På två ställen har jag en lokal vattenskada på lamellparkett, se bild, nu vill jag ta bort det värsta och lägga i nytt. Hur gör jag bäst? Finns det någon "miniatyr-cirkelsåg eller annat specialverktyg att skära ut den dåliga biten med? Har funderat på att skruva på en skiva plywood och fästa en bräda som anhåll till en lämplig cirkelsåg, så att jag kan såga ut snyggt. Bättre förslag? Vattenskadad lamellparkett med mörka fläckar som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lite problematiskt att det är så pass stor yta som är skadad. Lite svårt att få det snyggt då. Man skär runt den del som är skadad. Man brukar ta 6 mm djupt. Detta beror på hur tjock parketten är och hur tjock slitytan är. Principen är densamma. Sedan får man borra med 13 mm borr. Sedan använder du en handöverfräs med frässtål som du ställer ned till samma djup som du sågade och fräser av den ytan som ska bytas ut. Sedan tar du likvärdig parkett som du sedan sågar ut material från som ska passa in i hålet som blir. Om det finns marginaler så skulle jag förutom limma med vinterlim även borra några hål för 8 mm plugg att sätta mellan det nya som ska in och underlaget. Jag skulle göra ingreppet per bräda. Så i det här fallet per 3kvarts stav. Glöm inte att ha tyngd på i minst ett par dygn efteråt så att limmet hinner binda ordentligt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är lite problematiskt att det är så pass stor yta som är skadad. Lite svårt att få det snyggt då. Man skär runt den del som är skadad. Man brukar ta 6 mm djupt. Detta beror på hur tjock parketten är och hur tjock slitytan är. Principen är densamma. Sedan får man borra med 13 mm borr. Sedan använder du en handöverfräs med frässtål som du ställer ned till samma djup som du sågade och fräser av den ytan som ska bytas ut. Sedan tar du likvärdig parkett som du sedan sågar ut material från som ska passa in i hålet som blir. Om det finns marginaler så skulle jag förutom limma med vinterlim även borra några hål för 8 mm plugg att sätta mellan det nya som ska in och underlaget. Jag skulle göra ingreppet per bräda. Så i det här fallet per 3kvarts stav. Glöm inte att ha tyngd på i minst ett par dygn efteråt så att limmet hinner binda ordentligt.
Tack för beskrivningen! Parketten är totalt 14 eller 15 mm tjock i tre skikt, så ca 5 mm i ytskiktet. Jag hade tänkt byta hela tjockleken och bekymret är hur jag ska få snygga snitt där jag skär ut, särskilt tvärs fibrerna i ytskiktet. Med en handöverfräs blir väl hörnen rundade? Ja, man kan ju runda hörnen på det som läggs in, ska fundera på det. Fått förslaget stämjärn, själv funderat på en Drehmel med tunn sågklinga men det blir väl svårt att såga rakt. En liten ryggåssåg är också ett alternativ men även där är styrningen inte helt lätt.
 
Den sista biten där du inte når med fräsen får du ta med stämjärn. Det du skär ut får du ta med en sänksåg alternativt för fri hand med cirkelsåg hjälp av bräda som du skruvar fast i den del du tänkt byta. Om du tejpar det du ska såga blir det snyggare snitt. Klingan måste vara bra dock.
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Düsseldorff
Fein med djupanslag.
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Såga ur en rektangel framför dörren och lägg klinkers där istället. Har sett den varianten i en hyraslägenhet där det inte var värt att byta hela tolvet. Och så slipper du att det blir skadat där igen framtiden.
 
  • Gilla
Kerstin Grundström och 3 till
  • Laddar…
Tejpa snittet var ett bra tips!
Ska kika på Fein, hade velat ha en liten fintandad klinga, men sådana verktyg hittar jag inte. Föreslog för hustrun att lägga en stenplatta där, liksom vi har framför öppna spisen, men det gillades inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.