Hej
En utmanande felsökning där jag tänkte få forumets förslag innan elektriker kallas in.

Förutsättningar:

Hus A har smalspis 40 cm kopplad 1-fas med perilexkontakt i installation med jfb. Funkar fint.
Hus B har samma modell av smalspis kopplad på samma sätt. Jfb löser ut efter att ugnen blivit lite varm, ungefär 5-10 minuter.

Hus A byter till ny spis och spisen från hus A flyttas till hus B med tanken att lösa problemet. Dock kvarstår problem med jfb som löser ut i hus B även med den spis som fungerade i hus A.

Vad tänker forumet?
 
Den vanligaste orsaken är att ugnen läcker ström. Det händer de allra flesta gamla spisar. Flytten av spisen från A till B kan ha ruskat omkring värmespiralerna lite så att den också börjat läcka. Symptomet, att JFBn löser när ugnen blir varm, är typiskt.

Om vi bortser från spisen kan det finnas skillnader i anläggningen, t.ex avbrott på skyddsjorden i hus A, felkopplat perilexuttag i hus A, känsligare JFB i hus B, isolationsfel mellan N-PE i hus B som triggas av hög förbrukning där spisen enbart råkar vara en sådan.

Nästa steg, innan man lättar på plånboken, är alltså felsökning.
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den vanligaste orsaken är att ugnen läcker ström. Det händer de allra flesta gamla spisar. Flytten av spisen från A till B kan ha ruskat omkring värmespiralerna lite så att den också börjat läcka. Symptomet, att JFBn löser när ugnen blir varm, är typiskt.

Om vi bortser från spisen kan det finnas skillnader i anläggningen, t.ex avbrott på skyddsjorden i hus A, felkopplat perilexuttag i hus A, känsligare JFB i hus B, isolationsfel mellan N-PE i hus B som triggas av hög förbrukning där spisen enbart råkar vara en sådan.

Nästa steg, innan man lättar på plånboken, är alltså felsökning.
Tack Bo! Jag ska testa med en ny jfb som nästa steg samt be en elektriker mäta jord och isolationsfel i båda husen. På vilka sätt skulle perilexuttaget kunna vara felkopplat? Jag har öppnat för att kolla efter ev. glapp och konstaterar då att jord, nolla och fas ser ut att vara rätt (mot hur det är kopplat i uttaget).
 
Jag skulle börja med att felsöka spisen. Det kan gå att mäta upp en resistans mellan L - PE med en vanlig multimeter, allra helst efter att ugnen har värmts upp en stund. Mät helst direkt på värmespiralerna.

Det är inte alls säkert att det är fel på anläggningen så det är bara dumt att kasta ut pengar i blindo. Ang perilexuttaget tänkte jag mig en fuljordning, men det har du kontrollerat nu.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.