Hej.

Jag ska fräsa lite köksluckor till mig själv, och kanske nära och kära. Letar efter en maskin för hobbybruk. Har hittat en kity bestcombi för en liten peng.

Vad tycker ni om den maskinen? Duger den? Något att tänka på?

Tack på förhand
 
F Fredrikfr skrev:
Hej.

Jag ska fräsa lite köksluckor till mig själv, och kanske nära och kära. Letar efter en maskin för hobbybruk. Har hittat en kity bestcombi för en liten peng.

Vad tycker ni om den maskinen? Duger den? Något att tänka på?

Tack på förhand
Jag har en liten sån för hobbybruk. Jag har ingen säker kutter till min så har endast testat med den farliga som kom med och då verkar den fungera utmärkt om än att man inte kan mata för snabbt.
Vad är det för kutter och vilka profiler får du med? Det är snarare där pengarna ligger.
Skulle jag fräsa luckor skulle jag göra det med min överhandsfräs monterad i bord dock...
 
Väntar på svar kring tillbehören. Så för någon tusenlapp är det ett okej köp? Hur är planhyvel?
 
F Fredrikfr skrev:
Väntar på svar kring tillbehören. Så för någon tusenlapp är det ett okej köp? Hur är planhyvel?
Jag har bara fräsen så kan inte svara för resten.
Får du hyvel och såg med är 1-2k ett ok pris, maskinerna är små men för hobbybruk är de ofta tillräckligt. Man får bara räkna med att allt tar lite tid :)
 
  • Gilla
StockholmsMas
  • Laddar…
Okej, vet du om det är samma storlek på din fräs, som denna?

För 5000 får jag Kombimaskin, spånsug, samt lite andra maskiner.
 
F Fredrikfr skrev:
Okej, vet du om det är samma storlek på din fräs, som denna?

För 5000 får jag Kombimaskin, spånsug, samt lite andra maskiner.
Inte säker på om det är exakt samma men de är snarlika i sin konstruktion. Fräsen har nummer på sig, kolla dem så kan du läsa mer om den.

Nu vet vi ju inte vilka förutsättningar eller vilka erfarenheter du har så det är svårt att råda om priset.

Hade jag köpt de där maskinerna för det priset idag? Nej, jag har högre krav på mina maskiner.

Hade de vart värda att köpa när jag började snickra?
Ja förmodligen, och då hade jag kunnat lägga mindre tid på att jaga maskiner och mer tid på att snickra.

Kombiborden kom med lite olika maskiner och brukar dessutom blivit modifierade genom åren så vad du får med som kombimaskin vet ju inte heller.
 
Okej, är det 100mm kutter?

Jag skulle säga att jag är relativt ny på finsnickeri, har hållit på en del med byggen och renovering.

Denna maskin är med fräs, långhalsborr, såg och rikt och planhyvel. Dom är ju dock på 220v, så något svagare gissar jag. Det behöver inte gå fort, men man vill att det ska bli bra.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
F Fredrikfr skrev:
Okej, är det 100mm kutter?

Jag skulle säga att jag är relativt ny på finsnickeri, har hållit på en del med byggen och renovering.

Denna maskin är med fräs, långhalsborr, såg och rikt och planhyvel. Dom är ju dock på 220v, så något svagare gissar jag. Det behöver inte gå fort, men man vill att det ska bli bra.
Min kutter är en 90 lr 100, men är inte original. Skaftet är 20mm som original men moddat till 30mm på min. Utbudet kuttrar med 20mm hål är inte så stort.
 
Enligt säljaren så är det 30mm på denna med.

Är det kuttrar med utbytbara stål man ska statsa på iallafall?
 
F Fredrikfr skrev:
Enligt säljaren så är det 30mm på denna med.

Är det kuttrar med utbytbara stål man ska statsa på iallafall?
Jag kan för lite om kuttrar för att vara en säker källa. Så bättre vänta tills någon som kan det bättre kommer in här.
Jag vet att man ska ha MAN märkt kutter om man handmatar. De har säkerhetsstål. Jag har en sådan men den saknar lite saker för att vara användbar i nuläget.
Min andra kutter som jag testat med är inte gjord för handmatning och rätt farlig mao.
 
Slog till på maskinen, nu ska jag bara komma igång. Jag fick med mellanringar, spindel är gängad och justerbar i övre delen, är din det med? Det tråkiga är att en mellanting, som jag misstänker är den översta, som mutter trycker på är i 2 delar, är fin spindel uppbyggd på samma sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.