Förra året när killarna som gjorde grund och grovplanerade vår tomt inför kommande husbygge lades självklart också ett kabelrör mellan huset och det tänkta garaget. Dock utan kabel i då det inte fanns något garage ännu... Nu ,ett år senare börjar garaget bli klart och jag skulle då dra i kabeln i röret. Det fanns en tunn ståltråd i röret och eftersom att det handlar om ca 35 meter så tänkte jag att jag drar ur tråden samtidigt som att jag ersätter den med ett hållbart snöre för att sedan dra kabeln. Tråden gick otroligt tungt i ca 15 m sedan tog det stopp och nu får jag inte tråden vare sig bakåt eller framåt. Kabelröret måste alltså ha blivit skadat när entreprenören lagt ut fyllnadsmassorna. Jag har typiskt nog heller ingen riktig koll på hur röret är draget. Hur kan man hitta igen ett kabelrör som är nedgrävt men utan kabel i att strömsätta?
 
Fulkemisten
Det enklaste är väl att gräva ett dike vinkelrätt mot rörets riktning på ungefär 15 meter och sedan när man hittar röret följa det åt båda hållen?
 
  • Gilla
Paerh
  • Laddar…
Kanske kan gå att koppla in metalltråden till en kabelsökare och åtminstone få en del av sträckningen klarlagd?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har funderat på om det finns någon variant av kabelsökare att beställa från t.ex Amazon till en rimlig penning?
Här har vi 6 mil till närmaste uthyrare så inte bara att svänga inom när man behöver något.
Är man hänter fungerar det nog med ett par bockade koppartrådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.