S
Vad jag har förstått så är meterpriset för rör/rördragning (till en luft/luft-anläggning) när man behöver mer än det som ingår i paketet, riktigt kännbart. 500-800 kr/metern har jag fått höra.

Låt säga att man skall ha tre st innedelar. Behöver det då dras rör hela vägen fram/från utedelen för varje enskild innedel? Eller ”skapar man en motorväg” från utedelen från vilken man sedan ”viker av” med rör ut till respektive innedel?

(I vårt fall finns det ingen annan bra placering av utedelen än att de tre innedelarna så att säga sedan kommer på rad. Det skulle med nämnda meterpris bli grova pengar om man behöver dra rör från utedelen x3.)
 
Man drar en uppsättning rör och el-kabel till varje innerdel från utedelen så det blir många meter rör. Det brukar anges hur många meter rör som ingår som standard installation för respektive modell.
 
S
J Josth skrev:
Man drar en uppsättning rör och el-kabel till varje innerdel från utedelen så det blir många meter rör. Det brukar anges hur många meter rör som ingår som standard installation för respektive modell.
Okidoki, tack då vet jag hundra vad som gäller.

Många meter, ja... Det ingår 12 och vi behöver typ 45 meter totalt då. :worried:
Skulle det kosta från 500 kr och uppåt per meter så känns det som att familjen får dra ett streck över AC-anläggning luft/luft-vp. :cry:
 
Hus tomte
Ja köpte 30m på rulle å drog 12m till en å 15m till den andra själv ink kabeln. Sen kom dom å koppla ihop allt som vanligt..

Han tog bara betalt för inkoppling av dom
 
H
Med så många meter så tillkommer även en kostnad för att fylla på mera gas för att maskinen ska jobba bra.
 
Hus tomte
H H-Thomasson skrev:
Med så många meter så tillkommer även en kostnad för att fylla på mera gas för att maskinen ska jobba bra.
minimal kostnad
 
A
S Tommy66 skrev:
Vad jag har förstått så är meterpriset för rör/rördragning (till en luft/luft-anläggning) när man behöver mer än det som ingår i paketet, riktigt kännbart. 500-800 kr/metern har jag fått höra.

Låt säga att man skall ha tre st innedelar. Behöver det då dras rör hela vägen fram/från utedelen för varje enskild innedel? Eller ”skapar man en motorväg” från utedelen från vilken man sedan ”viker av” med rör ut till respektive innedel?

(I vårt fall finns det ingen annan bra placering av utedelen än att de tre innedelarna så att säga sedan kommer på rad. Det skulle med nämnda meterpris bli grova pengar om man behöver dra rör från utedelen x3.)
Men varför inte tre utdelar åxå? Mycket lättare installation och massor av driftsfördelar
 
S
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja köpte 30m på rulle å drog 12m till en å 15m till den andra själv ink kabeln. Sen kom dom å koppla ihop allt som vanligt..

Han tog bara betalt för inkoppling av dom
Smart, bra.
Var handlar man sådan rulle?
 
S
electroluxaren skrev:
Men varför inte tre utdelar åxå? Mycket lättare installation och massor av driftsfördelar
Har nog med att hitta 1 plats där vi kan acceptera att placera en utedel. Estetiskt och utrymmesmässigt, vs planlösning och exteriör setup kring villan.
 
A
Som vanligt alltså
Snygghet före funktion
 
  • Haha
crillux
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
Som vanligt alltså
Snygghet före funktion
Njaeä. Inte ointressant med det estetiska men det funktionella i form av befintlig placering dynbox, dito redskap, grill och utemöblemang påverkar mer. Å samtidigt att inte ha brummande värmesprutande fläktar för nära uteplatser.
Hade luft/luft varit en bärande beståndsdel i kåkens uppvärmning så hade sårbarhet värderats högre, än när det nu (med bergvärme etc) ”bara” rör sig om kylning/”bekvämlighet” - i vårt fall.

Har i o f s inte undersökt men rimligen borde det väl sett till kostnaderna också vara en lägre prislapp med 1 utedel och längre rördragning vs 3 st och kortare.
 
Finns plug and play varianter med 1 utedel och flera inne-enheter i Tyskland med olika kyleffekt. Från kända märken. Större utbud även med takkasetter.
Om det är bara för kyla så skulle jag kika på det.
Betydligt billigare. R32 maskiner.
 
A
S Tommy66 skrev:
Njaeä. Inte ointressant med det estetiska men det funktionella i form av befintlig placering dynbox, dito redskap, grill och utemöblemang påverkar mer. Å samtidigt att inte ha brummande värmesprutande fläktar för nära uteplatser.
Hade luft/luft varit en bärande beståndsdel i kåkens uppvärmning så hade sårbarhet värderats högre, än när det nu (med bergvärme etc) ”bara” rör sig om kylning/”bekvämlighet” - i vårt fall.

Har i o f s inte undersökt men rimligen borde det väl sett till kostnaderna också vara en lägre prislapp med 1 utedel och längre rördragning vs 3 st och kortare.
brukar aldrig vara billigare snarare tvärt om att installera en multisplit än motsvarande enkelsplittar. mycket knöligare arbete förutom den fördyrade materialkostnaden. dessutom är utedelen otroligt mycket dyrare samt att innedelarna måste dela på utedelens effekt. ingen som helst redundans går en del sönder är hela anläggningen ur funktion. vill man dessutom köra värme är dessa multisplittar sämre än enkelsplittar.
man får lida pin för att vara fin!
 
S
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns plug and play varianter med 1 utedel och flera inne-enheter i Tyskland med olika kyleffekt. Från kända märken. Större utbud även med takkasetter.
Om det är bara för kyla så skulle jag kika på det.
Betydligt billigare. R32 maskiner.
Intressant. Tack för tipset, tanken.

Kostnadsmässigt så är vi med alternativet som hittills blivit huvudspåret (luft/luft, 1 utedel med 3 innedelar) i häradet 40 tkr, plus extrametrarna för rör/rördragning utöver det som ingår - vilket med det senaste konstaterandet då skulle vara ett tillägg i storleksordningen 20 tkr (om det inte går att köpa rör och dra en del själv som nämns i tidigare inlägg). I specarna nämns också att installation i väggar med tjocklek större än 30 cm diskuteras separat med installatören. I vårt fall har vi 39 cm. Förvisso lättborrad lättbetong/”siporex”, med ut- och invändig puts.

Har du månne ngt exempel/länk till mig, så att jag får en första inblick i det alternativ du nu bollar upp?
Du skriver Tyskland. Skall det tolkas som att lösningen/produkterna inte finns i Sverige (ännu)? Eller är det ytterligare att sätt att kapa kostnader du tänker på?
Jag har hittills inte blivit tipsad om något sådant alternativ/produkt/lösning nämligen, i kontakter med några olika svenska värmepumpsförsäljare.
 
  • Gilla
McShassen
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.