Hej,

Min far har en Siemens diskmaskin (SE50T59.1EU/05). Problemet började med att den inte ville släppa in något vatten och att utloppspumpen gick konstant. Efter lite felsökning visade det sig att aquastoppen endast hade en resistans på 50ohm och därmed hade bränt en triac på styrkortet. Bytte denna triac och nu verkar strömförsörjningen till aquastoppen fungerar som den ska, men problemet med att den konstant pumpar ut vatten kvarstår.

Det är inte signalen från flottören som gör att avloppspumpen går konstant, utan det är signalen som kommer direkt från styrkortet. Det sitter ett relä på kortet som gör vad det ska (det är alltså inte konstant slutet) utan reagerar på sin spole. Däremot så verkar spolen få spänning och aktivera reläet konstant.

Med detta så har jag några frågor...

1. Någon som vet varifrån detta relä får sin signalspänning? Har försökt följa kretsarna på kortet, men ser inte att dom går till något. Så om någon har ett elschema så tar jag tacksamt emot.

2. Hur ska denna typen av diskmaskin fungera gällande fyllning/tömning egentligen? Mikrobrytaren markerad med rött styrs ju av flottören. Så när denna aktiveras så startar avloppspumpen. Men vad ska hända när den gula mikrobrytaren påverkas? Jag gissar att påfyllningen av vattnet ska stängas av? Ska detta normal göras via aquastoppen eller av en av dom interna ventilerna i maskinen? Insida av en diskmaskin som visar komponenter och mikrobrytare markerade med rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade varit väldigt tacksam om någon har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter, då jag har sett att många här skruvat med dessa Siemens/Bosch maskiner. :)
 
Redigerat:
A
Den röda är övergyllnad
Den gula startar cirkulationspumpen för dynamiskt vattenintag
Ditt fel däremot är att nivåbehållaren under är full av gamla matrester och härsket fett.
Byt denna eller demontera fullständigt och rengör, billig som reservdel.
 
electroluxaren skrev:
Den röda är övergyllnad
Den gula startar cirkulationspumpen för dynamiskt vattenintag
Ditt fel däremot är att nivåbehållaren under är full av gamla matrester och härsket fett.
Byt denna eller demontera fullständigt och rengör, billig som reservdel.
Tack för info. Borde kanske nämnt att bilden är lånad. I min maskin är allt helt rent där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.