Jag har en Partner 5553CMDEW gräsklippare som är väldigt svår att starta. Manuella starten är trasig så den använder jag mig inte av. Elstarten fungerar däremot. Där har jag bytt batteri till ett starkare batteri. Batteriet är laddat så där bör det vara problemet.

För att starta gräsklipparen behöver jag använda mig av startgas. Däremot om jag kört den ett tag och stannar den så behöver jag oftast inte startgas utan den startar ändå. Och när den väl går så går den bra. Dock när jag startar den första gången hör jag och ser jag att autochocken jobbar på i början.

Det jag gjort hittills är bytt förgasare samt bensinslangen. Någon som har ett tips på vad jag kan testa mera för att lösa problemet.
 
A
P pkinell skrev:
Jag har en Partner 5553CMDEW gräsklippare som är väldigt svår att starta. Manuella starten är trasig så den använder jag mig inte av. Elstarten fungerar däremot. Där har jag bytt batteri till ett starkare batteri. Batteriet är laddat så där bör det vara problemet.

För att starta gräsklipparen behöver jag använda mig av startgas. Däremot om jag kört den ett tag och stannar den så behöver jag oftast inte startgas utan den startar ändå. Och när den väl går så går den bra. Dock när jag startar den första gången hör jag och ser jag att autochocken jobbar på i början.

Det jag gjort hittills är bytt förgasare samt bensinslangen. Någon som har ett tips på vad jag kan testa mera för att lösa problemet.
Du får inte fram bränslet på rätt sätt till motorn..
Är alla packningar hela och fräscha?
 
P pkinell skrev:
Jag har en Partner 5553CMDEW gräsklippare som är väldigt svår att starta. Manuella starten är trasig så den använder jag mig inte av. Elstarten fungerar däremot. Där har jag bytt batteri till ett starkare batteri. Batteriet är laddat så där bör det vara problemet.

För att starta gräsklipparen behöver jag använda mig av startgas. Däremot om jag kört den ett tag och stannar den så behöver jag oftast inte startgas utan den startar ändå. Och när den väl går så går den bra. Dock när jag startar den första gången hör jag och ser jag att autochocken jobbar på i början.

Det jag gjort hittills är bytt förgasare samt bensinslangen. Någon som har ett tips på vad jag kan testa mera för att lösa problemet.
Kolla/byt tändstift.

/ATW
 
A
A ArneTW skrev:
Kolla/byt tändstift.

/ATW
bra tanke men den borde inte ha tänt ifall det var stiftet...
 
A
denna axel som är till chocken, har den spel och rör sig som den ska?

Eller stannar den i stängt läge?

impulser från vevhuset ska öppna flottören..
gör de inte det på rätt sätt så kommer inte bränsle fram, den startar och då ökar vevhusimpulserna i kraft... Och motorn går..
Men är det otät eller den suger luft istället så händer inget..
 
A ArneTW skrev:
Kolla/byt tändstift.

/ATW
Tändstiftet är nytt.
 
Maskintok skrev:
denna axel som är till chocken, har den spel och rör sig som den ska?

Eller stannar den i stängt läge?

impulser från vevhuset ska öppna flottören..
gör de inte det på rätt sätt så kommer inte bränsle fram, den startar och då ökar vevhusimpulserna i kraft... Och motorn går..
Men är det otät eller den suger luft istället så händer inget..

Packningar tom förgasare är fräscha. Chocken rör på sig först när motorn startar. Men jag har rört den manuellt och då hostar motorn till men startar inte. Kanske om jag håller väldigt länge (många minuter jag har ändå försökt ganska länge)
 
A
P pkinell skrev:
Packningar tom förgasare är fräscha. Chocken rör på sig först när motorn startar. Men jag har rört den manuellt och då hostar motorn till men startar inte. Kanske om jag håller väldigt länge (många minuter jag har ändå försökt ganska länge)
provat med tanklocket av, vid start?
 
Maskintok skrev:
provat med tanklocket av, vid start?
Nej, Det ska jag prova imorgon.
 
A
P pkinell skrev:
Nej, Det ska jag prova imorgon.
har du tryckluft så kan du prova att blåsa in i tanken medans du startar motorn..
startar den då så vet du att du har felaktig impuls..
 
Maskintok skrev:
har du tryckluft så kan du prova att blåsa in i tanken medans du startar motorn..
startar den då så vet du att du har felaktig impuls..
Tanklocket av fungerade inte. Ska prova med tryckluft imorgon.
 
A
P pkinell skrev:
Tanklocket av fungerade inte. Ska prova med tryckluft imorgon.
Varför bytte du förgasare?
var det något fel på den?

Vad är det för bensin?
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
har du tryckluft så kan du prova att blåsa in i tanken medans du startar motorn..
startar den då så vet du att du har felaktig impuls..
Varför ska man blåsa med tryckluft i tanken samtidigt som man startar?
Vad händer menar du?
 
MaxHugo
Min gissning är igensatt bränslefilter eller tjuvlyft. El starten skapar då inte tillräckligt vakuum för att få fram bränsle till förgasaren. När väl motorn är igång övervinner den det igensatta filtret eller luft läckaget.

Kan även testa dela förgasaren när den inte går igång och se om när är bensin i flottörhuset.
 
A
det ökar på flödet fram till förgasaren och öppnar flottören...

Då vet man att det är för lite impuls tryck från vevhuset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.