Hej,

jag försöker limma upp toarullshållare i metall från smedbo på typ sten klinker (osäker på exakt material) och lyckas inte få det att sitta.
Den medföljande metallbrickan som kom med toarullshållaren ska fungera att både skruva eller limma upp. Finns ett skårat X på baksidan där man ska sätta limmet. Använt mig av soudal fixall turbo.

-sandpapprat metallen lätt
-tvättat både metall och klinker med T-röd
- tvättar sedan med ljummet vatten med lite yes i
- torkat noga med papper försiktigt enkla drag
-låtat torka ytterligare en tid
-Limmat sträng i x
- adderat tryck i ca 3-4 min
- väntat i 12h

när jag sedan lätt skruvar på hållaren på plattan så släpper limmet från metallen.

Vad gör jag för fel?

köpt en antal smedbo produkter som ska upp genom limmning vore väldigt uppskattat med lite hjälp.
 
Inte vatten och diskmedel efter T-röd..

Möjligtvis innan..

Men.. Vad använder du för lim? Alla lim fäster inte på rostfritt
 
Ok, kan det va diskmedel som ställer till det? Använder soudal fixall turbo.
 
Prova att trycka in limmet "bakom" skruvhålet så bör det låsa bättre...
 
J Jöggebo skrev:
Ok, kan det va diskmedel som ställer till det? Använder soudal fixall turbo.
Vad jag kan se verkar det inte vara testat på rostfritt?
 
Hur ser plattan ut?

Är den magnetisk?
 
Generellt kan man säga att man vill ha så tunt lager lim som möjligt i en fog, du kanske lägger limmet på fel ställe?
 
Hej, ok tack för alla svar. Har själv misstänkt att de va för mycket lim. Ska testa med mindre. Men det som framförallt känns oroväckande är att det inte vill greppa alls på metallen. För på väggen sitter det kanon, limmet alltså. Vet inte om det är magnetisk ska kolla upp det…

jag har även powerflex pl200 hemma kan det fungera bättre?
 
Rostfritt är svårt att limma..

Jag vet inte om det går med annat än ett 2-komp lim?
 
Yes innehåller alldeles för mycket fett för att något lim ska fastna. Är osäker på t-röd det kan fungera.

Har limmat rostfritt med vindrutslim och det har fungerat men det är dyrt och kanske inte så lätt att få tag i. Fast en bilglasare kan säkert sälja en tub med lite kvar i för en mindre peng. Men det behövs primer också till det.
 
Fästkuddar från 3M kan funka men bygger ju ca en knapp millimeter. Även lim typ Biltemas BT Multibond Rapid (el andra motsvarande MS-polymerer).

__
Till våra toapappershållare, handdukshängare från Macro design så medföljde just fästkuddar från 3M och de sitter bergfast mot rostfritt // kakel. Skulle inte det funkat så hade ovanstående lim funkat. En fördel med 3M-fästkuddar är att de är enkelt att demontera och ta bort alla spår, man tar en bit tandtråd och sågar igenom sedan rullar man av limmet enkelt på de flesta hårda ytor.
 
Redigerat:
Jag har limmat rostfria fästen till en glasvägg på granitkeramik med pl200. Det har suttit ett år nu i alla fall.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.