Har för ett tiotal år sedan behandlat bänken i köket med Osmo hårdvaxolja (2 strykningar med mellanslipning på nytt trä) och funnit den behandlingen fantastiskt hållbar. Har nu byggt ett nytt kök och gjort samma behandling av den nya köksbänken men inte fått samma hållbarhet. Vattenstänk syns redan efter en månad och en mörk fläck har bildats av något och ser ut som smala streck som följer fibrerna i träet.
Har miljötänket påverkat Osmo så att kvalitén på oljan försämrats? Någon som vet?
 
Är du säker att du inte behandlade skivan med Osmo TopOil i tiderna? Den är som en tjockare, mer slitstark hårdvaxolja. Den vanliga hårdvaxoljan är som du har märkt inte speciellt bra på bänkskivor, Top Oil är dock att rekommendera, ger en hållbar och relativt tjock (men ändå snygg) yta.
 
I ett gammalt inlägg påstår @Daniel_N att Top Oil bara är namnet på konsumentförpackningen och innehållet samma som "vanlig". Ingen aning om han är expert på oljor eller bara chansar, men han är moderator, ser stabil ut och pratar en trygg skånska så jag väljer att lita på honom.
 
Har den gamla burken på det andra stället. Får kolla när jag är där. Tack för input.
 
E
E EssoJ skrev:
Har den gamla burken på det andra stället. Får kolla när jag är där. Tack för input.
Du var starkare när du var yngre.
Gjorde ett bättre förarbete.
Applicerade fler lager och gjorde finst mellan gångerna.

Trista sanningen, men sånt är livet. Osmo hårdvaxolja används alltjämt till dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.