Hej,
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med råd angående bygge av utesoffa/altansoffa som jag håller på att bygga. Det ska vara en hörnsoffa i två sektioner och jag har nu byggt den ena. Del två ska vara till höger i bild och utåt/mot dig i bilden så det blir ett L. Soffans botten lutar lite inåt/bakåt. Hur hade ni gjort med hörnytan? Ska det också luta både bakåt och mot höger eller plant? Vad blir bäst? Har inte helt lyckats tänka ut hur jag ska bygga så hoppas på lättförståelig hjälp!

Med vänlig hälsning Gerd, snickaramatör
 
  • Hörndel av en hembyggd utesoffa på en träaltan med öppen hörnyta för kommande sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror väl lite på vilka dynor Du ska ha, men det det gör inte så stor skillnad vilket Du väljer.
Jag gjorde en 45-graders skarv mellan sofforna och den skillnaden i höjder äts upp av dynorna.
En annan lösning skulle kunna vara ett lite upphöjt hörnbord mellan två raka sektioner
 
Hej! Tack för svaret!
Jag har 10 cm tjocka relativt fasta dynor. (Har byggt soffan utifrån dynornas mått).
Bord var smart idé. Samtidigt tror jag min man vill kunna ha soffan som schäslong. Får klura på det.
Vad menar du med 45 graders skarv?
 
Såhär gjorde jag
Nybyggd trätrappa med integrerad sittbänk i utomhusmiljö, verktyg på en trappavsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall i hörn av trädgård med noggrant utförda gersågade plank för en jämn och snygg yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående byggnation av en träterrass med bänkar och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmy Lundkvist och 1 till
  • Laddar…
Bengalning Bengalning skrev:
Hej! Tack för svaret!
Jag har 10 cm tjocka relativt fasta dynor. (Har byggt soffan utifrån dynornas mått).
Bord var smart idé. Samtidigt tror jag min man vill kunna ha soffan som schäslong. Får klura på det.
Vad menar du med 45 graders skarv?
Så här
Träsläntstöd för trädgårdsland med löv och klättrande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, jag förstår. Nu har jag ju redan byggt med rak kant så får hålla mig till det.
 
maah maah skrev:
Såhär gjorde jag
[bild] [bild] [bild]
Ok ja det var bra. Men tror inte jag bygger om!
 
Sett i backspegeln skulle jag gjort ett hörnbord istället, det går ändå inte att sitta inne i hörnet. och plats för mer förfriskningar behövs ju alltid
 
  • Gilla
Bengalning
  • Laddar…
Håller särskilt med om det senare! Hörnet hade vi tänkt använda till ryggstöd, alltså som schäslong åt endera hållet men tja, det kanske inte är det bästa.
 
Bengalning Bengalning skrev:
Ok ja det var bra. Men tror inte jag bygger om!
Bygg en separat hörndel och sen en soffa till. Har du fått till infästning av ben ordentligt annars blir soffan snart vinglig.
 
Ok, tack! Vad är fördelen med en separat hörndel och ska den luta inåt eller ej?

Jo tack, soffan är stadig. Använt hörnjärn också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.