HJÄLP mej !
är det någon som kan rekomendera en bra frihängande köksfläkt, har kollat runt & jag blir bara mer & mer groggy
br L h
köket är ca 2,5 x 5,5 x 2,40
Ju dyrare desto bättre kan jag tänka mej men det måste väl finnas någon med ett mer "normalt" pris , tänkte ev ha en tak motor.
(modeller & märken tack)
 
T
elektrostore har en Franke för 9000:- utan motor.
Annars har elgiganten en Thermex i senaste reklambladet för ca 9000:- med motor.

Själv ska jag nog köpa en Thermex Inn-Line eller Kubisma då jag har ett jävulusiskt stort och öppet kök med frihängande fläkt över ö. Då får man betala för att få kapacitet så att det räcker. Usch!!! Fasar för detta. Kollar just upp priserna och det finns ganska mycket prutmån på dessa kåpor...
 
Letar själv efter maffig fläkt med extern motor dock vägghängd. Thermex motor skulle kosta ca 7000 kr! Fläktkåpan skulle gå på ca 12000! Hutlöst tycker jag. Surfade runt lite och hittade en dansk sida. (Thermex designkupor tillverkas i Danmark.) Har inte så väldigt stort utbud men Priserna är fantastiska. En Gorenje fläkt går på inkl. den externa motorn (1000m3) 5812 SEK!!! Bara kupan i Sverige kostar 5400kr. En Thermex som jag kollar på kostar inkl extern motor (900m3) 8169 SEK. Min icke kvalificerade gissning är att det är betydligt vanligare med extern motor i Danmark, därefter priserna.

Jysk Køkkenlager Amager
 
T
Hehe.
Precis som jag misstänkte så finns det fett med prutmån på fläktarna. Elon prutade Inn-Line från 35000 till 28000 utan att jag ens sa nåt. Electroluxbutiken i stan prutade Kubisman till 22000 från 25000.

Det får bli en Innn-Line. Beställde igår. Jacob Jensen Design. Det är KLASS!!!
Thermex - Thermex Inn-Line
 
Hej!
Vi har köpt denna fläkten, bra pris och enl säljaren det bästa köpet = pris kontra vad man får ... ok ljudnivå och rejält utsug. Vi beställde fläkten i affären, fick betala samma pris och slapp fraktavgiften. Det finns även en variant utan glas som dessutom kostar en tusenlapp mindre.

Elgiganten - Designkåpa
 
Vi har samma fläktkåpa som fialottabus och det hade inte skadat med kraftigare fläkt, för oss blir det ganska mycket stekos i resten av huset om man tillagar något som ryker/luktar mycket.

Vi har iofs. väldigt öppen planlösning och köksön mitt i alltihopa så det hjälper också till....ljudnivån är iaf ganska rimlig på fläkten.
 
fialottabus skrev:
Hej!
Vi har köpt denna fläkten, bra pris och enl säljaren det bästa köpet = pris kontra vad man får ... ok ljudnivå och rejält utsug. Vi beställde fläkten i affären, fick betala samma pris och slapp fraktavgiften. Det finns även en variant utan glas som dessutom kostar en tusenlapp mindre.

Elgiganten - Designkåpa
Jag köpte min av samma modell på Silvan bygg för 2990 kr. Har sett den på MediaMarkt för ännu billigare pris.

Det går att reducera oset en aning genom att stoppa dit ett kolfilter. Köper mina på:
Kulfilter til Appliance emhætter & emfang. Kulfilter til Appliance Age-900 Isla
 
Kolfilter använder man väl om man inte har evakueringskanal till fläkten? Eller har jag missat något?
 
Jesca_j skrev:
Kolfilter använder man väl om man inte har evakueringskanal till fläkten? Eller har jag missat något?
Fläkten som det länkades till på Elgiganten Elgiganten - Designkåpa
står det följande skrivet på sidan: "Valbart direkt utblåsning eller omlopp med kolfilter."

Så vill man ha omlopp med kolfilter kan man köpa kolfiltret online.

Evakueringskanal kan man koppla till om man bor i villa, inte i bostadsrätt/hyreshus/flerfamiljshus med gemensam ventilation. Då kommer matoset att tränga in hos nån granne.
 
Sparris skrev:
Letar själv efter maffig fläkt med extern motor dock vägghängd. Thermex motor skulle kosta ca 7000 kr! Fläktkåpan skulle gå på ca 12000! Hutlöst tycker jag. Surfade runt lite och hittade en dansk sida. (Thermex designkupor tillverkas i Danmark.) Har inte så väldigt stort utbud men Priserna är fantastiska. En Gorenje fläkt går på inkl. den externa motorn (1000m3) 5812 SEK!!! Bara kupan i Sverige kostar 5400kr. En Thermex som jag kollar på kostar inkl extern motor (900m3) 8169 SEK. Min icke kvalificerade gissning är att det är betydligt vanligare med extern motor i Danmark, därefter priserna.

Jysk Køkkenlager Amager
Jag försökte hitta den du menade men jag lyckades inte, har du lust att guida mej rätt??
 
berton skrev:
Jag försökte hitta den du menade men jag lyckades inte, har du lust att guida mej rätt??
Länken funkade visst inte.

Gå in på www.billigkoekken.dk

Klicka in på HVIDEVARER, sen ser du fläktarna, och några andra vitvaror oxå men de har inte ett speciellt stort sortiment.
 
Thomas_Juhlin skrev:
Ja, snålar man på fläkten så får man nog sota för det. Jag resonerade som så att om jag lagt 150000 på köksinredning och vitvaror i övrigt så ska jag fan inte snåla utan ha det snyggaste/bästa i fläktväg. Vilket är det samma som Thermex Inn-Line.

De som köper Elgigantens snikvariant kommer att förbanna sig senare. Jag garanterar det!!!

Prestanda och stil kostar pengar!!!
Jag tror du har mer eller mindre Rätt, men kan nån förklara vad som skiljer en billigare kåpa mot en dyr när jag ändå skall sätta en kraftfull motor ovanför kökstaket, tycker det borde var motorn som styr effekten så länge man har en fläkt som täcker in spisbredden.
Rätta mej om jag resonerar fel.
 
T
I det fallet så kan jag tänka mej att själva kåpan kanske inte har så stor inverkan på effektiviteten. Dra till med en fet extern motor och en vettig kåpa så är det nog grönt. Jag vägde mellan Inn-Line med inbyggd motor och en Franke/Futurum som heter Stil Fri Extern och en extern motor till. Jag valde Inn-Line pga. designen och att jag lyckades pruta grymt bra på den. Så att hela "Jacob Jensen pålägget" är borta i alla fall. Dock blev den bra mycket dyrare än Franke-lösningen.

Jag har ett kök med öppen lösning och ö med häll. Drygt 30 m³ kök plus öppet mot vardagsrum som är lika stort. Så det viktigaste är fett med kapacitet...
 
Här kan ni läsa om att motorkapacitet inte är det enda som avgör hur effektiv en köksfläkt är:
Effektivitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.