Det finns massor av diskussioner om att det aldrig kan löna sig med solpaneler och jag kan väl också hålla med om att det inte är någon lysande investering men summerat för mig (och miljön förstås) blir det ändå en liten vinstaffär...

Lite bakgrund, jag har 10,8 kWp anläggning i ostlig och sydlig riktning med fritt läge. Kör bergvärme och har pool som värms med värmeväxlare från bergvärmen. Vi har två elbilar som laddas dagligen. Har en beräknad förbrukning på 28.000 kWh i året.
Jag installerade solpanelerna i oktober men har räknat på halvåret jan-jun 2021 då vi förbrukat total 14.200 kWh så ligger rätt bra på hälften av beräknad årlig förbrukning. Förvisso kanske vårmånaderna är aningen mer solrika än hösten men det ska inte skilja så mycket när jag tittar på grafer för solproduktion...
Elbilarna är styrda via Tibber för att nyttja solenergi till max samt att poolvärme endast körs 05:00 - 22:00 när solpanelerna nu under poolsäsongen ger effekt så jag har rätt bra förutsättningar att utnyttja solenergin effektivt (och kostnadseffektivt).

Jag har räknat fram att jag betalar i medeltal 1,44 kr/kWh inklusive el (Tibber) och nätavgifter/skatt (Ellevio) för det jag köper in. Jag har alltså beräknat att jag "sparar" 1,44 kr per kWh jag förbrukar själv från solenergin. Jag har sålt el till 0,51 kr/kWh i medeltal.

Jag ser förbrukning/produktion i Tibber men jag har också jämfört första halvåret 2020 med 2021 och räknat av för temperaturavvikelser (främst Januari och Februari men då är produktionen ändå så låg så det spelar mindre roll kanske). Detta för att få fram hur mycket el jag "sparat" och säkerställa att siffrorna är korrekta.

Jag har minskat inköp av el med drygt 4800 kWh vilket ger en besparing på 6912 kr samt att jag sålt el för 1117 kr så totalt "tjänat" 8029 kr under första halvåret. Jag har under samma period betalat 7400 kr (avbetalning 6 år) så jag kan konstatera att jag gör en liten, liten vinst på drygt 600 kr redan nu men om 6 år kommer skillnaden att vara betydande i besparing!

Nu har jag som sagt väldigt bra förutsättningar för att kunna nyttja solenergin till max men om man ser till att ha ett bra avtal för att sälja överskottsenergin behöver det inte alls bli någon dålig affär...
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Än så länge så tillkommer också 60 öre tillbaka på skatten;)
Sen vet jag inte vad du har för avtal men vi i Skåne får i alla fall lite mer för såld el ( får också betala mer för köpt el;))
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Det var så att man får sänkning med skatten när man säljer, inte reda pengar på kontot va?
 
nino nino skrev:
Det var så att man får sänkning med skatten när man säljer, inte reda pengar på kontot va?
Precis, man får avdrag med 60 öre per såld kWh på skatten. I princip är det ju "reda pengar" men du får ju vänta på dem...
 
anders07 anders07 skrev:
Precis, man får avdrag med 60 öre per såld kWh på skatten. I princip är det ju "reda pengar" men du får ju vänta på dem...
Ja så är det ju
Men vi är 3st som äger huset där jag tänkte på solpaneler
 
Kan ju tillägga att jag inte har räknat in dem i beräkningen så det ger då ytterligare ca. 1600 kr "vinst" på halvåret.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
F
anders07 anders07 skrev:
Kan ju tillägga att jag inte har räknat in dem i beräkningen så det ger då ytterligare ca. 1600 kr "vinst" på halvåret.
Det är ungefär samma förutsättningar som för mig med pool (kör värmaren från 8:30-21 just ju) och bergvärme men vi laddar endast en bil och min totala förbrukning är mindre än hälften av din samt att min solcellsinstallation är 16,7kWp så den är betydligt större.

senaste året köpte jag totalt 7800kWh. Sålde jättemycket mer, nästan 12000kWh, i början av sommaren 2020 till väldigt högt pris och samma sak motsvarande period 2021. Bara skatten gav mig 4700kr tillbaka. Försäljning får jag sammanställa, har inte det exakt. Råder dock ingen tvekan om att jag går förbannat runt på detta. Efter installationsbidrag landade vi på drygt 115k om jag inkluderar Zappi ”laddboxen” till bilen.

Så länge de 60 örena är kvar så skulle vi tveklöst tjäna massor på en elbil till. Skulle vi köra en andrabil 1500mil så skulle vi helt kunna tanka den hemma och oavsett årstid så hade varje mil vi kör 1kr tillbaka på skatten.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
F
Om man fortsätter spinna på elbil och det faktum att man skaffar en elbil. Vår andra il idag flämtar sina sista andetag inom nåt år. Men det är en Toyota så jag gissar att vi skulle kunna krama ut 10kkr vid en försäljning för dom håller värdet pinsamt bra.

vi kör 1500 mil/år med den och den drar 0,62. Om man räknar med ett soppapris på 15 spänn, försäkrigskostnad på 3300kr och service (ett hemma-oljebyte) 1000kr, skatt på 400kr, bilbesiktning 500kr så landar en årlig driftskostnad på 19200kr.

Det är rimligtvis en glass&ballonger kalkyl, då har inget gått sönder och det är inte med slitage på tex däck i kalkylen.

så ställer man det mot privatleasing av en sån där kinesisk el MG som kostar 1995kr/månad. Det är då en årlig körsträcka på 1000mil, överskjutande mil kostar om jag inte läste fel 10kr/mil. Det blir ytterligare 5000kr. Alltså 29000kr innan man kört en meter. Men sen tankar jag hemma för egen el som jag beräknar till 3kr/mil, dvs 4500kr. Och sen med nuvarande regler så får jag tillbaka 0,6kr/kWh, med en förbrukning på (gissar lite här) 1,8kWh/mil så blir det då -1600kr

Driftskostnaden för en ny leasad elbil skulle då bli 32000kr med en körsträcka på 1500mil. Känns lätt värt det om man jämför med den gamla Toyotan, räknar jag jävligt fel eller har jag missat massa kostnader på leasingen som inte presenteras?
 
F fsn skrev:
Om man fortsätter spinna på elbil och det faktum att man skaffar en elbil. Vår andra il idag flämtar sina sista andetag inom nåt år. Men det är en Toyota så jag gissar att vi skulle kunna krama ut 10kkr vid en försäljning för dom håller värdet pinsamt bra.

vi kör 1500 mil/år med den och den drar 0,62. Om man räknar med ett soppapris på 15 spänn, försäkrigskostnad på 3300kr och service (ett hemma-oljebyte) 1000kr, skatt på 400kr, bilbesiktning 500kr så landar en årlig driftskostnad på 19200kr.

Det är rimligtvis en glass&ballonger kalkyl, då har inget gått sönder och det är inte med slitage på tex däck i kalkylen.

så ställer man det mot privatleasing av en sån där kinesisk el MG som kostar 1995kr/månad. Det är då en årlig körsträcka på 1000mil, överskjutande mil kostar om jag inte läste fel 10kr/mil. Det blir ytterligare 5000kr. Alltså 29000kr innan man kört en meter. Men sen tankar jag hemma för egen el som jag beräknar till 3kr/mil, dvs 4500kr. Och sen med nuvarande regler så får jag tillbaka 0,6kr/kWh, med en förbrukning på (gissar lite här) 1,8kWh/mil så blir det då -1600kr

Driftskostnaden för en ny leasad elbil skulle då bli 32000kr med en körsträcka på 1500mil. Känns lätt värt det om man jämför med den gamla Toyotan, räknar jag jävligt fel eller har jag missat massa kostnader på leasingen som inte presenteras?
Tycker det verkar stämma men du kan ta leasing på mer mil direkt så blir extra mil kostnaden lägre.
Tänk på att den ska vara pedantskött för att få lämna tillbaka utan extra kostnad!
Jag brukar räkna med en extra självrisk (8000-10000 kr) när jag lämnar tillbaka...
 
F fsn skrev:
Om man fortsätter spinna på elbil och det faktum att man skaffar en elbil. Vår andra il idag flämtar sina sista andetag inom nåt år. Men det är en Toyota så jag gissar att vi skulle kunna krama ut 10kkr vid en försäljning för dom håller värdet pinsamt bra.

vi kör 1500 mil/år med den och den drar 0,62. Om man räknar med ett soppapris på 15 spänn, försäkrigskostnad på 3300kr och service (ett hemma-oljebyte) 1000kr, skatt på 400kr, bilbesiktning 500kr så landar en årlig driftskostnad på 19200kr.

Det är rimligtvis en glass&ballonger kalkyl, då har inget gått sönder och det är inte med slitage på tex däck i kalkylen.

så ställer man det mot privatleasing av en sån där kinesisk el MG som kostar 1995kr/månad. Det är då en årlig körsträcka på 1000mil, överskjutande mil kostar om jag inte läste fel 10kr/mil. Det blir ytterligare 5000kr. Alltså 29000kr innan man kört en meter. Men sen tankar jag hemma för egen el som jag beräknar till 3kr/mil, dvs 4500kr. Och sen med nuvarande regler så får jag tillbaka 0,6kr/kWh, med en förbrukning på (gissar lite här) 1,8kWh/mil så blir det då -1600kr

Driftskostnaden för en ny leasad elbil skulle då bli 32000kr med en körsträcka på 1500mil. Känns lätt värt det om man jämför med den gamla Toyotan, räknar jag jävligt fel eller har jag missat massa kostnader på leasingen som inte presenteras?
Räkna med att om du inte är mycket pedantisk så kommer du få betala en del när du lämnar tillbaka bilen. "Normal slitage" är nästan orimligt lågt satt. Minsta fläcka i inredning, stenskott i huven utslitna däck belägg repor bucklor osv kostar dig rätt mycket när försäljaren ska ha tillbaka bilen.
 
Svårt att räkna ut exakt hur snabbt man tjänar igen det. Jag har en 14KW anläggning med paneler både på hus o garaget. Garaget ger el tills solen går ner och panelerna på taket ger el från morgon till eftermiddagen.

Jag har inte tagit lån utan tog ut lite av mina fonder så jag tänker att solpanel investeringen ger mig 8-10% i säker direkt avkastning varje år, börsen kan ge både mer och mindre men det är dumt att ha alla ägg i samma korg. Så jag flyttade en del av mina säkra besparingar som låg i räntefonder till solceller i stället. Och räknar man på detta sätt så är 8-10% betydligt bättre än vad räntefonderna ger.

Elbilen laddar jag gratis på jobbet så vi kanske slår till på ett SPA bad som vi kan bränna lite överskotts el på.

Sen så får vi nog räkna med högre inflation som kommer driva upp elpriserna om några år, och fortsätter vi stänga ner kärnkraft så har vi snart lika dyr el som i Tyskland och då kommer panelerna betala sig snabbt. Tyckte det var bra att slå till i år för när inflationen kommer så blir både paneler och installationen dyrare.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
F
H hablam skrev:
Räkna med att om du inte är mycket pedantisk så kommer du få betala en del när du lämnar tillbaka bilen. "Normal slitage" är nästan orimligt lågt satt. Minsta fläcka i inredning, stenskott i huven utslitna däck belägg repor bucklor osv kostar dig rätt mycket när försäljaren ska ha tillbaka bilen.

Ok, är det så, jag har aldrig haft privatleasing? Men om man tittar på kostnader för service, försäkring, skatt så är det inbakat i månadspriset? Och bromsbelägg och däck, 36 månader och 3000 mil totalt så är det inte så man behöver byta vare sig däck eller brombelägg skulle jag tro men dom kommer ju att vara slitna. Normalt slitage av slitagedelar som däck måste man väl acceptera?
 
F fsn skrev:
Ok, är det så, jag har aldrig haft privatleasing? Men om man tittar på kostnader för service, försäkring, skatt så är det inbakat i månadspriset? Och bromsbelägg och däck, 36 månader och 3000 mil totalt så är det inte så man behöver byta vare sig däck eller brombelägg skulle jag tro men dom kommer ju att vara slitna. Normalt slitage av slitagedelar som däck måste man väl acceptera?
ingen privatleasing tråd. Men passa er, hörde någon fick betala 9000kr för typ en cm repa i vindrutan.

Mer att läsa här
https://www.vibilagare.se/forum/vi-...-privatleasing-erfarenheter-kring-aterlamning

och här

https://www.byggahus.se/forum/threads/lurad-vid-privatleasing.353601/

Är santander inblandat så dra er ur direkt
 
F fsn skrev:
Ok, är det så, jag har aldrig haft privatleasing? Men om man tittar på kostnader för service, försäkring, skatt så är det inbakat i månadspriset? Och bromsbelägg och däck, 36 månader och 3000 mil totalt så är det inte så man behöver byta vare sig däck eller brombelägg skulle jag tro men dom kommer ju att vara slitna. Normalt slitage av slitagedelar som däck måste man väl acceptera?
Du får betala om däcken är då slitna att de måste bytas. Vilket jag tycker är märkligt.
 
Funderar på att skaffa ett batteri till solpanelerna men det kan man nog aldrig räkna hem tyvärr. Skulle vara smidigt om man kunde utnyttja elbilens batteri till huset.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.