Hej
Jag vill passa på att informera om mina tråkiga erfarenheter med företaget OCAB.

Då vi nyligen köpte hus anlitade vi en besiktningsman som utförde och tog ansvar för jordabalksbesiktningen. Ur protokollet från denna besiktning framgick det att vi borde göra en utökad besiktning av krypgrunden.

Det var för denna besiktningen vi anlitade OCAB.

Nedan följer reklamationen av besiktningen som jag skickade till OCAB när jag förstod att det blivit fel.

*****
Hej

Den 11/9 besökte ni adressen X för besiktning och utredning av en krypgrund. (Ert arbetsordernummer är C4102275.)

I er utredning, som inkluderar materialprovtagning, slår ni fast att "materialprover visar ej på några oacceptabla halter av mikroorganismer eller mikrobiella skador". Utredningen erhåller jag per post den 2/10.

Den 15/10 erhåller jag rapporten från Pegasus lab som varit underlag till er utredning. Vid genomläsning av denna framkommer att mineralullen innehåller förhöjda halter av svamp. Det är för mig uppenbart att ni har slarvat vid genomläsning av provsvaren från Pegasus lab. Det verkar som om ni endast läst provsvar #2.

Besiktningen utfördes i samband med köp av fastigheten på ovanstående adress. Syftet med besiktningen var att kunna reducera köpeskillingen om brister konstaterades. Efter att jag erhållit besked från er att grunden saknar skador meddelar jag mäklaren och säljaren att grunden är ok. I och med detta mister jag rätten till avdrag på köpeskillingen.

Besiktningsklausulen i köpeavtalet gav mig rätt till prisavdrag motsvarande kostnaden för att åtgärda fel. Det var besiktningsmannen som gjorde jordabalksbesiktningen som skulle avgöra ersättningen.

Jag hoppas att vi, utan inblandning av dyra jurister, kan enas om ersättning för den skada ni orsakat mig.

Vore tacksam om ni bekräftar att ni mottagit detta brev.

Hälsningar
Kalle
********

Besiktningsklausulen skulle åtminstone givit mig ersättning för kostnaden att byta ut skadat material.

OCAB erbjuder sig att byta ut den mögliga mineralullen, underliggande asfa-board och eventuella övriga skador under förutsättning att jag accepterar en offert från dem rörande installation av krypgrundsavfuktare.

Problemet är att offerten på 55.000 kr är ordentligt saltad. När jag uttrycker att jag helre gör det enkla arbetet själv (om det behövs) och sparar 30.000 kr så sänker de priset med 10.000 till 45.000kr.

Jag insisterar på att de endast ska byta ut de skadade materialet. Detta var för 3 dagar sedan och jag har fortfarande inte fått något svar.

Det kostar tydligen att få kompensation från OCAB.

Jag uppdaterar så fort jag vet mer...

/Kalle
 
Jag har blivit kontaktad av OCAB och de erbjuder mig nu att byta ut allt det skadade materialet samt att sanera. Det verkar mycket lovande (ännu är det bara lovat).
När frustrationen lagt sig en aning känns det ändå som om OCAB är mån om att kunderna blir nöjda.

Jag uppdaterar när ärendet fortskrider. :)

/Kalle
 
  • Gilla
vaspen
  • Laddar…
Hoppas allt går vägen kalle!
 
Nu har ord blivit verklighet.

Mineralull och asfaboard ör borttagen.

Då avståndet mellan bjälkarna var ickestandard så tänker de spruta in isolering istället. Nu är iallafall ny asfaboard på plats och vi väntar på att något företag ska komma och spruta in isoleringen.
Hoppas den här sprutmetoden är så bra som de säger. :confused:

/Kalle
 
Hemmakatten
Sprutmetoden är alldeles utmärkt. Lösullen sprutas in och lägger sig i alla skrymslen och vrår, oftast mycket lättare att få tätt med lösull än med vanliga isoleringsskivor.
 
Nu är isoleringen på plats sedan ett par veckor. Den dåliga lukten från den gamla mögliga isoleringen är nästan helt borta. Eller så är det vi som börjar bli vana med lukten.

Arbetet är iallafall slutfört och vi är mycket nöjda.
Efter en del förhandligar med OCAB gick de oss till mötes. Arbetet utfördes sedan snabbt och snyggt.

/Kalle - ovanför en mögelfri källare.
 
Kanske skulle redigera i rubriken, blir ju rätt vilseledande eftersom de uppenbarligen verkar vara seriösa.
 
B bjogul skrev:
Kanske skulle redigera i rubriken, blir ju rätt vilseledande eftersom de uppenbarligen verkar vara seriösa.
Låt mig uppdatera hur det gick med den mögliga krypgrunden.
K Kalle_odenplan skrev:
Nu är isoleringen på plats sedan ett par veckor. Den dåliga lukten från den gamla mögliga isoleringen är nästan helt borta. Eller så är det vi som börjar bli vana med lukten.

Arbetet är iallafall slutfört och vi är mycket nöjda.
Efter en del förhandligar med OCAB gick de oss till mötes. Arbetet utfördes sedan snabbt och snyggt.

/Kalle - ovanför en mögelfri källare.
Nu har det gått över 10 år sedan OCAB åtgärdade möglet i krypgrunden. Låt mig sammanfatta hur det var och blev.

Vi köpte ett hus som efter besiktning visade sig ha en ordentligt möglig krypgrund. OCAB besiktigade och sa först att den var helt ok. Sedan skickade labbet som analyserade materialproverna provsvaren direkt till oss. Där stod det att det var höga halter mögel.
När jag kontaktade OCAB så ville de inte ta ansvar för felet utan gav istället mig 20% rabatt på av avfuktare...
När jag berättade om historien på Byggahus.se så blev det fart på dem. På bara någon dag kom det ett gäng och rev ut isolering och asfaboard. sprutade lite saneringsvätska, spikade igen och sprutade in ny isolering.

VI ha nu levt där i över 10 år och undrat varför vi hela tiden varit lite irriterade i våra slemhinnor. Väldigt mycket nässpray, antihistaminer och ögondroppar har konsumerats.

Varje gång man varit borta från huset några dagar och kommer hem så luktar det lite lätt mögligt. Efter några timmar hemma så vänjer man sig.

Vi har bytt ventilation två gånger, rivit hela insidan på tillbyggnaden och byggt upp igen. Det luktar fortfarande mögel och hela familjen blir fortfarande allergiska när vi är i huset.

Lärdom
Om du får en mögelskada. Ta bort allt material som varit i närheten av det mögliga. Glöm saneringsvätskor. Ta bort materialet. Åk bort någon vecka. Känner du någon lukt när du kommer hem så tar du bort mer luktsmittat material. När det är helt luktfritt. Bygg upp igen. Kom ihåg att det luktar olika beroende på årstid och väder. (Jämför med en torr respektive blöt hund.)
Anlita någon som är seriösare än OCAB.

Vi kommer nu att riva hela tillbyggnaden och hoppas att dessa 10 år med luftvägsbesvär är över. Tack för det OCAB.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Intressant! Har ni varit i kontakt med OCAB under dessa år? Inte för att jag tror det skulle bli något resultat men mest för ett erkännande att det de rekommenderade då inte var tillräckligt? Och hur gör de med "nya" objekt?
 
T
K Kalle_odenplan skrev:
Låt mig uppdatera hur det gick med den mögliga krypgrunden.


Nu har det gått över 10 år sedan OCAB åtgärdade möglet i krypgrunden. Låt mig sammanfatta hur det var och blev.

Vi köpte ett hus som efter besiktning visade sig ha en ordentligt möglig krypgrund. OCAB besiktigade och sa först att den var helt ok. Sedan skickade labbet som analyserade materialproverna provsvaren direkt till oss. Där stod det att det var höga halter mögel.
När jag kontaktade OCAB så ville de inte ta ansvar för felet utan gav istället mig 20% rabatt på av avfuktare...
När jag berättade om historien på Byggahus.se så blev det fart på dem. På bara någon dag kom det ett gäng och rev ut isolering och asfaboard. sprutade lite saneringsvätska, spikade igen och sprutade in ny isolering.

VI ha nu levt där i över 10 år och undrat varför vi hela tiden varit lite irriterade i våra slemhinnor. Väldigt mycket nässpray, antihistaminer och ögondroppar har konsumerats.

Varje gång man varit borta från huset några dagar och kommer hem så luktar det lite lätt mögligt. Efter några timmar hemma så vänjer man sig.

Vi har bytt ventilation två gånger, rivit hela insidan på tillbyggnaden och byggt upp igen. Det luktar fortfarande mögel och hela familjen blir fortfarande allergiska när vi är i huset.

Lärdom
Om du får en mögelskada. Ta bort allt material som varit i närheten av det mögliga. Glöm saneringsvätskor. Ta bort materialet. Åk bort någon vecka. Känner du någon lukt när du kommer hem så tar du bort mer luktsmittat material. När det är helt luktfritt. Bygg upp igen. Kom ihåg att det luktar olika beroende på årstid och väder. (Jämför med en torr respektive blöt hund.)
Anlita någon som är seriösare än OCAB.

Vi kommer nu att riva hela tillbyggnaden och hoppas att dessa 10 år med luftvägsbesvär är över. Tack för det OCAB.
Tack för feedback, hoppas att det löser sig för er!
 
Från krypgrund till hel tillbyggnad??

Hur kan det vara OCAB:s ansvar?

Borde väl snarare vara den som utförde den första besiktningen som missat mer??
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Intressant! Har ni varit i kontakt med OCAB under dessa år? Inte för att jag tror det skulle bli något resultat men mest för ett erkännande att det de rekommenderade då inte var tillräckligt? Och hur gör de med "nya" objekt?
Nä vi har faktiskt inte varit i kontakt med OCAB. Luftvägsbesvär kan vara svåra att förstå sig på. När jag varit hos läkaren har det hetat att jag är lite allmänt överkänslig. Ta lite nässpray, tabletter, m.m.

OCAB var alltså företaget som var ansvariga för utredningen och provtagningen. Både prover på Asfaboard och isolering visade höga halter mögel. Och vilken åtgärd gör de? Jo, de byter endast ut de två materialen som provades. Resten måste ju vara bra, eller hur. Hur tänkte de???

Jag och min familj varit sjuka helt i onödan i en väldans massa år!
 
Violina Violina skrev:
Från krypgrund till hel tillbyggnad??

Hur kan det vara OCAB:s ansvar?

Borde väl snarare vara den som utförde den första besiktningen som missat mer??
Det var OCAB som var ansvariga för utredningen! Det var uppenbart så att de kände sig ansvariga, då de "åtgärdade" de hela. Nu står det klart att allt var ett stort FUSKJOBB. De sopade problem under mattan.
Priset blev vår hälsa.
 
  • Arg
beklus och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.