Jag har en hög med stockar som är 5m+ och som ska flyttas, dom är barkade och ligger och torkar litet.

Dom är väldigt tunga och att flytta dom typ 10 meter upp på några andra stockar för att få dom upp från jorden och även ur diket där dom låg till hälften, så var en pärs som tog på ryggen och kroppen. Jag använde mig av vändhake, järnspett och timmersax.

Meningen är att jag ska bearbeta dom till takåsar, antingen där dom nu står, eller först flytta dom närmare arbetsområdet och sen bearbeta dom. Dom blir ju lätare efter dom är bearbetade, men dom är inte längre runda så man kan inte t.ex. rulla dom.

Så jag undrar vad vet ni om för metoder att transportera stockar för hand med muskelkraft?

Än så länge har jag följande funderingar:

1. Rulla stockarna på mindre stockar. Detta kan funka men dom behöver fortfarande orienteras om i rätt riktning innan man kan börja rulla, det är ändå ganska svårt att få dom flyttade nu. Så denna lösning är kräver nånting extra ännu.

Jag behöver få upp stocken över en stödmur dessutom. För det tror jag man kan använda två tjocka slanor att rulla upp stockarna på och så har man två personer som står och drar upp dom med hjälp av remmar som fästs i marken dit stocken ska, remmarna går under stockarna och över, så kan man dra dom mot sig.

2. En lunningskärra, dom verkar gjorda för att dras av traktor eller ATV, men kanske man kan dra dom för hand? Finns designer där man använder hävstångsprincipen för att lyfta stocken och då man får den på hjul blir den genast lättare att dra och flytta. Kanske kan funka över jämn terräng, kanske kan användas för att orientera stockarna så dom kan rullas. Men känns som en lösning optimerad för folk som har utrustning som kör på annat än bröd och fläsk.

3. Alternativ jag hittde på youtube:
Ser ganska smart ut, kan användas på två olika sätt. Kunde också användas för att orientera stockar för rullning. Tar inte så mycket rum heller, jag tror jag kunde svetsa ihop nånting liknande.

4. Kanske en elvinsch och så släper man stocken dit den ska. Har inte gett så mycket tanke åt detta med vinschar.

Några tips eller idéer?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hittade en till metod som ser smart ut

Jag tror hävstångseffekten kommer vara min bästa kompis i detta.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Du har inte funderat på att bara kräva in lite gentjänster? Nu säger du ingenting om grovleken men om det inte är enorma stockar så borde fyra man med varsin stocksax kunna lyfta dem utan att bryta ryggen.

Smarta mackapärer tror jag egentligen inte så mycket på. Ska man gå den mekaniska vägen känns det rimligare att bara leta upp en bonde med skogsvagn någonstans i närområdet och betala honom en mindre summa för att sköta flyttningen (eller kräva in en gentjänst där också om det går).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag fick stockarna flyttade med handkraft och lite tänk. Även över stödmuren och sen gick det riktigt lätt att flytta en stock såhär (nu förädlad till en takås)

IFBBUII.jpg

muvzDom.jpg

Ingen speciell mackapär krävs, den här funkar lika bra.

Nu ska den har snart upp på taket efter lite slutgiltiga justeringar
IJcy90Z.jpg
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Till kännedom för andra med liknande problem så hittade jag på en bra metod i början på veckan. Jag tar vara på litet vindfällen på en holme och barkar ladutimmer av dem så det är stockar i den storleksklassen som jag inte orkar släpa mer än någon meter med stocksax ens då de är nybarkade och hala. Det skulle bli för dyrt att leja pråm för att frakta ut traktorn och innan vi har något isföre hinner vindfällena säkert börjat förfaras.

Jag kom på att sätta ett block på en större stocksax. Genom blocket går ett rep. Ena ändan binder jag fast i ett träd och andra repändan drar jag i. Med två gånger utväxling går det bra att dra ihop de nybarkade stockarna till stapeln.
Blir det inte isföre i vinter kan jag dra dem till stranden på samma vis och sjösätta dem och bogsera dem till fastlandet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Istället för stocksax kan man kanske ta en strypsnara (choker hitch) av rep.
 
Är marken plan du kanske kan bygga ett underede på hjul som du kan få upp den på och sedan dra stocken på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.