Skivorna täcker du ju med papp.
 
Rickard.
nino nino skrev:
Vad är min lutning på svetsat papptak?
0.8° men det finns ingen anledning att gå så lågt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men då bygger jag en vanlig yttervägg med vanligt tak fast cc600 på takreglarna.

Funkar det även med plåttak (jag vill göra det som går själv) och sen en "lös" altan uppe på taket, räcker det att förankra den mot bef yttervägg?
 
Rickard.
nino nino skrev:
Jag hade tänkt en vanlig altan fast högre med ett plasttak skruvat underifrån för att hålla undan det mesta vattnet
Jag tror inte denna lösningen är direkt prisvärd men gör gärna jobbet och räkna på det för jag kan ha fel. Tryckimpregnerat är ganska mycket dyrare och dom pengarna skulle jag säga är bättre spenderade mot en seriösare lösning.

nino nino skrev:
Känns ju som att gör jag ett riktigt tätt tak så kan jag lika gärna slå brädor på utsidan för att ev varmbona och göra ett riktigt garage senare
Att varmbona är säkert minst dubbla kostnaden i och med markarbeterna (gissning) så jag håller inte riktigt med. Ett tätt tak är faktiskt inte så mycket jobb eller pengar som det kanske låter men kostar såklart mer än plast.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tror inte denna lösningen är direkt prisvärd men gör gärna jobbet och räkna på det för jag kan ha fel. Tryckimpregnerat är ganska mycket dyrare och dom pengarna skulle jag säga är bättre spenderade mot en seriösare lösning.



Att varmbona är säkert minst dubbla kostnaden i och med markarbeterna (gissning) så jag håller inte riktigt med. Ett tätt tak är faktiskt inte så mycket jobb eller pengar som det kanske låter men kostar såklart mer än plast.
Tänkte mer på att man kanske gjuter en kantbalk runt och grusar golvet, låter det vara oisolerat så länge, den dagen man vill så får man skotta ur gruset och gjuta samt isolera tak och väggar.
Man får väl kanske köra på oisolerad platta eller gräva ordentligt för kantbalken så man kan isolera ordentligt under golvet...

Blir ju lite mer jobb än jag tänkte men förmodligen så blir det mycket bättre i slutändan
 
Rickard.
Markfrågor ska jag inte ens försöka svara på men går det att på något enkelt och prisvärt sätt förbereda eller bara möjliggöra för ombyggnation i framtiden är det kanske inte fel. Det är ju inte ovanligt att stora hallar byggs på det sättet där mark och plattgjutningen görs sist men jag vet inte hur det hjälper dig.

Bilar mår inte bra av att stå på gräsmatta, jord eller lera så dina bilar kommer tacka dig om du anstränger dig lite extra med marken så du får bra dränerat och grus eller nått annat lämpligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om jag lägger vanligt plåttak med minsta lutningen, hur fäster jag själva balkongen?
Mot husväggen blir det ju en regel så klart men hur gör man mot plåten? Eller funkar det inte med plåttak?

Jag gör det mesta själv, därför tänker jag mig plåttak istället för svetsad papp.
 
Rickard.
Självtäck?

Inte rätt men måste väl vara bättre och mycket lättare än att bygga ovanpå profilerad tunnplåt.
 
Såg smidigt ut

Sen gör man ben ner bara från trallen och ställer på pappen?

Snickra inne kan jag men utomhus är det sämre :D

Du får gärna lägga upp bilder eller skicka i pm

Hade tänkt mig typ konsoler i dalarna på plåttaket men då stoppar man ju upp vattnet... och topparna är ju inte direkt styva, men man kanske kunde göra förstärkningar på undersidan
 
Rickard.
nino nino skrev:
Sen gör man ben ner bara från trallen och ställer på pappen?
(tur för dig att jag brinner för takterrasser men bor i ett enplanshus ;))

Det överlägset vanligaste är att bara lägga ut skruvreglarna i takfallets riktning och lägger trallen ovanpå. Skruvreglarna kilsågas och skruvlängder anpassas för att aldrig gå genom. Ofta sitter dom bara fast i huset men man kan såklart också stormsäkra dom längst ut beroende på storlek och sånt.

Hur man bäst gör det i ditt fall vet jag inte.

Schematiska illustrationer av yttre takterrasstrukturer med trätrall alternativt betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja ok det var inte svårare :thinking::D

Med 5graders lutning på taket och 3.5m så blir nivåskillnaden runt 30cm men det är väl bara att lägga dubbla reglar där det behövs då?

Verkar ju vara en smidig lösning.
 
Rickard.
Det var ett nytt problem, 5° grader är brant för oss men kanske ett rimligt minimum för självtäck. (3° är vansinne)

Ja givetvis får man då bygga på höjden på vilket sätt man tycker blir bäst och mest kostnadseffektivt. Skruvregeln behöver inte liga mot pappen precis hela längden men papp ogillar höga punktlaster så lite bör man tänka efter.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu är det snart dax att byta panel

Har inte bestämt om det blir en enkel balkong utan nåt under eller om det blir ett riktigt garage med balkong ovanpå.

Tänkte skruva en regel på väggen som förberedelse till ovanstående, är det ok att sätta en tryckimpregnerad regel även om dem blir inbyggd? Vet att man bör undvika men i det här fallet kan jag inte bestämma mig och en vanlig regel känns inte ok att sätta dit...
 
Blir det garage under så kommer den tryckta att sitta där säkert ett år innan det kommer isolering och skivor och bygger in den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.