Hejsan !!

Jag håller på med installationen av mina 2 st. L/L och skall då ta upp 2 hål i grundmuren.
Min fundering är hur stora hål jag törs göra med tanke på konstruktionen ?
Huset är från -77 och murad souterängvåning. Väggarna är ungefär 24 cm tjocka och ganska lätta att borra i med rätt borr. Jag behöver ta upp ett hål på ungefär 7 cm i diameter och ett hål på ungefär 10 cm i diameter. Hålen är i skilda väggar ( en innervägg och en yttervägg.

Det större hålet, som kommer att vara i ytterväggen, är planerat till ungefär 12 cm under murens övre kant.

Vågar jag sätta borren i väggen ?
 
I
Rent allmänt är det skillnad om det är hål på långsidan eller kortsidan av huset. Kortsidan är sällan utsatt för någon last uppeifrån utöver väggtyngden. Långsidorna är oftast utsatt för last från tak, väggar och bjälklag.

I det här fallet med två hål som är 10 resp. 7 cm i diameter är det försumbart var du tar dem, om du så tar dem precis i överkant på muren och intill varandra. För ovanpå muren ligger en planka (=syll, vanligen 45x150 eller bredare) som har till uppgift att fördela trycket från ovanförliggande delar och det ska bra mycket till för att den ska ge efter på en spännvidd av 17 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.