Som jag beskrev i en annan tråd så hade jag häromdagen ett isolationsfel jag letade efter därhemma.

I samband med det var jag tvungen att bryta upp en koppling när jag skulle isolera felet.

Jag skruvade av torixen och väntade mig att behöva "tvinna isär" trådarna, men till min förvåning lossnade alla trådarna (4 st) från varandra av sig själva, såg inte ett dugg ihopsnodda ut. De såg nästan ut som de var helt nyskalade.

Denna koppling har min elektriker gjort. Jag är van vid att man få lirka en hel del för att få isär trådar som är kopplade med Torix. Både från kopplingar som elektriker gjort i huset tidigare, och när det varit egna kopplingar.

Var det fel på den här kopplingen?
 
Hejsan

En torix så skall alla kablar vara hårt tvinnade med varandra, en orsak kan vara att elektriken har stressat inkopplingen och missat denna torix
 
Börjar fundera på om jag borde kontrollera resten av kopplingarna också.
 
Hejsan
Eftersom du har betalat för detta jobb borde du inte kunna ringa elektrikern och be honom kolla inkopplingarna när du har ett iso fel i anläggningen
 
  • Gilla
hafdell
  • Laddar…
Just isolationsfelet hade jag troligen ställt till själv. vet inte om du läste min tråd om det.

Jag hade tillfälligt tagit loss ett uttag i samband med kakling. Nollan hade blivit klämd på något sätt när jag satte tillbaka det. vet fortfarande inte riktigt mot vad, men jag felsökte mig fram till att felet satt i det uttaget, när jag tog loss det upptäckte jag att nollan var klämskadad och så illa att kopparn tittade fram.

Det var väldigt trångt i dosan efterssom trådarna gick vidare till nästa också. Nu när jag gjorde om det så upptäckte jag även att elektrikern hade lämnat ovanligt långa trådar i uttaget, troligen ville han att det skulle finnas marginal för att klippa av lite vid ommonteringen i samband med kakling. Fast jag lossade aldrig på trådarna när jag kaklade, drog bara ut uttaget och satte tillbaka det.

Anledningen till att jag testade trådarna var att jag vill ha allt testat innan nästa fas i bygget, för då skall elektrikern få sätta jfb på alltihop, men nu skulle jag ju just sätta in en bänkbelysning med elektronik (traf o dimmer), då tyckte jag det var bäst att få det testat innan.

Detta var faktiskt första gången som jag varit med om ett fel som inte visar sig med vanlig ohmmätning, men först när man mäter med högspänning.

Min elektriker är av den gamla skolan, han gjorde inga isolationsmätningar trots min uppmaning (jag har själv dragit trådarna, han skulle koppla ihop). Då åkte jag och skaffade instrument själv.

Som sagt den här killen ser jag mer som en formalitet, han var duktig på att montera uttag och brytare etc. men min knappstyrda dimmer (dimmax hade han aldrig sett förr, och lyckades koppla fel). Och det här med installationsprvovare hade han hört talas om men aldrig sett. Jag var nog inställd på att anlita honom igen, men visar det sig att de här torix kopplingarna är dåliga så vågar jag nog inte släppa loss honom igen på min installation en gång till.
 
Vad har du för isolationsprovare?, Källa och pris?
 
Kjell o company, tror att den kostade 1300:-

verkar fungera. Fast jag har inte mätt upp om provspänningen stämmer, man kan välja 230, 500 och 1000V.

Den har ju även "lågohmsmätare", men den mäter bara 0,2 ohm i upplösning vilket väl inte riktigt räcker om man skall hitta dålliga kopplingar.
 
Är denna megger nått att ha
 
har inte så myckat att jämföra med, den verkar ju fungera. Men skall man säga säkert så borde jag ju kontrollera att den verkligen mäter med de testspänningar den påstår. Men jag känner inte riktigt för att koppla in den mot min multimeter och kontrollmäta.

Annars har jag i labbmiljö för många år sedan kört lite proffsigare prylar men då har det varit fråga om simularad åska o liknande upp mot 75kV pulser. Tidigare har jag lånat en megger ett par gånger, som jag tror det var mer "elektriker" nivå på. Min egen känns ungefär lika lättjobbad.

Och som sagt kontinuitetsmätningen tror jag är typ en hel siffra bättre på en Fluke.
 
Det finns ett sätt att dra Torix rätt, i toppen finns en sexkant som passar i bitshållare. Har man dragit så den slirar då har man dragit tillräckligt hårt.

Prototypen
 
Hejsan
Om jag förstår dig rätt så är denna megger helt ok att köpa som privat person
som jag som hjälper släkt och vänner med div el jobb
 
ang. torixen så är det väldigt olika om dom är tvinnade eller otvinnande när man lossar torixen...ibland kan trådarna rulla upp sig när man lossar den och ibland räcker det att man snurrar ett varv på torixen och dom lossnar och är trådarna är oftast tvinnade då
 
ja, det är väldigt stor skillnad på hur det ser ut efter att man har lossat på en torix. Beror också till stor del på hur man håller när man skruvar lös den.

Hårt och nära torixen, då kommer de oftast ut tvinnade. En bit ifrån och det är lätt att trådarna delar på sig. Svårt att säga, men tror inte att du ska börja tvivla på din elektriker pga. en torix.

Sen så är jag faktiskt inte så för torix, Wago och ubåtar ska det vara...
 
FlyFear skrev:
ja, det är väldigt stor skillnad på hur det ser ut efter att man har lossat på en torix. Beror också till stor del på hur man håller när man skruvar lös den.

Hårt och nära torixen, då kommer de oftast ut tvinnade. En bit ifrån och det är lätt att trådarna delar på sig. Svårt att säga, men tror inte att du ska börja tvivla på din elektriker pga. en torix.

Sen så är jag faktiskt inte så för torix, Wago och ubåtar ska det vara...
Om "hans" elektriker kopplar fel på en "dimmax" eller inte isolationsmäter jobben, då kan man börja tvivla....

Ska jag vara ärlig så, mäter jag 30 % av jobben med isolationsprovaren nu, för 5 år sedan 1%, så man har blivit bättre på det. MEN jag kontroll mäter alltid Skyddsjorden och kontrollerar JFB.
 
Han provade uttagen med en uttagsprovare. Men den kontrollerar väl i princip bara att skyddsjorden är ansluten, och inte har fasspänning.

Jag var lite extra intresserad av att få en isolationsmätning efterssom första metern från elcentralen går allt i plåtrör, jag hade dragit i trådarna och var lite orolig (kanske väl starkt ord) att det kunde bli en skada på trådarna mot kanten på rören. Och som sagt jfb har jag inte idag, utom på utomhusuttagen.

Men Ok det var trevligt att få lite feed back på att en Torixkoppling inte behöver vara fel bara för att trådarna lossnar lätt när jag skruvat av den. har bara aldrig varit med om det tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.