Hej
Den där klipparen, som bara är lite över 10 år men som visade sig vara från -82. Ja alltså nätt o jämnt inkörd.

Har läst alla trådar o filmer som finns känns det som men blir inte klokare. (Inte samma sak som jag fattat) :)

Det började med att den bara gick att starta med luftfiltret borttaget. Aha, smuts i förgasaren, plockade ner o blåste rent (utan att skjuta iväg spetspackningen till flotören genom hela garaget) :)
Nu startade den efter 40 drag och var lättstartad igen när den väl var igång. Aha tänkte jag, då har den svårt att skapa sug. Köpte nya packningar till förgasaren. Nu startar den inte alls och den skjuter avgaser genom förgasaren.

Mhm, aha. Kanske en ventil rostar lite dvs när den väl startar så funkar det men kläggar igen vid stopp.

Lyfte av toppen. Men jag kan inte se några fel. Tänkte mig kunna se att avgasventilen inte funkade. Men den ser ju ut att lyfta på hatten.
Jättefin o starkt gnista

( ena ventilen renoverad för ngr år sedan o ringen är ditklämd/körnad igen)
Kan ni se vad som är fel?
Vad är nästa steg?
 
Redigerat:
Man får gärna bekräfta om det man ser är korrekt eller fel. Jag vet nämligen inte hur ventilerna ska jobba.

Det kanske är för mkt luft i förskitaren i allafall?
 
A
Stormen Stormen skrev:
Man får gärna bekräfta om det man ser är korrekt eller fel. Jag vet nämligen inte hur ventilerna ska jobba.

Det kanske är för mkt luft i förskitaren i allafall?
Skulle kolla på vevhus ventilationen..
 
A
Stormen Stormen skrev:
Hej
Den där klipparen, som bara är lite över 10 år men som visade sig vara från -82. Ja alltså nätt o jämnt inkörd.

Har läst alla trådar o filmer som finns känns det som men blir inte klokare. (Inte samma sak som jag fattat) :)

Det började med att den bara gick att starta med luftfiltret borttaget. Aha, smuts i förgasaren, plockade ner o blåste rent (utan att skjuta iväg spetspackningen till flotören genom hela garaget) :)
Nu startade den efter 40 drag och var lättstartad igen när den väl var igång. Aha tänkte jag, då har den svårt att skapa sug. Köpte nya packningar till förgasaren. Nu startar den inte alls och den skjuter avgaser genom förgasaren.

Mhm, aha. Kanske en ventil rostar lite dvs när den väl startar så funkar det men kläggar igen vid stopp.

Lyfte av toppen. Men jag kan inte se några fel. Tänkte mig kunna se att avgasventilen inte funkade. Men den ser ju ut att lyfta på hatten.
Jättefin o starkt gnista

( ena ventilen renoverad för ngr år sedan o ringen är ditklämd/körnad igen)
Kan ni se vad som är fel?
Vad är nästa steg?
Vad är det för tändning..
Låter som den tänder fel...
 
A
Maskintok skrev:
Vad är det för tändning..
Låter som den tänder fel...

Kolla kysskilen till Svänghjulet
 
Maskintok skrev:
Skulle kolla på vevhus ventilationen..
Ursäkta min okunskap, men googlade vart den satt, så jag petade bort avgasröret och tog bort vevhusventilationen. Där i satt ett membran som inte riktigt skallrade. Så jag bände isär det och rengjorde med bromsrengöring och nu skallrar den som en babyskallra. (Antar att det är rätt).

Drog ett par ggr och fick nu 2 tydliga tändningar. Men inte mer än så.

Jag klurar på tändspolen (den är iof bytt för 5år sedan)
 
A
Stormen Stormen skrev:
Ursäkta min okunskap, men googlade vart den satt, så jag petade bort avgasröret och tog bort vevhusventilationen. Där i satt ett membran som inte riktigt skallrade. Så jag bände isär det och rengjorde med bromsrengöring och nu skallrar den som en babyskallra. (Antar att det är rätt).

Drog ett par ggr och fick nu 2 tydliga tändningar. Men inte mer än så.

Jag klurar på tändspolen (den är iof bytt för 5år sedan)
Kolla så den tänder på rätt ställe..
skickar den tändning igenom förgasaren tror jag att Svänghjulet har flyttat sug ur läge..
Ta bort muttern som håller Svänghjulet så ser du..
 
Maskintok skrev:
Kolla så den tänder på rätt ställe..
skickar den tändning igenom förgasaren tror jag att Svänghjulet har flyttat sug ur läge..
Ta bort muttern som håller Svänghjulet så ser du..
Ska kolla,
Har kollat spelen och det är 0.15mm spel på avgasventilen och inget spel på insprutsventilen oavsett läge. Ska fila lite så det blir ett litet spel.
 
A
Stormen Stormen skrev:
Ska kolla,
Har kollat spelen och det är 0.15mm spel på avgasventilen och inget spel på insprutsventilen oavsett läge. Ska fila lite så det blir ett litet spel.
Det lät inte bra...
 
Aha, jag hittade det.

I mina försök att fila ventilpinnen inne i vevhuset tryckandes med en mejsel som jag bände i fjädern så hände det såklart att fjäderlåset hoppade ur. Dåloga verktyg=dåligt resultat.

Tredje gången fjädern hoppade ur surnade jag till o plockade av toppen för att hålla emot ventilen. (Det är överjävligt svårt att med två skruvmejslar försöka få på fjäderlåset utan mothåll)

Då drar jag ur hela ventilen o inser att ringen hoppat löst.
Knackar tillbaka den då ettmotorblock är ganska mjukt så sätter man bara en körnare 1mm från kanten o knackar med hammaren.
Sen kunde jag fila till ett litet spel på ca 0.15. Det är inte toknoga, bara det är utrymme så ventilen är tät
Startade direkt!!!!!!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
Stormen Stormen skrev:
Aha, jag hittade det.

I mina försök att fila ventilpinnen inne i vevhuset tryckandes med en mejsel som jag bände i fjädern så hände det såklart att fjäderlåset hoppade ur. Dåloga verktyg=dåligt resultat.

Tredje gången fjädern hoppade ur surnade jag till o plockade av toppen för att hålla emot ventilen. (Det är överjävligt svårt att med två skruvmejslar försöka få på fjäderlåset utan mothåll)

Då drar jag ur hela ventilen o inser att ringen hoppat löst.
Knackar tillbaka den då ettmotorblock är ganska mjukt så sätter man bara en körnare 1mm från kanten o knackar med hammaren.
Sen kunde jag fila till ett litet spel på ca 0.15. Det är inte toknoga, bara det är utrymme så ventilen är tät
Startade direkt!!!!!!
Jajemän (y)
 
Glömde skriva hur man filar ner vebtilpinnarna.
Man ska först rotera så kolven står i sitt översta läge. Det första eller andra. När den står rätt så trycker ingen av pinnarna från kamaxeln på ventilpinnen och man ska ha ett litet litet mellanrum som säkerställer att ventilen går helt ner.
Genom att trycka ihop fjädern lite så märker man om det fortfarande trycker eller om man behöver rotera till nästa gång kolven är i sitt toppläge. Rotera gärna motorn baklänges.

Dra ihop fjädern och fila med en tunn liten fil. Man filar o filar o inget händer, men vips så går det ganska raskt sista dragen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Stormen Stormen skrev:
Glömde skriva hur man filar ner vebtilpinnarna.
Man ska först rotera så kolven står i sitt översta läge. Det första eller andra. När den står rätt så trycker ingen av pinnarna från kamaxeln på ventilpinnen och man ska ha ett litet litet mellanrum som säkerställer att ventilen går helt ner.
Genom att trycka ihop fjädern lite så märker man om det fortfarande trycker eller om man behöver rotera till nästa gång kolven är i sitt toppläge. Rotera gärna motorn baklänges.

Dra ihop fjädern och fila med en tunn liten fil. Man filar o filar o inget händer, men vips så går det ganska raskt sista dragen
kommer du bara igenom härdningen så;)
man ska helst härda igen. efter man är klar..

övre eller undre dödläge. (y)

bra gjort(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.