Hej. Håller på att bygga hus i Huddinge, Stockholm. Det verkar hopplöst svårt att hitta någon entreprenör som kan göra takterrassen/balkongen. Det ska läggas på gjutet bjälklag och konstruktören har föreslagit en lösning med foamglas i asfalt som isolering sedan tätskikt, glidskikt, ytskikt.

Ingen av entreprenörerna som jag varit i kontakt med verkar förstå att det måste vara fall, isolering OCH tätskikt utan ser ut som fågelholkar när jag påpekar det olämpliga i att lägga klinker direkt på bjälklaget och skapa 31 kvm köldbrygga rakt in i sovrum, badrum och ner i gästrummets tak som säkert blir svinkallt på vintern.

Är det någon som har ett tips? Det börjar bli bråttom.
 
Rickard.
Har egentligen inget direkt tips men om du nu bestämt dig för foam så skulle jag ringa direkt till foamglas egna försäljare/tekniker för ditt område och hört bakvägen efter tips. Jag vet inte hur vanligt foam är där nere men jag gissar att det inte finns hundratals firmor som har koll på det så.

Tätskikten som används är ju väldigt lika takpapp så firmor som sysslar med sådant kan ha erfarenhet av det om du har tur men jag kan bara gissa att det blir några samtal innan du hittar rätt.

Allt detta kan dock såklart vara rätt jäkla bökigt mitt i semestern...
 
Det låter som du har bra koll på hur det ska göras.

Jag har som exempel på min balkong ett bitumen-baserat tätskikt, xps i två lager som glidskikt, gjutning och sedan ardex 8+9 som vattenavvisade skikt (diffusionsöppet), sedan klinker ovanpå (med ardex x90 outdoor fix och ardex G9S fog speciellt anpassat för balkonger och terasser).

För att fästa räcken osv kan du forma upp och gjuta tjockare i kanten för att ha något att fästa i. Lägg då plast i två skikt för att skapa ett glidskikt.

Jag hade om jag var dig tagit en takfirma för tätskiktet och sedan en byggfirma för resterande om du inte hittar en firma som kan göra allt och som gjort det förrut. Alla tak/plåtfirmor kan lägga tätskikt med rätt uppvik och med anslutande plåtar men dom är inte lika bra på att gjuta och lägga klinker.

Icopal har t.ex Membrane 4/5 för denna typ av applikationer men finns liknande produkter från alla större tillverkare.

Enebybergs plåt i Täby har jag haft hos oss för mindre arbeten. Googlade snabbt och hittade bland annat Mälartak och NP-gruppen närmare dig. Du kan leta firmor som arbetar med icopal här https://bmisverige.se/kontakt/auktoriserade-taklaggare?field_roof_type_target_id=2479

Finns även liknande tätskikt från t.ex soprema. Kan vara ett tips att fråga om certifierade takläggare i ditt område hos respektive tillverkare.
 
J jimmie.p skrev:
Det låter som du har bra koll på hur det ska göras.

Jag har som exempel på min balkong ett bitumen-baserat tätskikt, xps i två lager som glidskikt, gjutning och sedan ardex 8+9 som vattenavvisade skikt (diffusionsöppet), sedan klinker ovanpå (med ardex x90 outdoor fix och ardex G9S fog speciellt anpassat för balkonger och terasser).

För att fästa räcken osv kan du forma upp och gjuta tjockare i kanten för att ha något att fästa i. Lägg då plast i två skikt för att skapa ett glidskikt.

Jag hade om jag var dig tagit en takfirma för tätskiktet och sedan en byggfirma för resterande om du inte hittar en firma som kan göra allt och som gjort det förrut. Alla tak/plåtfirmor kan lägga tätskikt med rätt uppvik och med anslutande plåtar men dom är inte lika bra på att gjuta och lägga klinker.

Icopal har t.ex Membrane 4/5 för denna typ av applikationer men finns liknande produkter från alla större tillverkare.

Enebybergs plåt i Täby har jag haft hos oss för mindre arbeten. Googlade snabbt och hittade bland annat Mälartak och NP-gruppen närmare dig. Du kan leta firmor som arbetar med icopal här [länk]

Finns även liknande tätskikt från t.ex soprema. Kan vara ett tips att fråga om certifierade takläggare i ditt område hos respektive tillverkare.
Tack för bra svar. Kollar med föreslagna firmor imorgon.

Du skrev att du har två lager XPS. Som i cellplast? Vilken tjocklek? Undrade om cellplast går att använda som isolering men kom fram till att det säkert är för mjukt och ytskiktet lär spricka.
 
Rickard.
IceBeear IceBeear skrev:
Tack för bra svar. Kollar med föreslagna firmor imorgon.

Du skrev att du har två lager XPS. Som i cellplast? Vilken tjocklek? Undrade om cellplast går att använda som isolering men kom fram till att det säkert är för mjukt och ytskiktet lär spricka.
Det beror såklart på vad du har ovanpå, med xps behöver du gjuta en tunn betongkaka innan du går på klinker.

Den lösningen har jag sett i parkeringshus för körtrafik (inge klinker då såklart) så det ska nog hålla för dig också om du vill köra på det men det är nog bara med klistrad isolering (PIR och cellglas) man kan lägga tätskiktet ovanpå. Med xps eller annat så måste tätskiktet ligga underst så det är också värt att tänka på.

https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer klicka hem riktlinjerna för inbyggda tätskikt så kan du hitta en del matnyttig info.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det beror såklart på vad du har ovanpå, med xps behöver du gjuta en tunn betongkaka innan du går på klinker.

Den lösningen har jag sett i parkeringshus för körtrafik (inge klinker då såklart) så det ska nog hålla för dig också om du vill köra på det men det är nog bara med klistrad isolering (PIR och cellglas) man kan lägga tätskiktet ovanpå. Med xps eller annat så måste tätskiktet ligga underst så det är också värt att tänka på.

[länk] klicka hem riktlinjerna för inbyggda tätskikt så kan du hitta en del matnyttig info.
Tack för svar.

Första seriösa firma som överlämnat offert ville ha 180.000 kr för dessa 30 kvm. Känns galet dyrt så letar vidare någon vecka. Är som föreslagit inne på att dela upp entreprenaden men hade känts tryggast med med en firma som kan lämna garanti.
 
Rickard.
Jag vet ingen firma och har aldrig varit på ett jobb där samma firma gjort alla delar av det du vill åt så troligtvis är det enda du kan hitta en firma som är beredd att anställa en eller flera UE för dom delar dom inte kan. Garantier tror jag tyvärr du kommer få svårt att hitta då t ex inte tätskiktgarantier kommer täcka din, det man istället kan göra är att skriva noggranna egenkontroller på att allt är rätt gjort och provtrycka tätskiktet enligt konstens alla regler.

Den som monterar tätskiktet kan troligtvis inte gjuta betong eller lägga klinkers och tvärt om, xps kan nog alla men foam skulle vara på dom som gör tätskiktet.

Jag ser inga problem med att anställa en för tätskiktet och efter godkänt provtryckning låta en helt annan firma komma och göra resten så länge dom har kunskapen att göra det rätt enligt dom regler som följer med det valda tätskiktssystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.