Hej,

Upptäckte en sak på vår vind (har ägt huset snart 3år). Innertaken i två av sovrummen saknar ångspärr - det är bara gips-skivor - sedan lösull - sedan kallvind. Ovanpå ett av sovrummen är det det gipstak-ca 20mm bräda - sedan ångspärr på detta.

De andra taken som har träpanel har ångspärr. Visst borde detta gå att belasta besiktningsmannen med ?. Han skrev en notering om kvalitet på plasten som använts för ångspärr men kollade ju då bara på ett ställ - där det råkade vara ångspärr.

Men hur sätter jag ångspärr i efterhand ?
Visst borde det vara en risk med bräda mellan gipsskiva och ångspärr ?

Tacksam för svar, jag har några saker på min lista till besiktningsmannen nu...
 
Det här med plast i gamla(?) hus är en debatt som förts på många platser i forumet... Det krävs nog lite mer info om husets konstruktion för att kunna svara på just din fråga. Risken med brädan mellan gips och plast förstår jag dock inte riktigt. (En glad amatör som jag kan ju tycka att antingen har man plast i hela taket eller inte alls, men det finns säkert andra som kan förklara varför jag har fel...)
 
När det gäller brädans placering har den ingen betydelse, huvudsaken är att du har merparten av isoleringen på den kalla sidan.
 
  • Gilla
Malarn
  • Laddar…
Huset räknas som nytt från 2001 men ursprunget är en sommarstuga från 1970 som det byggts ett hus runt. Men de rum som saknar plast tillhör en helt ny del med ny grund byggt 2001. Det som är plast tillhör "gamla" delen.

Det är en träkonstruktion, nya delen har torpargrund, "gamla" står på plintar. Bottenytan har 130kvm. Installerade Temovex ventilation med återvinning ifjol - så ventilation finns.

Kan det vara värt att försöka klämma åt besiktningsmannen eller försöka plasta uppifrån (bort med isolering - dit med plast, tillbaka med isolering)?
 
Besiktningsmannen kan ju inte gärna riva ner alla väggar för att kolla om det finns plast där. Tycker snarare att förra ägaren och hans/hennes byggare kunde få besök av extra ruskiga påskkärringar i år...
 
Det verkar finnas många frågor kring vad du köpt, dvs sommarstuga eller ett permanentboende. Du måste börja med att fastställa vad du köpt.
 
Plastens användning eller inte hör främst i hop med bruket av huset. Tycker nog att du bör ta ett snack med besiktningsmannen innan du hetsar upp dig. Är personligen inte alls säker på om en sommarstuga (som används/eller har använts som det) ens bör försetts med plast när det byggdes.

Vet att det finns ett par på forumet som verkar kunna det här med plast ordentligt. Bla. Tartan kanske ser detta, och han är en av dem. (Är ju själv inte helt såld på plast av olika anledningar men vill nog ändå slå ett slag för hans åsikter, som ur värmeekonomisk synpunkt är vettiga)
 
Det sägs ju bl.a. att man inte bör lägga diffusionsspärr i hus som inte står uppvärmda, som t.ex. sommarstugor. Om man börjar använda sommarstugan som permanentbostad, och den inte har diffusionsspärr i väggar och tak, så bör man nog åtgärda detta.
 
Tack för era svar!
Jo, Vi vet såklart vad vi köpt.
* Huset är ett permanent boende med full uppvärmning året om
* Det finns nyare kakelugn och värmeåtervinning
* Allt förutom vissa delar av grunden (plintar samt vissa balkar) är sedan 2001
* Det finns kvar vissa gamla delar som inte syns, tex en innervägg är en gammal yttervägg samt bjälklag (nya ligger parallellt)
 
Hej, tartan här.
Jodå, jag har läst en del byggfysik på olika lärosäten. Man har samma uppfattning överallt, och även då jag som kommer från byggsidan och har varit och rivit på många mögliga vindar.
Men jag kan lugna dig. Om vi börjar med innertakets bräda mellan plast och gips så är det helt i sin ordning. Brädan, eller glespanelen, sitter under plasten för att elinstallationen ska dras fram utan att punktera plasten. Alltså bra. Att det sedan inte finns plast överallt är inte så mycket att göra åt. Det du har gjort och kan göra är din ventilationsanläggning. Se till att den är injusterad med instrument och att du har ett undertryck inomhus. Då eliminerar du det mesta av riskerna med fukt på vinden. Gör denna mätning med 2-3 års mellanrum så har du full koll. När det blir vinter nästa gång (för nu är väl vintern slut) tittar du upp på vinden en riktigt kall dag. Har du rimfrost på insidan av yttertaket kan man konstatera att du har lite för hög luftfuktighet på vinden. Att mäta med alla dessa mätare som säljs billigt idag ger jag inte mycket för. De ger mycket olika resultat även om man har två olika på samma ställe. Ett proffsinstrument kostar från 5000:- och uppåt så det är förstås inte aktuellt för hemmabruk. Dessa ska dessutom kalibreras med jämna mellanrum.
Men som sagt, du kan nog vara ganska lugn, kolla bara att du har undertryck i hela huset.

Tartan
 
Lånar tråden lite då jag har liknande dilemma..

Håller nämnligen på att renovera vindsvåningen för att utöka boytan där både golv lutar samt väggar skeva (= jättekul) dock inte i rummet under..pust men då är ju huset ifrån 20-30 talet med timmerstomme bakom den numera utvändiga lockpanelen, eftersom jag tänkte passa på att tilläggsisolera gavelväggarna invändigt som nu består av timmer med drevning emellan + masonit + tretexskivor har ingen koll på vad som finns emellan timmret å lockpanelen, vet att det har skummats genom läkten då man kan se pluggarna men gissar vilt på att det max sitter vindpapp.

Min fråga är ju om man ska skippa plasten efter tilläggsisoleringen för att låta timmret kunna "andas", övervåningen har ju stått "ouppvärmd" så länge jag kan minnas eller är det ett måste för att undvika kondensutfällning?

Kommer att byta ut fönstrena i gavlarna med till treglas + biobe? ventiler, finns dock ingen kamin på övervåningen längre då den satt i samma pipa som vedspisen i köket så sätts den igen.Huset är självdragsventilerat med.

Isoleringstillägget blir antingen 70 el. 95mm(glas el. mineralull) sedan gips + panelskiva kan tilläggas.

När vi ändå är i farten :) nytt takgips kommer att smackas upp med och frågan är ju även där om man ska lägga nå´n form av fuktspärr då det endast finns kutterspån som isolerering i tak nu, men som man lär komplettera med mer isolering längre fram i tiden?

Plast eller icke de e frågan jag undrar över, har ingen större lust att skapa problem precis.
 
Håller själv också på att isolera och inreda vinden och har liknande frågeställningar som du alpha, fast vi saknar isolering i (sned)taket. I just taket kommer jag att lägga på en mineralullsisolering enligt 50mm fasadskiva + 95mm + ångspärr + 45mm. Detta är i tunnaste laget, kanske men 50mm skivan har lambda 0,031 och och 45:an har lambda 0,033 så det blir iallafall inte alltför tokigt. I gavlarna så har jag som du timmer + lerklining, samt en tilläggsisolering utvändigt med frigolit och sedan puts. Invändigt kommer jag att lägga på en 70mm mineralull samt dubbla gips, eller gips + pärlspont. Mellan den befintliga väggen och den nya isoleringen kommer jag antagligen att ha en 20-30mm luftspringa eftersom jag läst nånstans att det kan vara bra...här kommer jag inte att sätta nån diffspärr, ev. endast en vindpapp.
Åtminstonde är det tankarna just nu :)
 
Nu har man upptäckt en ny fasa...vi har ju en inspektionslucka i mitten av vindsutrymmet nära murstocken i ett av rummen som ska inredas, bara det att först nu för nå´n dag sedan kontrollerade jag isolerdjupet på spånet som endast var ca 15cm vilket är ca 25cm för lite anser jag om man ska inreda övervåningen, i golvet mellan planen finns det däremot ca 30-40cm spån + flis dvs där jag nu har salat upp golvet för att få det plant med en höjning med ca 14cm som mest inkl. golvspånet mot gavelväggen vilket innebär att en isolering på insidan faller bort.

Finns ju inte mkt plats över på kallvinden heller så frågan är om man ska såga bort lite av innertaket i rummet som man håller på i nu och samtidigt använda sig av spånet därifrån till fyllning mellan nya golvreglarna och sedan försöka läkta upp luftspalt i snedtaket samt en skiva el. dyligt som stopp strax nedan stödbensväggen där sidan mot ytterväggen kommer att vara kallvind.

Sedan fylla på med lösull, ekofiber istället?
Ventiler finns det i gavlarna med för ventilation

Huset är ju av timmer i grunden vilket innebär att det finns ju inga fina raka takreglar att utnyttja precis, känns som att man kommer bli klar med hela renoveringen lagomt tills man går i pension..

Om man nu river ned innertaket bör man inte ha någon form av fuktspärr mellan under sidan av den nya isoleringen och innertaket eller klarar sig "lösisolering" som ull, ekofiber m.fl sig bättre mot att andas än mineral, glasfiber,cellplast?
 
Förstår jag rätt om det är vindsutrymmet du skall isolera och inreda? Är det 15 cm isolering mot yttertak, eller är det 15 cm i vindsbjälklaget?
 
Ska försöka förklara mig lite bättre.. :) övre planet är ju delvis inrett förutom sidoutrymmena mellan stödbensväggar - ytterväggar, men jag har alltid kallat det övre planet för vinden vilket det inte är :)

Eftersom det övre planet inte har varit bebott på väldigt länge så har det varit som en kallvind då dörren till trappen upp till övre plan varit stängd så har ju spånet i mellangolvbjälklag om jag kan kalla det så isolerat tillräckligt förutom de 15cm:arna på vinden ;) men när vi flyttar över dit så lär vi ta bort den dörren vilket innebär stora förluster i form av värme, energi om vi inte bygger på nuvarande vindsisolering



Huset är ett 1 1/2 plans hus där yttertaket stöds av stödbensväggar, mellan de väggarna och ytterväggen kommer att förbli "kallutrymmen" på bägge sidor.

Har som nämnt reglat upp nya reglar på befintliga trägolvet som redan är stumt för att undvika oljud så tänkte jag fylla upp nivåskillnaden med spånet ifrån vindsbjälklagret dvs det som ligger ovan innertaket på övre planet ;)

Enklast hade ju varit att bara komplettera med mer spån el. annan isolering ovan men eftersom utrymmet är så pass begränsat till nock, ventiler så måste jag nog komma på en annan lösning dels om jag tar bort spånet som inte har lika bra isoleringsförmåga som ex.vis ekofiber m.fl så behöver jag kanske inte ha mer än 40cm isolerdjup totalt.

Och spånet är ju som nämnt perfekt till utjämning mellan nya golvreglarna.

Enklast hade ju varit och bara tilläggsisolera med en 20cm underifrån men då blir det LÅGT i tak speciellt nu när man har höjt upp golvet med ca 14cm där det lutade som mest så den tanken gick bort rätt snabbt.

Ska ta med en stege så man står lite stadigare än på en pall för att kunna mäta lite hur mkt utrymme som finns kvar att isolera innan ventiler täcks över.



Så jag antar att det blir 15cm i vindsbjälklaget eftersom det finns ett litet utrymme kvar till nock som nämnt.


Blir rena uppsattserna visst.. men men, dags att göra lite nytta och hoppas att jag förklarat lite mer utförligare inte lätt för en lekman om man kan kalla sig det hehe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.