tjena! Vår liguster häck har sedan sensommaren tagit stryk. Bladen faller av och blir svarta och håliga. Såg idag några typ av djur som verkat bita sig fast i bladen. Någon som vet vad det är för kryp och om det är dem som äter upp häcken?

Finns det något man kan göra till nästa säsong för att få bukt med det? Bor i nybyggt område och grannar som har liguster häck har mer eller mindre samma problem vad man kan se.
 
  • Skadat blad på ligusterhäck med svarta och håliga områden och en insekt som eventuellt äter på bladet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blad på en ligusterhäck med skadade, håliga blad och ett litet djur som har bitit sig fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öronviveln gör väl större hål? AbiesK hjälpte mig identifiera min katastrof... Han kommer nog snart in här och hjälper dig.
 
Oj, det där ser inte trevligt ut. Skalbaggen på bilden är inte en öronvivel men klippen i bladkanterna ser ut som typiska skador av öronviveln. Men däremot fläckarna som syns på bilden vågar jag inte identifiera med säkerhet, möjligheten finns förstås att det är två olika skadegörare. När växter angrips så hårt blir de försvagade och kan inte försvara sig mot vem som nu tycker att de är aptitretande.
Öronviveln klipper bladen men de stora skadorna åstadkommer larverna som tuggar på växternas rötter. Det är mot larverna man sätter in bekämpningen genom att vattna ut nematoder, ett biologiskt bekämpningsmedel. Om det är flera som drabbats är det viktigt att ni gör en gemensam krigsförklaring mot skadegöraren.

Här kan du läsa mera;
https://www.wexthuset.com/fakta-och...dor-av-oronvivel-och-bekampning-med-nematoder
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Under större delen av sommaren har häcken och bladen varit fina, så detta har kommit nu på slutet, läste något om svampsjukdom, hur vet man om man har larver som käkar på rötterna? Första gången jag ser krypen på bilderna idag, och de har verkligen bitit sig fast på bladen. Flera hus runt omkring har liknande skador på sina liguster häckar så verkar spridas rätt bra.

Då endel i området inte verkar bry sig så mycket så känns det ju som att man bara ska slita upp möget och börja om med annat!

Tack för lite tips ändå!
 
Jag tänkte precis lägga upp en tråd om ett väldigt liknande problem dock ”bara” alla hål och bitmärken, inget svart...

Ska läsa på om förslaget om att vattna ned något som bekämpning om vi ev. har samma grundproblem.

Not: aldrig sett ett enda djur/insekt på ett blad så funderar verkligen på vad det varit för något. Växt med gröna löv perforerade av hål och bitmärken, ingen synlig skadegörare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtblad med många hål och bitmärken indikerar potentiell insektsskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växt med gröna blad fulla av hål och bitmärken, tyder på insektsangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kröp runt och spanade och hittade 3st sådana här krypandes efter noggrann inspektion av en 3-4meters sträcka. Skadade gröna löv med hål, indikation på skadedjursangrepp, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G GustavL skrev:
Kröp runt och spanade och hittade 3st sådana här krypandes efter noggrann inspektion av en 3-4meters sträcka.[bild]
Har du fått bukt på problemet? Jag verkar ha något liknande på vår liguster som vi planterade för 2 år sedan
 
Djuret som sitter på bladet ser ut som en nyckelpiga kokong/puppa, dom äter bladlöss.
Vad hålen kommer från vet jag tyvärr inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.