Min sambo och jag har köpt en ny lägenhet. I den gamla ettan hade vi en 55" OLED-TV av högsta klass (som jag köpte för tre år sedan) och den lilla soffan stod cirka två meter bort. Nu bor vi större och helt plötsligt framstår min/vår TV som en liten ruta borta på väggen. Min sambo bryr sig inte så mycket om detta, men jag tycker att hela TV-upplevelsen är som förlorad - såvida vi inte placerar soffan i mitten av rummet. En 65" skulle inte lösa problemet helt. Om soffan skulle stå utmed väggen (vilket är snyggast) så skulle vi behöva minst en 85-tummare. Men en sådan TV med OLED skulle kosta hur mycket som helst. Köpa en billig men stor TV och möblera snyggt, eller möblera efter storleken på TV:n? Hur har ni andra gjort? Tacksam för tips!
 
#tv
Bild på planritning och hur stort bor ni nu?

Tänk ut alternativa placeringar för er TV och soffa, det kan göra stor skillnad. Du skulle kunna rama in TV med hyllor/mediamöbler det kommer upplevas som större och bli en fokuspunkt. Men det är så jävla fult trenden nu är vägghängd, gallery design och kablar indragna i vägg.
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
Ritning av vardagsrum med måttangivelser, potentiell placering för TV och soffa markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar! Den "naturliga" placeringen av TV:n är framför väggen till höger i bild. Och soffan gör sig bäst med ryggen mot motsatta väggen (till vänster) och till vänster av fönstret. Men då bli avståndet väldigt stort. Minst tre meter, om soffan får stå något framskjuten och TV:n på en bänk, några decimeter ut från väggen. Med "naturlig" placering menar jag att uttagen sitter där och att förra ägarna hade det så...
 
Jag valde projektor. Så klart inte lika fin bild som OLED men billigt för riktigt stor bild. Blir lite mer bio-känsla, och den syns inte så mycket när den duken är inrullad (vill inte att hela livet i vardagsrummet ska kretsa kring TVn).
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.