Y
Jag kikade lite på bilder ifrån Hemnet och reagerade på denna spisen.
Luckorna får mig att tänka på riktigt gammal spis, men ovandelen ser ju lite modernare ut.

Finns det spisar som är moderna fast med vedspis-look?

abc-cleaned.jpg
 
Ser ut som en Aga R7?

Ser lite oldschool ut :D
 
A Avemo skrev:
Agaspisar finns fortfarande av någon anledning. Den ursprungliga agaspisen eldades inte med ved utan med koks.
[länk]
i många länder (även vissa äldre hus i bla Stockholm
) har fortfarande gas till spis och uppvärmningen
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
i många länder (även vissa äldre hus i bla Stockholm
) har fortfarande gas till spis och uppvärmningen
Poängen med agaspisen var ju att koksen alltid glöder och hällen är isolerad så att inte lika mycket värme kommer ut i rummet. När man skall laga mat ökar man lufttillförseln och lyfter på locket över hällen. Mycket praktiskt för dem som bodde utanför stan och därför inte kunde ha gasspis. Man slapp tända i vedspisen varje gång man skulle laga mat.

När det finns alternativ som gasspis eller elspis där man snabbt och enkelt kan ställa önskad temperatur på både spisplattor och ugn ser jag inte poängen med att spisen alltid är på och värmer köket. Därför tycker jag att en agaspis som går på el, gas eller olja är något ganska underligt.

Som parentes tror jag inte längre att man får värma hus med gas i Stockholm.
 
Y
Jag kikade lite på deras webbsida och det är maskiner för folk som kan laga mat på helt annan nivå än vad man själv kan. Varje ugn är för olika syften. Tycker dels det var lustigt att deras nyare har touch display bakom ena luckan, och jag förvånades hur stor den är i verkligheten (youtube). Plattorna och ugnarna slukar massa kastruller.
- Önskar dom hade haft sådan helt i el, passar in i gammalt hus.
DerasMercury-elspisar hade inte samma oldschool-look.
 
Jag tror inte att det behövs någon speciell nivå på matlagning för att använda den. Dess status må ha ändrats. Men jag har läst att Gustav Dalén konstruerade agaspisen för att underlätta matlagningen för sin fru som avskydde matlagning. Jag vet inte om det är sant. Men det är en bra historia.

Som jag förstått det skiljer sig ugnarna åt främst genom vilken temperatur de håller. Och även om en vanlig spis bara har en ugn så kan man välja både temperatur och varifrån värmen kommer.

Jag trodde att de fanns dem som var helt eldrivna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.