "behöver" jag även en spånsug, och de verkar som jag förstått sällan hålla så dammtätt...
 
Redigerat:
  • Gilla
nandreasson
  • Laddar…
Jag hade samma funderingar i slutet av förra året, på flera märken är L & M klass till 99% samma maskin, bara att M-klass även har automatisk rengöring och flödeslarm. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygg-grovdammsugare-m-filter-osv.397373/#post-3959648
Slutsatsen blev att jag kör det manuellt och köpte tillbehör för pengarna! Automatisk rengöring verkar göra mest nytta om man skippar påsen (eller får in riktigt fint damm) :)

PS, ska du använda den professionellt finns det krav från arbetsmiljöverket på M-klass för vissa arbeten.
 
  • Gilla
RPM2006
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Filtret har gjort sitt och varit på g att byta ut det bra länge nu, MEN filtret sitter i "motordelen" av dammsugaren och när den rensar filtret så lyfter hela ovandelen en liten bit från behållaren, vilket gör det möjligt för damm etc att tryckas ut i den springan.
Det var ju riktigt dålig konstruktion, förstår att du är besviken.
 
Som privat person skulle jag välja att köpa en CTL då dessa har samma filter som CTM men ej varnar för igensatt filter. M klassen är ju enbart ett arbetsmiljökrav som ej krävs för privatpersoner.
Se bara till att kolla påsen och filter med jämna mellanrum.
Festool går även att använda som våtdammsugare om man bara byter filter. Om du köper en Festool se till att köpa med blåtandsmodulen så du kan starta och stoppa från slangen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Som privat person skulle jag välja att köpa en CTL då dessa har samma filter som CTM men ej varnar för igensatt filter. M klassen är ju enbart ett arbetsmiljökrav som ej krävs för privatpersoner.
Se bara till att kolla påsen och filter med jämna mellanrum.
Festool går även att använda som våtdammsugare om man bara byter filter. Om du köper en Festool se till att köpa med blåtandsmodulen så du kan starta och stoppa från slangen.
Tack för tipset! Tycker förstås att det låter trevligt med varning vid dåligt flöde. Tänker att flödet minskar såpass gradvis att man kanske inte ens reflekterar över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.