Hej,

Försöker demontera ett Assa Abloy lås för att byta till Yale Doorman. Men fastnat direkt då jag ska ta ut ”plupparna”. De är helt intryckta så det hjälper inte att vrida nyckeln till höger och vänster och ta ut dem. De är så pass intryckta att det inte går att ”ta tag i dem”. Någon som har något tips?
 
  • Låscylinder från Assa Abloy inmonterad i blå dörr med intryckta "pluppar" som inte går att ta ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Det är väl syftet med konstruktionen ;)

På vårt tidigare Dorma fick man med härdade stålkulor för att slå in i insexskallarna, som i ditt fall.
Jag vet inte hur en låssmed hanterar detta, men detta lär förekomma var och varannan dag för dem.
Med största sannolikhet så borrar de ur kulan. Gäller väl att ha en bra borr bara :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl syftet med konstruktionen ;)

På vårt tidigare Dorma fick man med härdade stålkulor för att slå in i insexskallarna, som i ditt fall.
Jag vet inte hur en låssmed hanterar detta, men detta lär förekomma var och varannan dag för dem.
Med största sannolikhet så borrar de ur kulan. Gäller väl att ha en bra borr bara :)
Stort tack för svar. Hade kollat på instruktionsvideon och det såg så enkelt ut. Förstod aldrig att det var stålkulor ovanpå. Ok. Försöker få bort dem. Stort tack igen.
 
Senast igår svarade jag på denna frågan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-lascylinder-evva.424549/
Låscylindrarna är inte av fabrikatet ASSA utan GEGE (alfa).
Slå på kulorna med något som är platt i änden ett drivdorn eller ett bits så kulorna blir lite plana så styr borren bättre.
Borra sedan ur mässingspluggarna med en 3mm borr
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Senast igår svarade jag på denna frågan.
[länk]
Låscylindrarna är inte av fabrikatet ASSA utan GEGE (alfa).
Slå på kulorna med något som är platt i änden ett drivdorn eller ett bits så kulorna blir lite plana så styr borren bättre.
Borra sedan ur mässingspluggarna med en 3mm borr
Stort tack!!!
 
Tack för svaren. Det funkade fint att borra bort kulorna och sedan få ut låset. Men lär sig nya saker hela tiden!!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
N Nina Waldenström skrev:
Tack för svaren. Det funkade fint att borra bort kulorna och sedan få ut låset. Men lär sig nya saker hela tiden!!
Det låter komplicerat med att borra men det är lätt och snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.