Hejsan jag är ny här, vet inte riktigt vart denna tråd ska ligga, men jag la den här.

Jag har varit och tittat på ett hus, ett "stenhus" (betong?) byggt 1944 som varit obebott i typ 10 år och har därför frusit sönder i alla vattenledningar.

Det som är gjort på huset är att taket är tätat där det har läckt (inget större läckage)

Hela huset är uppputsat och målat på utsidan.
Huset är ca 170kvm fördelat på två våningar + källare.

det jag undrar är priser (mellan tummen och pekfingret) på olika saker som behövs göras.

Elkablar proppskåp + installation? allt måste dras om, då det som är är sedan 1944.
Tilläggsisolering? på insidan då fasaden är så fin.
Nya radiatorer + installation? typ 15-20st plus ledningarna till dem, utanpåliggande är väl enklast?
Vedpanna + installation?
Dränering?
Vattenledningar + installation? en toa på övervåningen, toa + kök nederväningen?


Vore fint om de som gjort lite sånt här kunde höfta fram lite ungefärliga priser så man vet vad man står inför vid ett ev köp.

nåt mer viktigt som jag måste tänka på?

Tack på förhand! :)
 
Det är omöjligt att ens höfta fram ungefärliga priser om du inte ger mycket mer information. Antagligen är ett besök på plats nödvändigt. Om du tar massor av bilder på alla rum i huset. Alltså flera per rum samt hur det ser ut runt om kring etc så kanske man kan höfta men det är väldigt svårt.....
 
Jag skulle vilja påstå att det du skall betala för är tomten plus en ganska symbolisk summa för huset eftersom man rustat på utsidan.

Jag utgår ifrån att alla ytskikt är i behov av byte, att köket inte är särskilt modernt och att det inte bara är en toa du behöver utan ett bad/duschrum också.

Det är synd att man börjat renovera utsidan, annars är det nog i ett skick som gör att man bör fundera på att bygga nytt istället. Jag ser framför mig en renoveringskostnad på minst 500.000kr om ni gör allt själva med enkel standard, och c:a 1,5 miljoner om hantverkare gör jobbet.
 
jag tycker att dränering borde vara enkelt då det är 35-40 meter runt huset, och då ser man ju vilken materialåtgång det skulle bli, och därefter borde man kunna få fram materialkostnader


likaså med tilläggsisolering, 35-40 meter X 2 våningar.

radiatorer 2500-3000:-/st inklusive rör och installation`kanske?

vedpanna kan jag få tag i för 55000 inklusive installation.


elen och vattnet kan däremot bli jobbigt



men jag har aldrig ägt hus och har ingen koll på materialkostnad.
 
Hej!

Vi håller på och totalrenoverar ett hus av trä från 1938. Jag tror att Swetrot's gissinig är rätt rimlig. Med resultat närmare 1,5 än 0,5 milj. Förutom det redan har ränat upp:
- Fönster (nya eller renovera)
- Golv (200 - 1000 kr/m2)
- Innertak?
- vitvaror
- badrumsinredning
- kakel
- Skorstenen (är den OK?)
- Tomten, behöver den fixas? (Förmodligen om ni dränerar om.....
- Färg, spackel
- Verktyg
- Skruv, spik, beslag
- Byggnadsställnigar?
- Bygglov? (vet inte om ni behöver det.)


För materialkostnad har t.ex Byggmax och Beijer Internetsidor där de anger priser på material.

Det bästa sättet att göra en budget tycker jag är att sätta sig ner och försöka komma på precis allt man ska göra och ungefär hur mycket material som går åt och försöka ta reda på vad det kostar. Du kommer att gissa fel på mycket, men förhoppningsvis blir det åt bägge hållen så att det jämnar ut sig i slutet. Kontakta hantverkare och leverantörer och be att få grova prisuppskattningar.

/pinebar
 
mmm det känns mer och mer omöjligt att köpa detta hus, dåp en tidigare intresserad bjöd 160 000 men fick nej. en galen tysk äger det.

jag hade väl tänkt att man skulle komma undan med 400-600 tusen i renoveringspengar, men att typ 300 skulle räcka till att få värme, vatten och elektricitet i huset.


men fan vet
 
vad skulle en summa bli för tomten och en symbolisk summa för huset tycker ni då?

huspriserna i närheten ligger på 500 till 900, en tomt med sjöutsikt fick de 180 för men denna jag talar om ligger kanske 300 meter från göta kanal och 500 från sjön (ingen utsikt)

jag skulle kunna tänka mig 300 för det, och tysken har ju som jag sa tidigare tackat nej till 160 utav en annan budgivare.
 
Solstice skrev:
vad skulle en summa bli för tomten och en symbolisk summa för huset tycker ni då?

huspriserna i närheten ligger på 500 till 900, en tomt med sjöutsikt fick de 180 för men denna jag talar om ligger kanske 300 meter från göta kanal och 500 från sjön (ingen utsikt)

jag skulle kunna tänka mig 300 för det, och tysken har ju som jag sa tidigare tackat nej till 160 utav en annan budgivare.
Du köper med hjärnan och inte med hjärtat då hoppas jag, låter som du drömmer dig in i just det huset just nu nämligen :)

300 kkr för huset och 500 - 1500 kkr för renoveringen - finns det inga andra trevliga hus för kring 1-1.5 mille i hyfsat skick i trakten ?

Annars om jag skulle våga mig på GISSNINGAR så blir det ungefär så här (lägg till eller dra bort 300% sen, för att VETA kostnaden är omöjligt) ;)

Elkablar proppskåp + installation? allt måste dras om, då det som är är sedan 1944.: I ett 2 vånings 150 kvm hus från 1944 torde väl detta ta en elektriker kanske 2-3 månader heltid, dvs ca 320-480 mh. Med en timkostnad på ca 400 kr ink moms blir det ca 128000-192000 kr + material (säg 50 000 kr)

Tilläggsisolering? på insidan då fasaden är så fin: Omöjligt att uppskatta. Beror helt på hur huset är byggt, material, planlösning, det kanske inte ens är möjligt ?

Nya radiatorer + installation? typ 15-20st plus ledningarna till dem, utanpåliggande är väl enklast?

Pratar du om elradiatorer så kostar en sådan 500-1000 kr st nånting, så typ 15 000 kr. Eldragningen kan väl elektrikern göra när han ändå är där.
Vattenradiatorer med vatteneledningsdragning provtryckning etc: oj oj, 200 000 minst skulle jag tro - och då är nog de flesta väggarna i behov av ytskiktsrenovering sen :)

Vedpanna + installation? Vedpanna ? - Du skulle väl ha elradiatorer ? Dvs 0 kr...
Annars så vet jag inte, googla på vad en ved/elpanna kostar

Dränering? Brukar man inte säga 1000 kr per meter ? Leta här i forumet så står det ngn stans... Men räkna då typ 30000-50000 kr

Vattenledningar + installation? en toa på övervåningen, toa + kök nederväningen?
I princip omöjligt utan att ha sett det. Men materialmässigt går väl en toalett med handfat, kakel och matta på säg ca 10000 kr. Ett kök (ikea) enkelt ca 2m långt kanske går på 40000-60000 inkl enkla vitvaror. Om du gör jobbet helt själv så räkna med ca en vecka för en liten toa om du är händig men inte har gjort det förut, att göra ett våtrum brukar annars offereras på ca 50 000 - 100 000 kr, och ett "torrrum" utan dusch då går nog på ca hälften...

Sen 10% för förbrukningsmateriel: 29000 kr

Så totalt: 350 000-450 000 kr och då bygger du kök och toaletter samt all ytrenovering etc helt själv.

Ta som sagt detta med en nypa salt, och researcha och ta in offerter själv. Med ett såpass gammalt hus tror jag dock de flesta hantverkare vill köra på löpande efters om riskerna är så stora att ngt oförutsett stöts på...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Du köper med hjärnan och inte med hjärtat då hoppas jag, låter som du drömmer dig in i just det huset just nu nämligen :)

300 kkr för huset och 500 - 1500 kkr för renoveringen - finns det inga andra trevliga hus för kring 1-1.5 mille i hyfsat skick i trakten ?

Annars om jag skulle våga mig på GISSNINGAR så blir det ungefär så här (lägg till eller dra bort 300% sen, för att VETA kostnaden är omöjligt) ;)

Elkablar proppskåp + installation? allt måste dras om, då det som är är sedan 1944.: I ett 2 vånings 150 kvm hus från 1944 torde väl detta ta en elektriker kanske 2-3 månader heltid, dvs ca 320-480 mh. Med en timkostnad på ca 400 kr ink moms blir det ca 128000-192000 kr + material (säg 50 000 kr)

Tilläggsisolering? på insidan då fasaden är så fin: Omöjligt att uppskatta. Beror helt på hur huset är byggt, material, planlösning, det kanske inte ens är möjligt ?

Nya radiatorer + installation? typ 15-20st plus ledningarna till dem, utanpåliggande är väl enklast?

Pratar du om elradiatorer så kostar en sådan 500-1000 kr st nånting, så typ 15 000 kr. Eldragningen kan väl elektrikern göra när han ändå är där.
Vattenradiatorer med vatteneledningsdragning provtryckning etc: oj oj, 200 000 minst skulle jag tro - och då är nog de flesta väggarna i behov av ytskiktsrenovering sen :)

Vedpanna + installation? Vedpanna ? - Du skulle väl ha elradiatorer ? Dvs 0 kr...
Annars så vet jag inte, googla på vad en ved/elpanna kostar

Dränering? Brukar man inte säga 1000 kr per meter ? Leta här i forumet så står det ngn stans... Men räkna då typ 30000-50000 kr

Vattenledningar + installation? en toa på övervåningen, toa + kök nederväningen?
I princip omöjligt utan att ha sett det. Men materialmässigt går väl en toalett med handfat, kakel och matta på säg ca 10000 kr. Ett kök (ikea) enkelt ca 2m långt kanske går på 40000-60000 inkl enkla vitvaror. Om du gör jobbet helt själv så räkna med ca en vecka för en liten toa om du är händig men inte har gjort det förut, att göra ett våtrum brukar annars offereras på ca 50 000 - 100 000 kr, och ett "torrrum" utan dusch då går nog på ca hälften...

Sen 10% för förbrukningsmateriel: 29000 kr

Så totalt: 350 000-450 000 kr och då bygger du kök och toaletter samt all ytrenovering etc helt själv.

Ta som sagt detta med en nypa salt, och researcha och ta in offerter själv. Med ett såpass gammalt hus tror jag dock de flesta hantverkare vill köra på löpande efters om riskerna är så stora att ngt oförutsett stöts på...

/K



tack för svaret, häromkring så fins det hus för max 1 milj, annars är det gårdar som är dyrare och jag var och titta på ett hus med garage och grejer för 700 000 och banken uppskattade inte min ide till att köpa hus då jag "bara" har 18000 i månaden.


förövrigt så betvivlar jag att din gissning på elektrikern ens är i närheten, kabelrören finns ju redan så det kan ju inte ta en elektriker 2-3 månader att dra igenom nya kablar? möjligtvis om han är enbent och saknar alla fingrar på händerna och dessutom är blind, men annars så måste det ju gå på max en vecka.

och proppskåp är ju en kostnad naturligtvis.

men totalt att byta alla kablar så gissar jag på 50-100 000

hänvisar till denna tråd http://www.byggahus.se/forum/el/5342-vad-kan-det-kosta-att-byta-alla-elstammar.html

vattenradiatorer har jag fått en prisuppgift om 2500-3000:- st inkl installation men hur exakt det är vet jag inte så 3000 X 20 = 60000

Vedpanna kan jag få tag i för 55000

totalt 115000 för värmen + 34 999 för oförutsedda utgifter = 199 999 Under 200 000 ;)

näe men jag baserar min siffror på vad folk har sagt och köpt sina saker för.

så typ 300 000 så GÅR det ju att bo i huset, köket ska vara kvar även om jag skulle vinna 46 miljarder på lotto så vill jag inte ha ett nytt kök, gammalt hederligt kök som har hållt i 50 år håller nog i 50 till.



huvudsaken är att huset är beboeligt.


men som jag sa, tack för ditt svar.
 
Utan att ha sett huset utan bara hör dig beskriva det så skulle jag säga att 160.000:- kan vara ett rimligt pris. Ett hus som står obebott i 10 år är att betrakta som ett mycket riskabelt köp. Då dessutom vattenledningar frusit och taket läckt så ringer fler varningsklockor. I princip är huset utan fungerande infrastruktur, och särskilt VVS är mycket dyrt att åtgärda. Min VVS entreprenör drog några meter kromrör i mitt badrum och WC och det kostade 15.000:-. Har vattenrören frusit med vatten i så bör du byta alla kopplingar och eventuellt också rören. Sedan förstår jag inte riktigt om det finns ett befintligt radiatorsystem eller om du ska installera ett komplett vattenburet uppvärmningssystem? Ska du bygga ett nytt vattenburet system så kommer aldrig 60.000:- att räcka.

Jag tror du kan få det beboeligt för ca 250.000:- om du gör en hel del själv och inte har alltför höga krav. Fågan är väl om det kan dyka upp otrevliga överraskningar då du börjar värma huset och bo där. Vem kan säga vilka skador huset fått udner 10 år som det stått tomt?

En mycket noggrann undersökning av husets skick bör göras innan du köper. Du bör också fundera på om detta är det hus du vill äga i framtiden, då du kan få svårt att få igen dina renoveringskostnader, samt att driftkostnader och framtida reparationer kan bli mycket kostsamma.

Lycka till!
 
Solstice skrev:
tack för svaret, häromkring så fins det hus för max 1 milj, annars är det gårdar som är dyrare och jag var och titta på ett hus med garage och grejer för 700 000 och banken uppskattade inte min ide till att köpa hus då jag "bara" har 18000 i månaden.


förövrigt så betvivlar jag att din gissning på elektrikern ens är i närheten, kabelrören finns ju redan så det kan ju inte ta en elektriker 2-3 månader att dra igenom nya kablar? möjligtvis om han är enbent och saknar alla fingrar på händerna och dessutom är blind, men annars så måste det ju gå på max en vecka.

och proppskåp är ju en kostnad naturligtvis.

men totalt att byta alla kablar så gissar jag på 50-100 000

hänvisar till denna tråd [länk]

vattenradiatorer har jag fått en prisuppgift om 2500-3000:- st inkl installation men hur exakt det är vet jag inte så 3000 X 20 = 60000

Vedpanna kan jag få tag i för 55000

totalt 115000 för värmen + 34 999 för oförutsedda utgifter = 199 999 Under 200 000 ;)

näe men jag baserar min siffror på vad folk har sagt och köpt sina saker för.

så typ 300 000 så GÅR det ju att bo i huset, köket ska vara kvar även om jag skulle vinna 46 miljarder på lotto så vill jag inte ha ett nytt kök, gammalt hederligt kök som har hållt i 50 år håller nog i 50 till.



huvudsaken är att huset är beboeligt.


men som jag sa, tack för ditt svar.
Hehe, som sagt verkar som om du fastnat för just det huset - vilket iof inte behöver vara fel - tänk till och ta i lite i dina kalkyler bara :)

Om det finns elstammar som du tror kan utnyttjas så antar jag att ngn gjort om elen relativt nyligen. Om stammarna är ifrån
1944, eller tom 60-70 talet så misstänker jag att elektrikern måste dra nya rör, därav min tidsuppskattning. Men visst någonstans mittemellan ligger nog "sanningen"

I vårt radhus från 1964 är det blyinfattade plaströr som troligen inte skulle kunna återanvändas till 100% om man behöver dra om elen :(

Även
om du kan använda existerande rör så undrar jag om ngn gör det på en vecka !? En kompis renoverade sin lägenhet, en etta på 35 kvm - den elektrikern debiterade 50h, och då hade han ändå access överallt och kunde dra helt nya rör på en del ställen. I en 170 kvm villa är det lite mer jobb tippar jag på...

Vattenradiatorer - ok det är kanske ett ok pris (jag vet inte riktigt), men hur är det med ledningarna ? Har det stått obebott så kanske dom är tomma och har korroderat ? Eller så har dom (ännu värre) frusit sönder ! Då kan det finnas fukskador dessutom, förutom att nya ledningar behöver dras. Å andra sidan kanske det tom funkar med de element som redan finns, det är ju inga krångliga grejjer egentlige, möjligen byta termostater då bara i dom. Är dom mer trasiga (sönderrostade) så är nog ledningarna också det...

Men - som sagt slå till om du vill och känner att det bär- räkna på det igen, och ta i lite bara så du inte står med en obeboelig villa och inga pengar kvar...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Hehe, som sagt verkar som om du fastnat för just det huset - vilket iof inte behöver vara fel - tänk till och ta i lite i dina kalkyler bara :)

Om det finns elstammar som du tror kan utnyttjas så antar jag att ngn gjort om elen relativt nyligen. Om stammarna är ifrån
1944, eller tom 60-70 talet så misstänker jag att elektrikern måste dra nya rör, därav min tidsuppskattning. Men visst någonstans mittemellan ligger nog "sanningen"

I vårt radhus från 1964 är det blyinfattade plaströr som troligen inte skulle kunna återanvändas till 100% om man behöver dra om elen :(

Även
om du kan använda existerande rör så undrar jag om ngn gör det på en vecka !? En kompis renoverade sin lägenhet, en etta på 35 kvm - den elektrikern debiterade 50h, och då hade han ändå access överallt och kunde dra helt nya rör på en del ställen. I en 170 kvm villa är det lite mer jobb tippar jag på...

Vattenradiatorer - ok det är kanske ett ok pris (jag vet inte riktigt), men hur är det med ledningarna ? Har det stått obebott så kanske dom är tomma och har korroderat ? Eller så har dom (ännu värre) frusit sönder ! Då kan det finnas fukskador dessutom, förutom att nya ledningar behöver dras. Å andra sidan kanske det tom funkar med de element som redan finns, det är ju inga krångliga grejjer egentlige, möjligen byta termostater då bara i dom. Är dom mer trasiga (sönderrostade) så är nog ledningarna också det...

Men - som sagt slå till om du vill och känner att det bär- räkna på det igen, och ta i lite bara så du inte står med en obeboelig villa och inga pengar kvar...

/K
heh, jo jag har fastnat för det huset, vem köper ett hus de inte gillar?

man måste ju känna med hjärtat, man kan ju inte köpa ett hus man ser rent ekonomiskt är en bra deal, med låga utgifter, man måste ju vilja bo i det.


men jag ska forska vidare om priser på allt men av allt att dömma har ingen betalat mer än 100 000 för att få sina kablar bytta (mned hänvisning till tråden jag länkade till)


och den prisuppgiften på 3000 per radiator var inklusive nydragna rör.

de som sitter är svullna efter ha varit frusna, så ledningarna är nog kass de med.

fukt, det torkar väl alltid upp?

det jag vet är att om jag får lån till huset + pengar till värme vatten och el, så är jag helnöjd trots att tapeterna och köket och liknande är sedan 1944-1960 talet.

allt har sin tid, bara jag kan få det beboeligt så vore jag nöjd, som jag och min käresta resonerar, det är inte så noga, bara man kan bo där.


men only time will tell
 
Hur har det gått då? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.