C cray skrev:
@cray Jag får hem en Innova Elec 2.0 imorgon eller i början av nästa vecka. Kan testa den lite då.
Det verkar finnas tre märken på marknaden: Innova, Qlima, Olimpia Splendid.
Qlima WDH 129 resp 229. Har inte lyckats klura ut skillnaden mellan dessa.
Innova verkar lansera en "mini"-variant som är 80cm bred.

Har du nördat ner dig i skillnader och skulle vilja redogöra för ditt val av Innova Elec 2.0?
Såg inga skillnader mellan Qlima WDH229 och WDH129 förutom att 229:an verkar ha Wi-Fi och därför lite ”nyare”, men säkert med samma konstruktion inuti. Valde bort Qlima pga av storleken och mitt användningsområde. Vill helst ha en AC som är max 60-80 bred 40-50 hög och 10 cm djup och där kommer Innova:n närmast. Ska kolla in mini-varianten, var hittade du den?

Olimpia:n verkar ha fått dåliga recensioner så den undviker jag pga det.

I övrigt verkar de alla hålla ungefär samma spex. Kan säkert skilja sig i effekt osv men för mitt kontor räcker de alla säkert tillräckligt bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
cray
  • Laddar…
Vad säger manualen om dB på den ? Du har ju både kompressorn och fläkten inne i sovrummet ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
Vad säger manualen om dB på den ? Du har ju både kompressorn och fläkten inne i sovrummet ?
Jag kan citera siffror från manualen som benämner två olika datavärden för Innova 2.0:

* Sound pressure level (min-max)
Internal side sound pressure measured in semi-anechoic chamber at a distance of 2 m.

* Unit sound power level inside (min-max)
Internal side sound pressure measured in accordance with regulation EN 12012.

För Innova 2.0 10 HP (2,04 kW): 39/26 dB(A) resp 44/57 dB(A)
För Innova 2.0 12 HP (2.35 kW): 41/27 dB(A) resp 45/58 dB(A)
För Innova 2.0 mini 9 HP (1.66 kW): Geluidsniveau Binnen: min 26 - max 39 dB(A)

Kikade även på QLIMA och för den anges följande:

För QLIMA WDH 229 (2.93 kW):
Sound power level (SWL): 58 dB
Sound pressure noise level at 1 m - silent mode (SPL): 30 dB(A)


Jag vet inte vilka siffror som är relevanta så det lämnas som en övning till läsaren. :)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Sittställning
Båda 2 verkar låta fruktansvärt mycket jämfört med 18db på min innerdel hehe känns som jag gjorde ett bra val
 
C
@cray Jag får hem en Innova Elec 2.0 imorgon eller i början av nästa vecka. Kan testa den lite då.
@swille - hur har det gått för dig? Eller väntar du in minin?
Vore kul att höra dina intryck.
 
C cray skrev:
@swille - hur har det gått för dig? Eller väntar du in minin?
Vore kul att höra dina intryck.
@cray ledsen för sent svar. Fick hem Innovan för några veckor sen men jag tyckte den var lite för stor för min smak. Den var tyst och kylde riktigt bra men kommer på grund av storleken och arbetet det medför att faktiskt få den på plats med installation av in- och utsug att vänta på mini:n eller en ny variant av Qlima 7125 som inte läcker.

Har faktiskt kvar Qlima:n men med trasigt kopparrör, som leverantören inte har tagit tillbaka, så jag får se om jag lyckas göra nåt av den.

Skickar med några klipp på hur den låter jämfört med en vanlig portabel AC. Den största skillnaden är att du slipper kompressor-ljudet, det finns väl där men har ett jämnare ljud. Har du däremot Innova:n på tystaste läget så är den knäpptyst jämfört med en portabel AC så där är väl också ett ordentligt plus.

(Ber på förhand om ursäkt för den dåliga filmningen :rofl:).
 
  • Gilla
Kudazai och 4 till
  • Laddar…
Funderar på en Qlima monoblock jag också men är osäker på de stora dimensionerna på hålen som måste göras i fasaden. Tror ni det går att isolera hålen under vinterhalvåret? Känns annars som det kan bli kallt.
 
har qliman underhålls värme? vore ju perfekt att stoppa in i garaget isåfall:thinking:
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
P Patzie skrev:
har qliman underhålls värme? vore ju perfekt att stoppa in i garaget isåfall:thinking:
Såg inte någon sån inställning på Innova:n (qlima lär vara likvärdig) men vissa modeller har ju den inställningen lite undangömd - t.ex. dubbla tryck på 16 grader osv.
 
2 2theG skrev:
Funderar på en Qlima monoblock jag också men är osäker på de stora dimensionerna på hålen som måste göras i fasaden. Tror ni det går att isolera hålen under vinterhalvåret? Känns annars som det kan bli kallt.
ja det kan du troligtvis göra men då kan du inte använda den under vintern för värme.
 
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
W
Sittställning Forlowt skrev:
Någon som har erfarenhet av [länk]

Jag är lite smått sugen på den att ha i sovrummet
Jag köpte en och den är helt värdelös dom där 30 graderna höll bara ut 2cm från utblåset! Värmer inte mer än en kupevärmare! Den var så dålig så Bauhaus tog bort den i sortimentet. -snacka om bortkastade pengar!
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Sittställning
W webbwalle skrev:
Jag köpte en och den är helt värdelös dom där 30 graderna höll bara ut 2cm från utblåset! Värmer inte mer än en kupevärmare! Den var så dålig så Bauhaus tog bort den i sortimentet. -snacka om bortkastade pengar!

Phhew ! Känns som att jag gjorde ett bra val då.

Jag tycker du borde reklamera produkten på grunder du skriver, har dom dessutom plockat bort den så bör du ha en chans
 
W webbwalle skrev:
Den var så dålig så Bauhaus tog bort den i sortimentet. -snacka om bortkastade pengar!
Finns visst att köpa på Bauhaus!?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Jag var sugen på en Qlima Monoblock WDH JA4122, men blir rätt fundersam efter jag läst om de andra modellerna med frysta dräneringar..

Jula har en kampanj på denna modell med 10.000 i rabatt just nu, tyckte den verkade helt ok med 3,6 scop värde..

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/monoblockvarmepumpar/luftvarmepump-022930/

Frågan är just nu vad detta är? Finns inte ens info om den på Qlimas egen sida, den är väldigt lik en Innova Elec 2.0 men stämmer inte med specifikation.

Är det någon som vet något mer om denna modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.