Hej,
Är det någon här som har lite koll på vilken ändring av höjd som är tillåten efter bygglov givits.

vi har idag i bygglovet en FG på +54,0 och nu när vi börjar gräva ser vi att +54,2 är mer gynnsamt för tomten i stort.

och vad jag läst mig till så är mindre ändringar accepterbart om man skickar in relationshandling när bygget är klart.

Frågan är bara vad är mindre ändring?

vi ligger utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse (karlstad kommun)

// Nicholas
 
Skiljer säkert mellan kommuner men har välidgt svårt att se ett problem med +/- 20 cm. Vi sänkte vårt hus med 70cm utan knorr. RIng och prata med dom
 
K
Vi höjde vårt garage 20 cm utan att det blev några problem. Är du orolig så prata med din bygginspektör eller KA
 
Vi ville höja fg med 60cm för att slippa spränga, hittade berg i ena hörnet när grunden skulle på plats. Det ville Tyresö inte godta utan nytt bygglov, trots att de vill att man minimerar åverkan och transporter.
 
E Enys89 skrev:
Vi ville höja fg med 60cm för att slippa spränga, hittade berg i ena hörnet när grunden skulle på plats. Det ville Tyresö inte godta utan nytt bygglov, trots att de vill att man minimerar åverkan och transporter.
Men ni fick nytt bygglov?

Orsaken till varför man vill ändra tidigare beviljat bygglov spelar ingen roll, det är det faktum att man inte avser att följa beviljat lov som gör att man måste söka nytt.

I TS fall skulle jag kontakta kommunen och fråga hur de bedömer saken. Det kanske räcker med relationshandlingar när det är så liten ändring och utanför DP, men ta det inte för givet.
 
M MetteKson skrev:
Men ni fick nytt bygglov?

Orsaken till varför man vill ändra tidigare beviljat bygglov spelar ingen roll, det är det faktum att man inte avser att följa beviljat lov som gör att man måste söka nytt.

I TS fall skulle jag kontakta kommunen och fråga hur de bedömer saken. Det kanske räcker med relationshandlingar när det är så liten ändring och utanför DP, men ta det inte för givet.
Vi valde att hålla oss till befintligt bygglov, vi hann inte med att dra processen med kommunen igen då huset var på väg.

Däremot bedömde de att vi tagit bort ett fönster som mindre ändring (vi trodde att entreprenören clearat det med handläggaren innan) dök upp på samrådet som en avvikelse men ok med relationsritningar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Intressant läge, jag har liknande problem. I mitt fall är bygglovet beviljat för FG +17 eller något sådant, men det visar sig nu att marken är +10 ungefär. Även om Cementa inte lägger ner på Gotland gjuter jag ogärna en sula på 7 meter. Funderar på i vilken ordning jag ska ta det med kommunen, hade nog tänkt gräva först och se vilken den för mig optimala höjden är, så kan jag sen höra av mig och föreslå en ändring till exakt den. Har redan efter grovutsättning bett att få flytta huset 150 cm, och en ändrad relationsritning var allt som krävdes då.
 
Vad är det för klåpare som satte höjden på +10?

Ni måste ju ha fått ett arbetsfix med medelhöjd att jobba efter?
 
jonmo jonmo skrev:
Intressant läge, jag har liknande problem. I mitt fall är bygglovet beviljat för FG +17 eller något sådant, men det visar sig nu att marken är +10 ungefär. Även om Cementa inte lägger ner på Gotland gjuter jag ogärna en sula på 7 meter. Funderar på i vilken ordning jag ska ta det med kommunen, hade nog tänkt gräva först och se vilken den för mig optimala höjden är, så kan jag sen höra av mig och föreslå en ändring till exakt den. Har redan efter grovutsättning bett att få flytta huset 150 cm, och en ändrad relationsritning var allt som krävdes då.
detta låter väldigt märkligt.
Gjordes det någon nybyggnadskarta?
Låter mest som att någon använt fel koordinater vi utsättning eller inmätning?
 
A atomlab skrev:
Vad är det för klåpare som satte höjden på +10?

Ni måste ju ha fått ett arbetsfix med medelhöjd att jobba efter?
P Poxeman skrev:
detta låter väldigt märkligt.
Gjordes det någon nybyggnadskarta?
Låter mest som att någon använt fel koordinater vi utsättning eller inmätning?
Mitt fall gäller ett komplementhus till ett fritidshus, förvisso inom detaljplan, men kraven på ritningar var ganska beskedliga. Jag hade inte koll på att man måste ha ett FG-värde när jag lämnade allt till ritaren. Tror han missuppfattade en av mina anteckningar som siffran jag ville ha på FG. Jag kollade hos lantmäteriet senare och upptäckte diffen. Alternativet till att begära ändring på höjden är som jag ser det att bara bygga som jag känner, och sen inte säga något till kommunen.

Jag har inte gjort någon utsättning, och bygglovet krävde bara en "förenklad nybyggnadskarta", så jag har inte fått några höjder tidigare.
 
Tack för alla svar,

har kontaktat kommunen men min handläggare var på semester och ingen annan har velat svara på frågan, men idag var hen tillbaks,

20 cm höjning var okej i alla fall :) då blir gräsmattan större utan att behöva spränga bort nedåtsluttande berget !

// Nicholas
 
  • Gilla
Enys89 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.